سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

سال 2020 سال اهدای 100درصدی داوطلبانه خون/ خانم‌ها بهترین نامزد برای اهدای خون

امسال برای روز جهانی اهدا خون شعار "برای نجات جانم از تو سپاسگزارم" انتخاب شده است و در سراسر دنیا تلاش می‌شود از اهدا کنندگان خون قدردانی شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون در نشست هم اندیشی ارتقای سلامت و بهبود مراقبت از اهدا کنندگان گفت: براساس هدف گذاری سازمان جهانی بهداشت سال 2020 را سال اهدای صد در صد داوطلبانه در سراسر دنیا اعلام کرده است، در حال حاضر کشور ما 7 سال است که زودتر از این برنامه به برنامه پیوست و افتخار بزرگی برای سازمان انتقال خون است.

وی گفت: بعضی از شاخص‌های مرتبط با اهدای خون در سال گذشته که سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند، اهدای مستمر خون است که حدودا به پنجاه و یک و نیم در صد در سال گذشته رسید. اهدا کنندگان مستمر افرادی هستند که حداقل دو بار در سال اهدای خون می‌کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: ما 28 درصد اهدا کنندگان با سابقه هم در کشور داریم که خود دستاورد بزرگی است، همچنین در سال گذشته 271 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که 441 هزار نفر از آنها اهدای اولی بودند و 500 هزار نفر اهدا کننده مستمر خون بودند که در مجموع یک و نیم میلیون نفر اهدا کننده در سراسر کشور داشتیم.

اهدا کنندگان خون سرمایه ملی کشور هستند
پور فتح الله اذعان داشت: اهدا کنندگان خون سرمایه ملی هستند چراکه داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی اقدام به این کار می‌کنند و با سایر افراد جامعه متفاوت هستند در واقع حضور این افراد فرهنگ داوطلبی را گسترش می‌دهد.
سه استان سمنان با 65.5 درصد، خوزستان با 59.5 درصد و کهکلویه و بویر‌احمد با 59 درصد بیشترین اهدا کنندگان مستمر هستند.

خانم‌ها بهترین کاندید برای اهدای خون
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در همه جای دنیا آمار شیوع ‌HIV و هپاتیت در زنان به شدت پایین‌تر از سایر افراد جامعه است، بنابراین حرکت به سوی اهدای خون بانوان سلامت کشور را تامین می‌کند.در کشور ایتالیا شاخص اهدای خون بانوان 30 درصد است ولی در بیشتر کشورها به شاخص 50 درصد رسیده است اما متاسفانه در ایران حدود 4.5 درصد اهدا کننده بانوان هستند که نیاز به برنامه‌ ریز‌ی‌های لازم دارد.

همچنین از استان لرستان با شاخص اهدای خون بانوان 10 درصد، استان ایلام با شاخص اهدای خون بانوان 8 درصد و مرکزی با شاخص اهدای خون بانوان 7 درصد تشکر می‌کنم چراکه این سه استان پیشرو در زمینه اهدای خون بانوان هستند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.