سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

مسجد جامع نیشابور بنایی ارزشمند از دوره تیموری در دل نیشابور

مسجد جامع نیشابور یکی از مساجد قدیمی و مهم خراسان در مرکز شهر نیشابور، ضلع غربی چهارراه انقلاب در خیابان امام خمینی نیشابور است.

این مسجد یکی از بناهای با ارزش دوره تیموری است که در سال ۸۹۹ قمری/ ۱۴۹۳ (میلادی) توسط پهلوان علی کرخی فرزند بایزید کرخی ساخته شده و در سال 1195 هجری قمری توسط عباسعلی خان بیات حاکم دست نشانده احمد شاه درانی تعمیر گردید و اکنون محل برگزاری نماز جمعه نیشابور نیز می باشد .

مشخصات داخلی مسجد جامع

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ رییس اداره میراث فرهنگی نیشابور   در خصوص مشخصات مسجد گفت : این مسجد چهار ایوانی با شبستان هایی بر چهار سمت دارای ۳ مدخل و بدون مناره و گنبد است که در سمت شمال، شرق و غرب مسجد قرار دارند و مسجد را به محلات قدیمی شهر ارتباط می دهند همچنین بر روی دو پایه ایوان ورودی مسجد دو قطعه سنگ دارای کتیبه با تاریخ ۱۰۲۱ هجری قمری نصب شده و برفراز پایه های ایوان جنوبی در گذشته دو مناره استوار بوده که متاسفنه اخیرا برچیده شده است.

مساحت و زیربنای مسجد

محمد اسماعیل اعتمادی با اشاره به ورودی اصلی مسجد که از جانب شمال و پشت ایوان شمالی است افزود : مساحت کل مسجد حدود ۷050 و زیر بنای آن ۴900 متر مربع است و این ورودی از بیرون دارای سردری با تزیینات مقرنس کاری است که ساختمان آن مربوط به تعمیرات دوره‌های بعدی است همچنین بر دو طرف این سر در دو سنگ نبشته از شاه عباس اول مورخ ۱۰۲۱ ه. ق و متضمن فرامینی نصب شده‌است. بعد از این ورودی هشتی واقع شده که در سمت چپ آن قبر بانی بنا درون زیر زمینی قرار دارد و صحن مسجد به ابعاد ۵۹-۴۵ متر در وسط دارای حوض آب و در جانب شمال و جنوب ‚ ایوان و در جهات دیگر ‚ رواق و شبستان است.

وضعیت کنونی این بنای ارزشمند

در حال حاضر رطوبت موجود در دیوار های بنا به خصوص جبهه غربی و جنوبی و شرقی ، مسجد جامع نیشابور، یکی از مساجد قدیمی و مهم خراسان را به شدت تهدید نموده و بایستی سریعا نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود. متاسفانه اخیرا توسط هیات امنا مسجد و اداره اوقات شهرستان اقدامات نا هماهنگ و غیر اصولی در این اثر انجام شده که بعضا علاوه بر دید منظری نامناسب موجب بروز آسیب و لطمه به اثر گشته است. و از بناهای با ارزش دوره تیموری می باشد، این روزها در دست مرمت و تعمیر است.

اقدامات انجام شده برای حفظ این اثر ماندگار

رییس سازمان میراث فرهنگی نیشابور درخصوص لطمه های وارد شده گفت : با توجه به زلزله ای که در سال 90 در نیشابور به وقوع پیوست خسارات جدی به این مسجد وارد شد و از همان زمان سازمان میراث فرهنگی پیگیری هایی برای مرمت این بنای تاریخی انجام داد.

اعتمادی افزود : طی پیگیری های انجام شده در سال 91 مبلغ 700 میلیون تومان اعتبار و در سال 92 و93 نیز مبالغی دریافت شد در سال 94 بودجه ای از اعتبارات استانی به این کار اختصاص پیدا کرده است.

این مسجد در دوره های مختلف صفویه، قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی مورد مرمت قرار گرفته است و قرار است مجدد به صورت قدیم بندکشی شود و به حالت سنتی گذشته درآید.

گفتنی است: این مسجد با توجه به اینکه همواره مورد توجه مردم و دولت ها بوده و نماز جمعه در این مسجد برگزار می شود لذا هر زمان آسیبی به مسجد وارد شده، سریعا مرمت گردیده و این اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.