سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آیا کنفرانس صلح ژنو سرنوشت یمن را تغییر خواهد داد؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند جنگ دو ماهه در یمن پس از نشست هفته آینده بین گروه‌های یمنی در ژنو پایان خواهد یافت و یمن برای همیشه از تقسیم شدن رهایی می‌یابد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران بر مبنای اعلام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است  کنفرانس صلح یمن در جهت حل بحران این کشور برگزار شود و از دو طرف درگیر خواسته شده است که بدون هیچ پیش شرطی، در مذاکرات شرکت کنند و به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن برسند، قرار است کنفرانس صلح در ۱۴ ژوئن( 24 خرداد ماه) در ژنو برگزار شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند به احتمال زیاد جنگ دو ماهه در یمن پس از کنفرانس هفته آینده پایان خواهد یافت و یمن برای همیشه از تقسیم شدن رهایی می‌یابد، قرار است بر مبنای این گفتگوها به راهکاری برای پایان درگیری‌های خونین در یمن دست‌یابند.


«عبد ربه منصور هادی» که در سال ۲۰۱۲ پس از برکناری علی عبدالله صالح در پی اعتراضات انبوه علیه حکومت ۳۳ ساله او به قدرت رسیده بود، ماه پیش از این پس از تصرف صنعا از سوی نیروهای حوثی مجبور به فرار از این کشور به خلیج عدن شد.


رژیم آل‌سعود بر همین مبنا و در تلاش برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به قدرت و بیرون راندن انصارالله از شهرهای یمن حملات هوایی خطرناکی را علیه یمن و مردم این کشور آغاز کرده است، جنگی که حمایت هم‌پیمانان منطقه‌ای عربستان را نیز در پی داشته و تاکنون منجر به شهادت بیش از 9 هزار نفر و زخمی شدن چندین هزار نفر دیگر شده است و این حملات سعودی‌ها به مردم بی‌دفاع یمن ادامه دارد و تلاش‌ها برای برقراری آتش بس نتیجه‌ی محسوسی نداشته است.

در پی این درگیری‌ها کمبود سوخت، غذا، آب آشامیدنی و دارو در یمن به شدت چشمگیر است و زندگی شهروندان را با تهدید جدی مواجه کرده است این در حالیست که عربستان سعودی از ورود کمک‌های انساندوستانه به این کشور خودداری می‌کند.


سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر شواهد و مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد عربستان و متحدانش در حملات هوایی خود به یمن همچنان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند.

 سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن به رهبری عربستان در عین اینکه استفاده از بمب‌های خوشه ای دریمن را انکار نمی‌کند می‌گوید این بمب‌ها را که گزارش دیده بان حقوق بشر درباره استفاده ریاض از آن به عنوان سلاح ممنوعه یاد کرد، آمریکا به ما فروخته است و اگر غیر قانونی است پس چرا فروخته‌اند؟!

انصارالله و برخی از طیف‌های سیاسی یمن مایل نیستند که این کشور تجزیه شود و تلاش بر این دارند که دولت وحدت ملی ایجاد شود و رییس‌جمهور مستعفی یمن در ساختار قدرت در این کشور نقشی نداشته باشد چرا که عامل ناامنی و بحران یمن مربوط به بازگشت منصور هادی به قدرت است.

جنبش انصارالله یمن همچنین با اعلام آمادگی برای شرکت در کنفرانس ژنو می‌گوید تا به امروز ثابت شده است که دشمن سعودی در مخمصه افتاده و طرف‌های خارجی در تلاشند تا وی را از این مخمصه خارج کنند.

با وجود اینکه سازمان ملل از همه جناح‌های سیاسی برای حضور در مذاکرات یمن دعوت کرده  تا بدون پیش شرط در مذاکرات حاضر شوند تا فرآیند سیاسی از سر گرفته شود و پیش نویس قانون اساسی تصویب شود و انتخابات سازمان داده شودف اما منصور هادی در یک موضع گیری سخت به تلویزیون العربیه گفت:‌ "مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. فقط گفتگویی درباره چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت خواهد بود. ما یک رایزنی خواهیم داشت."

وی در تلاش برای کاهش اهمیت نشست ژنو،  سخنان خود را به عنوان نتیجه‌ای از پیش تعیین شده اعلام می‌کند و می‌گوید، مذاكره نيست بلكه تنها مذاكره‌ای برای اجرای قطعنامه ٢٢١٦ سازمان ملل و  چگونگی اجرای آن است، و اینگونه موضع گیری‌ها را می‌توان در راستای حمایت‌های نابخردانه عربستان سعودی به حساب اورد.

علی رغم اینکه از عربستان سعودی انتظاراتی در جهت تقویت امنیت پایدار در منطقه وجود دارد اما اکنون با وجود اقدامات انجام شده مشکل اصلی در بی‌ثبات کردن منطقه به شمار می‌رود. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.