سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تمدید ماموريت هيئت کارشناسى معاهده عدم اشاعه سلاح هاي اتمي‌

شوراي امنيت ماموريت هيئت کارشناسى معاهده عدم اشاعه سلاح هاي اتمي‌ را تمديد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران، شورای امنیت سازمان ملل بیست روز پس از شکست اجلاس بازنگرى ان پى تى، مدت ماموریت هیئت کارشناسى معاهده عدم اشاعه سلاح های اتمی‌ را با پانزده رأی موافق براى یکسال دیگر تمدید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزارى صداوسیما از نیویورک، این نشست شوراى امنیت بیست روز بعد از شکست نشست یکماهه بازنگرى معاهده ان پى تى برگزار شد که در آن اجلاس، آمریکا، انگلیس و کانادا، به دلیل حمایت از سلاح اتمى رژیم صهیونیستى، مانع از هرگونه مصوبه بازنگرى شدند.
قطعنامه مصوب روز سه شنبه را آمریکا پیشنهاد کرده بود که طبق آن ماموریت هیئت کارشناسی شورای امنیت تا نهم ژولای سال 2016 میلادی تمدید شد.
این اقدام آمریکا و متحدان غربى اش پیام واضحى به کشورهاى فاقد سلاح اتمى است که هرگونه تصمیم گیرى در زمینه عدم اشاعه نیز باید تحت نظر شوراى امنیت یعنى دارندگان این قبیل سلاح ها اتخاذ و مدیریت شود.
طبق این قطعنامه، این هیئت موظف است گزارش های میان دوره‌ ای و نهایی خود را به ترتیب تا نهم نوامبر سال جارى میلادی و نهم ماه می سال 2016 میلادی به کمیته مخصوص شورای امنیت ارائه کند.
در این قطعنامه آمده است: پس از بررسى این گزارش ها در کمیته‌، این هیئت موظف است گزارش هاى یادشده را به ترتیب تا نهم دسامبر سال 2015 و نهم ژوئن سال 2016 میلادی به شورای امنیت ارائه کند.
در این قطعنامه همچنین از هیئت کارشناسی خواسته شده است تا سی‌ روز پس از انتصاب مجدد هیئت‌، برنامه کاری خود را به کمیته ارائه و با برگزاری جلسات منظم در صورت یافتن اطلاعات جدید‌، کمیته را در جریان قرار دهند و آنرا به روز کنند.این قطعنامه همکاری همه کشورها‌، بخش های مختلف سازمان ملل و گروه های مربوطه را با کمیته و هیئت کارشناسان خواستار شده است.
جنبش عدم تعهد به ریاست کشورمان در نشست یکماهه ان پى تى تلاش کرد با کاهش حداقل خواسته ها خود و حمایت از طرح مصر، موجبات نتیجه بخش بودن آن اجلاس را فراهم کند.
با این حال آمریکا، انگلیس و کانادا، علناً علت مخالفت خود با طرح مصر را نادیده گرفتن منافع اتمى اسرائیل اعلام و از هرگونه مصوبه این اجلاس یکماهه در نیویورک جلوگیرى کردند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.