سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنادباشی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ماموریت داعش، رساندن پول‌های نفتی به کشورهای غربی است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: داعش کپی جدید القاعده است و درحال حاضر در افغانستان فعال‌تر شده چرا که سعی دارد جای طالبان را در این کشور بگیرد.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه نسخه قبلی داعش القاعده می‌باشد اظهار داشت: در حال حاضر داعش در افغانستان فعال‌تر شد چرا که سعی دارد جای طالبان را در افغانستان بگیرد.

وی ادامه داد: طی چهار و پنج سال گذشته، سران غربی وکشورهای مرتجع نتها به داعش کمک مالی کرده‌اند بلکه برای آنها سرباز گیری می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: داعش نه تنها در افغانستان و اعلام خلافت کرده بلکه کیلومترها دورتر از خاورمیانه در شمال آفریقا نیز در کشورهایی چون لیبی و نیجیریه این ادعای واعی را تکرار کرده است.

قنادباشی تصریح کرد: یکی از زمینه‌های حضور داعش در افغانستان به دلیل جذب نیروها برای اعضای خود در عراق بود.

وی تاکید کرد: یکی از کاربردهای داعش کنترل دولتها و تضعیف حکومت‌های اسلامی است و این توهم را تا ا تشکیل ولایت خراسان دولت افغانستان را تحت کنترل درآورند.

قناد باشی با بیان اینکه داعش در تاجیکستان و ترکمنستان نیز نفوذ کرده است، گفت : داعش در حالیآنها در آسیای مرکزی در حال رشد است که هم‌زمان با القاعده نیز می‌جنگد و حتی بعضی از افراد" طالبان" را در افغانستان به قتل رساند


این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: درست زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، داعش جای آنها را می‌گیرد و معمولا در کشورهایی که نفت و گاز وجود دارد، داعش نیز حضور پیدا می‌کند (همانند عراق، لیبی، الجزایر، نیجریه و...) و در واقع آنها پول‌های نفتی را به شرکت‌ها و کشورهای بزرگ غربی می‌رسانند همچنین آمریکایی‌ها همواره در گذشته پایگاهی برای حفظ منافعشان در منطقه غرب آسیا داشتند و در حال حاضر این ماموریت را در اختیار داعش قرار دادند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.