سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران:

لایی‌کشی خودروها در خیابان‌های تهران / کورس ، کورس تا ..... مــــرگ

کورس گذاشتن و به اصطلاح لایی کشیدن در خیابانها و بزرگراههای تهران، بویژه شبها و دور از چشم قانون، هر از گاهی باعث مرگ یا مصدوم شدن جوانانی می شود که با فشار روی پدال گاز خودرو ، بدون توجه به عواقب آن، فقط دوست دارند هیجان "سرعت زیاد" را تجربه کنند.

حوزه جوانان و خانواده  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران: برخی جوانان تلاش می‌کنند با اسپرت کردن ماشین‌های خود، حرکات نمایشی و خطرناک یا ایجاد سر و صدا در سطح خیابان ‌های شهر ، توجه دیگران را به خود جلب کنند.
 
*خانواده‌ها زیر بنای تربیت جوانان
 
باید پیش از متهم کردن جوان هایی که کورس گذاشتن با خودروهای گران قیمت، جزو تفریح آنها شده ، ببینیم که نقش والدین و جامعه در شکل‌گیری این رفتار چقدر است.
 
برخی جوانانی  که چنین کاری انجام می دهند، جایگاه اجتماعی خاص و بارزی ندارند. بطور حتم ، جوانی که هنر خاصی داشته باشد، جوانی که یک پزشک، مهندس یا ورزشکار برجسته است و در کارش به موفقیت دست یافته باشد و بتواند خودش را با کاری که دارد و درسی که خوانده در جامعه مطرح کند ، به هیچ وجه برای نشان دادن خود به دیگران ، متوسل به کورس گذاشتن در خیابان و به خطر انداختن جان دیگران نمی‌شود.دلیل آن هم اینست که این جوان به اندازه‌ی کافی دیده می‌شود و نیاز به چنین وقت‌گذرانی هایی ندارد.
 
والدین گروهی از جوانان، تنها وظیفه خود را تامین نیازهای مالی فرزندانشان می دانند.فرزندان این خانواده‌ها در بیشتر مواقع چیز خاصی از خود ندارند که بخواهند با آن به اعتماد به نفس دست یابند.
 
هیجان طلبی یکی از خصوصیات بدیهی سنین جوانی است، اما اگر والدین از سنین پایین به آنها نحوه صحیح بروز هیجان را می آموختند،شاهد بروز این ناهنجاری اجتماعی نبودیم.
 
*آدم‌های آسیب‌پذیر در کورس‌ها
 
در پس بعضی از  کورس گذاشتن ها یک باور وجود دارد و آن هم این است که "من آدم کم ارزشی و آسیب‌پذیری هستم" و  این جوان برای اینکه بتواند این حس را در خودش کاهش دهد به کورس گذاشتن روی می‌آورد تا به حس کاذب مهم بودن برسد.
 
در ذهن این گروه از جوانان پیش فرض‌هایی وجود دارد که به آنها فکر می کنند مانند این که فقط وقتی با ارزش هستند که حریم شکنی کنند و مردم در خیابان‌ها آنها را با تعجب نگاه کنند و به نظرشان این حرکات باعث به وجود آمدن تمایز میان آنها و مردم می شود و آنها را در جایگاهی بالاتر نشان می دهد.
 
دکتر بای جامعه شناس در اینباره می‌گوید: جوانانی که از نظر شخصیتی رشد فکری پیدا نکرده‌اند و به عبارتی "کودکان قد بلند" نامیده می شوند به اینگونه رفتارها روی می‌آورند.برخی جوانان برای جلب توجه دیگران و اینکه عقده‌های فروخفته شخصیتی خویش را جبران نمایند اینگونه جان دیگران را به خطر می‌اندازند.
باید جامعه فرصت دیده شدن جوانان در میادین ورزشی و سکوهای علمی و ... را فراهم سازد تا شاهد این گونه رفتارهای مردم آزارانه نباشیم.
 
*لذت‌های گذرا و کورس
 
یکی از نشانه‌های بلوغ افراد، این است که بتوانند تحمل کنند و لذت های آنی بگذرند تا به لذت های معنوی و پایدارتر برسند، اما امروزه گروهی از جواناان صبر رسیدن به لذت های پایدارتر را ندارند و لذت‌های آنی و خطر آور را ترجیح می دهند.
 
*وقتی کورس‌ها مخل امنیت شهروندان می‌شود
 
برخی خیابان‌های تهران دیگر آن امنیت و آرامش سابق را ندارد و علت آن اجرای حرکات نمایشی و کورس گذاشتن برخی جوانان در خیابان‌ها است.
 
فقدان یک مکان با استانداردهای لازم برای این قبیل از تفریحات جوانان در شهر مسبب اصلی بروز بعضی تصادفات است.
 
مسئولان با نصب سرعت گیرها در سطح شهر، سعی در کنترل سرعت و جلوگیری از بروز این حوادث را دارند، اما نبود نظارت کافی  در بوجود آمدن این حوادث بی‌تاثیر نیست.
 
حال باید مشاهده کرد که آیا باید جوانان دیگری هم با این کورس گذاشتن‌ها در خیابان به کام مرگ‌ بروند تا برای جلوگیری از این اتفاق‌ها چاره‌اندیشی شود.
 
سرهنگ عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این باره می‌گوید: برای برخورد با افرادی که با کورس گذاشتن در خیابان‌ها جان دیگران را به خطر می‌اندازند نیروهایمان را تقویت کرده‌ایم و شدیدا با این افراد برخورد می کنیم، البته در مقایسه با یک سال گذشته شاهد کاهش این مساله در خیابان‌ها هستیم.مبلغ جریمه‌ای که برای این افراد در نظر گرفته می‌شود 200 هزار تومان است و توقیف خودروی آنها تا 72 ساعت است تا به دادسرا ارجاع داده شود.
 
