سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

دام های شهرستان قزوین علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: به منظور جلوگیری از بروز بیماری لمپی اسکین تمامی دام های این شهرستان علیه این بیماری واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین، غیاث یزدی افزود: پس از گذشت یک سال از نخستین وقوع بیماری نوظهور لمپی اسکین در مناطق شمالی شهرستان قزوین و ایجاد خسارات برای دامداران، دام های این شهرستان با همکاری کارشناسان دامپزشکی و دامداران بر علیه بیماری واکسینه شده اند.

وی اظهارکرد: در فاز نخست تمامی دام‌های سنگین واحدهای روستایی با مشارکت بخش خصوصی برای جلوگیری از وقوع مجدد آن و کاهش شدت بروز بیماری به صورت رایگان بر علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند.

غیاث یزدی اضافه کرد: در فاز دوم واکسیناسیون نیز دام های دامداری های صنعتی نیز علیه این بیماری واکسینه و قبل از شروع فصل گرما این عملیات به اتمام رسید.

وی بیان کرد: این بیماری جزو بیماری‌های نوپدید است که سال گذشته در برخی از استانها گزارش و با اجرای واکسیناسیون به موقع و اقدامات پیشگیرانه از سوی سازمان دامپزشکی کشور کنترل شد.

لمپی اسکین یک بیماری ویروسی بسیار عفونی با ابتلای بالا و درصد مرگ و میر پایین در گاوها است که موجب کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی منجر در دام می شود.

انتشار لمپی اسکین از طریق پشه می باشد و تماس مستقیم نقش بسیار کمی در انتقال بیماری دارد، تب بالا، ریزش آب از چشم ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر، تا حدودی بیحالی و عدم تمایل به راه رفتن از علائم بارز بیماری محسوب می شوند و در نهایت تاول های جلدی بخش یا تمامی بدن و از جمله سر و گردن، پشت، دستگاه تناسلی، پستان، پاها، پوزه، داخل منخرین، حنجره و حتی دهان و حلق و دستگاه گوارشی را درگیر می کند.

لازم به ذکر است، شهرستان قزوین دارای 316 روستای فعال و دارای دامپروری است.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.