سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم رونمایی از مجموعه بیست جلدی «تاریخ جامع ایران»؛

هاشمی رفسنجانی: بنای اصلی اسلام نگاه نقادانه، عقلانی و استدلالی است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت: بنای اصلی اسلام نگاه نقادانه، عقلانی و استدلالی است تا جایی که پیامبر اکرم (ص) بیشتر به دست آوردن علم و دانش از هر عالمی در هر مکان جغرافیایی تأکید می‌کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور در مراسم رونمایی کتاب بیست جلدی تاریخ جامع ایران با تاکید بر اهمیت کسب علم و دانش از سرتاسر دنیا گفت: بنای اصلی اسلام نگاه نقادانه، عقلانی و استدلالی است. تا جایی که در دوران اسلام پیامبر اکرم (ص) بیشتر به دست آوردن علم و دانش از هر عالمی در هر مکان جغرافیایی تأکید می‌کردند.

وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که عقل و شرع با یکدیگر باید همزمان وارد میدان شود. نمی‌شود که تنها بر مبنای نگاه عقلی موضوعات را حل کنیم. دانش همواره با عقل همراه است و دنیا پایانی نیست برای کسب این دانش باید تمامی همت خود را با حفظ اصول و معیارها به کار بریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: استفاده‌ی درست از سرمایه‌های بشری و علمی می‌تواند در رشد و ترقی یک کشور سهم داشته باشد. چگونه است که امروز برخی تعامل با دنیا را ذلت می‌دانند در حالی که طبق فرموده‌ی پیامبر اکرم (ص) دانش حتی اگر در آن سوی دنیا هم باشد برای به دست آوردنش و موفقیت جامعه و ملت باید تلاش کرد.

وی تصریح کرد: هر جا علم بود باید برای ترویج علم و کسب آن از نیروهای علمی و کارآمد استفاده کنیم. در حال حاضر کشور ایران به نقطه‌ای رسیده است که هیچ‌کس برای مذاکره بر مبنای استدلال و منطق با دنیا مشکلی ندارد. اینکه عده‌ای می‌گویند تحریم‌ها کشور را از پای نمِی‌اندازد، باید توجه داشت که وجود تحریم‌ها می‌تواند در قشر مزد بگیر جامعه تأثیر بسیار منفی بگذارد.

هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود تأکید کرد: نگارش چنین کتاب جامعی اقدامی ارزشمند و محققانه‌ است که می‌تواند علاوه بر گشودن راه آگاهی برای آحاد جامعه، برای نقد تاریخ ، شناخت نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت تأثیرگذار باشد.

جنتی: ملتی که تاریخ خود را نداند در سنگلاخ روزگار وا می‌ماند

همچنین در ادامه‌ی این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد با تقدیر از تدوین این کتاب گفت: به خوبی می‌دانم که دشوارترین نوع پدیدآوری تاریخ نویسی است، به این دلیل که کاری زمان بر است و نیاز به رعایت قواعد و اصول ویژه‌ای دارد.

وی افزود: «تاریخ جامع ایران» نمایش هویت ایران در سه بعد سیاست، فرهنگ و جامعه است و هدف از آن شناخت تاریخ و عناصر هویت ساز است.

جنتی تأکید کرد: ملتی که تاریخ خود را نداند ملتی است رو به زوال و میراث گذشته هر ملت سازنده‌ی آن است و هر کشوری که فرهنگ و تمدن خود را فراموش کند به زودی تسلیم ارزش‌های دیگران خواهد شد .راه احیای ملت‌ها تدوین تاریخ و شناسایی آن به نسل‌های دیگر است که به حق این اتفاق با تدوین کتاب بیست جلدی تاریخ جامع ایران روی داده است.

در بخش دیگری از این مراسم سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس دایرةالمعارف بزرگ اسلامی درباره تدوین این کتاب گفت: این کتاب سند هویت ملی ایرانی است. اما به این معنا نیست که کار تدوین این کتاب به پایان رسیده باشد، ما در نظر داریم تا در هربار چاپ این کتاب با توجه به انتقاداتی که ممکن است مطرح شود، در کار اصلاح و رفع نواقص احتمالی آن بکوشیم. 
 
وی افزود: ملت ما همیشه ملتی بوده است که معارف بشری را به سایر ملل دنیا عرضه کرده و سهم بزرگی در باروری فرهنگ بشری داشته است، با انتشار این کتاب علاوه بر شناساندن تاریخ کشورمان به نسل‌های آینده می‌توانیم در راستای شناخت هرچه بیشتر کشورمان و فرهنگش در دنیا نقش داشته باشیم. 
 
همچنین، در این مراسم دکتر محمود جعفری دهقی یکی از سرویراستاران این کتاب گفت: علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی، چهره روزگار امروز ما با وقایعی چون جنگ، خشنونت و تعصب مخدوش شده است. 
 
وی در ادامه افزود: مورخان در یک جامعه نقش بسیار مهمی برای تحلیل وقایع تاریخی دارند و با شناخت درست این وقایع می‌توانند واقعیات را بدون حب و بغض به نسل آینده منتقل کنند. 
 
گفتنی است؛ در این مراسم احمد مسجدجامعی، محمدرضا نعمت زاده و چندین تن از نویسندگان این مجموعه کتاب حضور داشتند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.