*آیا جرایم راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از بروز تصادفات وحشتناک ناشی از کورس گذاشتن کافیست
 
برخی ناخواسته موجب به دردسر افتادن شهروندان می شوند و برخی دیگر آنقدر زندگی مردم برایشان بی اهمیت است که دست به کورس گذاشتن در خیابان‌ها می‌زنند و شاید موجب گرفتن جان افراد دیگر شوند.
 
وقتی قرار است این دو گروه جریمه شوند آیا منصفانه است که مجازات یکسانی برای آنها در نظر گرفته شود.
 
در بیشتر موارد مقابله راهنمایی و رانندگانی با این افراد مانند یک تخلف معمولی است، که عاملی برای نهراسیدن جوانان از کورس گذاشتن در خیابان‌هاست.
 
برخی از این رانندگان، به خیابان‌ها به چشم پیست تفریحی خود نگاه می کنند و تصور می‌کنند هر اتفاق شومی که ممکن است رقم بزنند با پول قابل جبران است.
 
امیدواریم جوانان محل درست تفریح‌های خود را انتخاب کنند و شاهد کاهش چشمگیر تصادف های ناشی از کورس گذاشتن باشیم.
 
گزارش : مائده سادات زرگری
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گزارش ، کورس ، مرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
reza
۲۲:۲۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
کاشکی منم یه پرایدمیداشتم
ناشناس
۱۹:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
این خیابونها کشش پیکان و رنورو هم به زور داشت چه برسه به مازراتی و فراری و غیره.
mahdi
۱۸:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
مگه تو کشورهای دیگه اینکارا رو نمیکنن .ولی اونجا مکانهای مناسبی دارن واسه عشق سرعت ها .ولی اینجا نیست .بیان یه جاده ای اتوبانی یا... اختصاص بدن واسه کورس گذاشتن ..اونوقت اگه تو بقیه خیابون ها کسی پیدا شد که کورس گذاشت بگیرن پدرشم در بیارن .
ناشناس
۰۰:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
برادر فرهنگمون و بد ساختن
رضا
۱۲:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
من خودم این کار هارو میکنم البته توی پیست
شما اگه خیر سرتون خیلی به فکر آرامش شهر هستید برید ورودی پیست اتومبیلرانی تهرون رو یه نگاه بندازید ببنید چقدر پول ورودی میگرین البته خدارو شکر توی شهرستان ما ورودی پیست نمیده کسی کسی هم توی سطح شهر این کار هایی که توی تهرون انجام میدن رو انجام نمیدن چون یه جایی هست که خودمون رو تخلیه میکنیم.
ali
۱۹:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
به نظر من راهش اینه که یه باند جداگانه تخصیص بدن به ماشین هایی با موتور های بالای 2500سی سی چون واقعا درک میکنم 110تا کمه.ماشالا ایران هم پهناور بخای از کرج بری اصفهان پیر میشی خدایی
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
اگه قرار باشه ماشینی نهایت سرعتش 110 کیلومتر باشه.
این ماشین تو شتاب و قدرت کشندگی کم میاره....در واقع برای اینکه شتاب ماشین کافی باشه و قدرتش خوب باشه.موتورو قوی میسازن.خوب مشخصه این موتور قوی اگه گازش بدی تا 200 هم میره.ولی در واقع برای این کار ساخته نشده که 200 تا بره.
سید
۱۲:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
حرف شما متین ولی میتونن موتور قوی بسازن اما با سیستم کروز و جی پی اس از رفتن سرعت غیر مجاز جلوگیری کنن
مثلا یکجایی سرعت باید بشه 90 توسط جی پی اس شناسایی و توسط کروز کنترل شود

البته اینو برای اونایی بزارن ک قانونو زیر پا میزارن
تا ادب بشن
fatemeh
۰۷:۱۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
بابا مكانيك ...بابا برق ...در حد دوم دبيرستان صحبت كنين!!!
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
عزیز من خوب به اونا هم حق بدین کسی که 2 میلیارد پول ماشین میده دوست داره با سرعت رانندگی کنه وگرنه میرفت همون پراید میخرید اگه دوست ندارین سرعت بریم لطفا به سازندگان ماشین بگین بیشتر از سرعت 110 ماشین نسازن که این همه مشکلات نداشته باشیم حرف بدی میزنم خداییش وقتی ماشین با این سرعت میسازین برای نمایش که نیست برای سرعت رفتنه دیگه
fatemeh
۰۷:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
شيطانم هست.پس انسان گناه ميكنه...خدا اگه مي خواست آدما گناه نكنن ميخواست شيطان رو خلق نكنه...شما همچين چيزي گفتي!!! آيا ممكنه؟؟؟
علي
۰۸:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
اين كار از نظر قانون جرم است و با مجرم بايد بر خورد شود
alireza
۰۷:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
پولهای مفت به دست آوردن دوردور داره دیگه کسی که پول با زحمت به دست بیاره همچین کاری نمیکنه
امیر اراک
۰۰:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۴
من با شما موافقمم ولی ما دو نوع ماشین باز داریم یکی ماشین باز نماست که برای کورس غیر قانونی مزاحمته یکی ماشینباز اصلی که عشقش ماشینه زندگیش ماشینه متاسفنه این موضوع تو اراک شده یه بدبختی برا ما ماشین بازا که هیچکس نیست بیاد بگه گرفتن ما و روانه کردنمون به پارکینگ نتیجش چیه مزاحمارو بشناسید ن اونا که رشتشون این کاراست
تقاضا داریم از دورین شما بیاید یه سر اراک دردو دل ما ماشین بازا رو بشنوید
جوونای اراک و دارن با این کارا نابود میکنن