سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارشی درباره وندال‌ها؛

زخم یادگاری‌ها بر دیوار شهر

رفتارهایی که هیچ تطابقی با زندگی اجتماعی ندارند و با تخریب آگاهانه اموال عمومی، چهره شهر را زشت و ناپسند می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شاید با شنیدن واژه یادگاری خاطرات دوران کودکی در وجود بعضی افراد زنده شود که با نوشتن و یا حکاکی روی بدنه درخت و نیمکت، به اصطلاح یادگاری از خود به جا می‌گذاشتند.

برخی افراد انجام این کار را هنرمندانه و راهی برای کسب هویت اجتماعی در جمع دوستانشان می‌دانند و از آنجایی که این رفتارها هیچ تطابقی با قوانین زندگی اجتماعی ندارند و به آن وندالیسم می‌گویند.

*وندال ها به جان شهر می‌افتند

وندالیسم به معنای هرج و مرج طلبی ضد شهر و تخریب اموال عمومی است که این رفتار نشانه روحیه بزهکارانه و تخریب آگاهانه اموال عمومی و سلب آسایش اجتماعی است.

دکتر ابراهیم مقدم روانشناس در خصوص اینگونه افراد مي گويد: کسانی که دارای روحیه بزهکار هستند در طبقه وندالیسم قرار دارند که این افراد تمایل زیادی به کنده کاری دارند که براساس یافته ها پسران نوجوان و جوان بیش از دختران به وندالیسم یا نوعی خشونت روی می آورند.

*چگونه وندال ها به وجود می‌آیند

بعضی از افراد به خاطر پرخاشگری و حس ناکامی در کارهایشان و نداشتن اعتماد به نفس حرف های خود را به صورت کنده کاری بیان می‌کنند و می‌توان آنها را تخریب گر و یا وندال نامید.

ابراهیم مقدم درباره طبقه اجتماعی وندال ها افزود: وندال ها به طبق خاص تعلق ندارند و محدود به محل خاصی از شهر نمی‌شوند و یک خرابکار اعمال ناهنجار خود را در همه جای شهر به نمایش می‌گذارد و محدودیتی برای آسیب زدن به فضای عمومی نمی‌شود.

*رفتارهایی که چهره شهر را زشت می‌کنند

چه خوب است که افرادی که دست به چنین حرکاتی می‌زنند کمی هم به این فکر کنند که این اشیا بیت المال هستند و جدایی از این تفکر کمی به حفظ محیط زیست و نمای شهری باشند.

گزارش : زهرا ملک لو

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.