سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

میادینی که در بی‌مهری مسئولان می‌سوزند/ سبقت کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک نفتی

میادین مشترک نفتی شاهرگ اصلی اقتصاد صنعت نفت است اما متاسفانه این موضوع در کشور ما بنا به دلایلی مورد بی‌مهری مسولان قرار گرفته به طوریکه اکثر کشورهای همسایه در برداشت از میادین نفتی از ایران گوی سبقت را ربوده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میادین مشترک نفتی شاهرگ اصلی اقتصاد صنعت نفت است اما این موضوع در کشور ما بنا به دلایلی از جمله نبود اعتبار مورد بی‌مهری اکثر مسولان قرار گرفته به طوریکه هم اکنون اکثر کشورهای همسایه در برداشت از میادین نفتی از ایران گوی سبقت را ربوده‌اند. 
 
براساس همین گزارش؛ اعراب جای خالی بی‌مهری مسولان کشور در توسعه میادین مشترک را پر کرده‌اند، در حالی که ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی و درست از نعمت خدادادی استفاده بهینه و کافی داشته باشد. 
 
نباید بدون بررسی موانع و مشکلات گرهی را سر راه توسعه میادین نفت و گاز گذاشت چرا که با این روش ایران از قافله برداشت عقب خواهند ماند. 

هم اکنون ایران دارای 22 میدان مشترک نفتی با کشورهای همسایه است که در این گزارش سعی می‌شود با بررسی تک تک میادین در کشور بتوانیم تلنگری به این میادین به ویژه مسولان نفت و گازی بزنیم تا شاید توسعه این گنجینه کشور روند شتاب به خود بگیرد.  
 
میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری از غرب شهر اهواز، در راستای مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است و با میدان مجنون عراق، در مخزن نفتی مشترک است. طول این میدان نفتی ۴۸ کیلومتر و عرض آن ۲٫۵ کیلومتر است.  
 
میزان نفت درجای میدان یاران در حدود ۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. سازنده‌های سروک از میدان نفتی یاران مخزن نفتی آن است.
 
هم‌اکنون از چاه یاران۱ روزانه حدود ۱٫۵۰۰ بشکه نفت با درجه خلوص ۲۳ تولید می‌شود، نفت تولیدی با تجمیع با نفت میدان آزادگان، به واحد بهره‌برداری اهواز۳ ارسال می‌گردد. پروژه طرح توسعه این میدان هم‌اکنون در حال اجرا است. 
 
 پیمانکار اصلی این طرح شرکت نفت و گاز پرشیا است. تولید نهایی این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. 
 
تاقدیس یاران در ناحیه دزفول شمالی (دشت آبادان) در مجاورت و به موازات خط مرزی ایران و عراق و در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ساختمان میدان نفتی جفیر و شمال غرب میدان یادآوران و ۷۰ کیلومتری غرب میدان نفتی سوسنگرد قرار گرفته است. امتداد این تاقدیس در جهت شمال-جنوب بوده و با تاقدیس میدان نفتی دارخوین دارای روند مشابه می‌باشد. 
 
برداشت میدان یاران شمالی تا تیرماه به 15هزار بشکه خواهد رسید 
 
آرش باقرزاده مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون میزان نفت برداشتی از این میدان 5 هزار بشکه در روز است که با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید پلکانی از این میدان در صورت تصویب شرکت ملی نفت ایران، تا تیرماه 1394 به برداشت 12 الی 15 هزار بشکه‌ای خواهیم رسید. 
 
وی با بیان این که حجم عمده این مخزن نفتی در کشور عراق قرار دارد از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رسیدن به تولید نهایی در فروردین ماه 1395 خبر داد و گفت: در پایان این مرحله 30 هزار بشکه در روز از این میدان نفتی تولید خواهد شد. 
 
حفاری 30هزار متری در میدان یاران شمالی 
 
مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با بیان اینکه در هشت ماه گذشته 30 هزار متر حفاری صورت گرفته است، گفت: تسریع روند حفاری از ویژگی‌های مهم و جز نقاط عطف فعالیت‌های اخیر در این میدان نفتی بوده است که با همین سرعت ادامه خواهد یافت. 

باقرزاده با اشاره به اینکه چهار دکل حفاری در منطقه مشغول به کار است و از ابتدای سال آینده نیز یک دکل دیگر به این منطقه اضافه خواهد شد، افزود: حفاری 5 حلقه چاه از مجموع 19 حلقه چاه به اتمام رسیده است. 
 
وی افزود: هم اکنون تامین کالاهای حفاری این طرح انجام شده و به جز دو قلم کالا بقیه از طریق شرکت‌های ایرانی تامین می‌شود. 
 
میدان یاران شمالی مشکل زیست محیطی ندارد 
 
وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت توسعه میدان بعد از اعلام پلمپ آن، گفت: این میدان در حال حاضر مشکلی ندارد ضمن اینکه در همان روز هم متوقف نشده بودیم فقط در بخش سطح الارضی حدود نیم ساعت کار تعطیل شد، ولی با حضور استاندار خوزستان سوء تفاهم برطرف شد و در بازدیدی هم که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از منطقه داشتند بر عدم آلودگی زیست محیطی در این میدان صحه گذاشتند و اکنون روابط خوبی با محیط زیست داریم و فعالیت نفتی‌مان را در این میدان بدون هیچ مشکلی ادامه می‌دهیم. 
 
پیشرفت 51 درصدی یاران شمالی 
 
وی تصریح کرد: پروژه در حال حاضر 51 درصد پیشرفت دارد و عقب افتادگی ندارد و طبق برنامه جلو می‌رود. 
 
باقرزاده اظهار داشت: همه کالاها سفارش شده در حال تحویل‌گیری است در فروردین 95 به تولید خواهیم رسید. 
 
استفاده از توان 82 درصدی نیروی داخلی در این میدان 
 
وی همچنین گفت: 82 درصد پروژه یاران شمالی ایرانی و 18 درصد نیز خارجی است. 

مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی میزان تولید از میدان یاران شمالی را 30 هزار بشکه اعلام کرد که با تزریق به خط سراسری به مصرف داخل رسیده و یا صادر خواهد شد.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.