سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک؛

بیماری مشکوک ۱۹ راس کل و بز را به کام مرگ کشاند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از شیوع بیماری مشکوک در بین کل و بز های منطقه حفاظت شده هفتادقله اراک خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، حاج حسینی با اعلام این خبر گفت: با شیوع یک بیماری مشکوک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک تاکنون ۱۹ راس کل و بز تلف شده اند.

وی گفت: با ارایه گزارش هایی از سوی مردم و همیاران محیط زیست اواخر هفته گذشته مبنی بر تلف شدن چندراس  کل و بز گروههای تخصصی محیط زیست و دامپزشکی به این منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: در مرحله اول لاشه سه کل و بز مورد کالبدشکافی قرار گرفت و در تشخیص کارشناسی علت مرگ مشکوک به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تشخیص داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: همچنین دو راس کل و بز بیمار نیز در منطقه دره چکاب مشاهده شد که علایم و شواهد بیماری آنها نیز مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی افزود: در حال حاضر نمونه برداری این بیماری توسط تیم دامپزشکی برالی تایید نهایی بیماری به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال شده که هنوز نتایج آن دریافت نشده است.

حاج حسینی افزود: ۱۹ راس تلف شده در محدوده سنی بین ۲ تا ۴ سال هستند.

وی گفت: در پی این حوادث کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان مرکزی تشکیل شد و دستگاه های ذیربط به منظور مشارکت و اقدامات فوری برای مهار و پیشگیری از سرایت بیماری به مناطق حاشیه ای و جمعیت دام های اهلی منطقه توجیه شدند.

وی افزود:  با اقدامات قرنطینه ای به موقع و آغاز عملیات واکسیناسیون دام در مناطق حاشیه ای هفتاد قله تلفات در حد 19 راس مانده و تاکنون از سرایت بیماری پیشگیری شده است.

حاج حسینی گفت : اداره کل دامپزشکی و محیط زیست استان مرکزی در حال حاضر تا شعاع پنج کیلومتری از کانون این بیماری مشکوک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله را در قرنطینه دارند و از ورود دامداران برای چرا به این منطقه جلوگیری شده است.
 
انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.