سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس خانه اقتصاد ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

70 درصد چالش تولیدکنندگان کشور سیستم بانکی است/ اراده کافی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد

رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: در بیشتر مواقع بانکها به شرکت‌های تحت نظر خود تسهیلات ارائه داده و در این بین تولیدکننده واقعی از دستیابی به تسهیلات عاجز می‌ماند.

ابراهیم جمیلی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حیطه قاچاق تولید کننده و مصرف کننده آسیب می‌بینند، اظهار داشت: با توجه به کم بودن  سود تولید، بازار دچار کمبود کالای داخلی می شود از طرفی با فرهنگی که به وجود آمده کالای خارجی تقاضای بیشتری پیدا کرده و همین مسئله موجب افزایش کالای قاچاق در جامعه می شود. 
 
رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: در واقع مردم بجای خرید یک کالای با شناسنامه، با قیمت مناسب و با کیفیت مجبور به خرید کالای بی کیفیت، تاریخ مصرف گذشته و بدون شناسنامه تامین کنندکه برای کشور بسیار خطرناک است. 
 
وی ادامه داد: باید تلاش ها به سمتی باشد که سود تولید افزایش و بنیاد آن تقویت شود به گونه ای که شاهد باشیم با ایجاد ارزش افزوده تولید ملی هم نیاز داخل را تامین و هم به صادرات کمک کند. 
 
جمیلی تاکید کرد: هم اکنون قاچاق بنیاد اقتصاد کشور را به خطر انداخته چراکه از مبادی رسمی وارد می شود و بدون پرداخت حقوق دولتی و تعرفه و ریزش مشاغل در بازارهای کشور جولان داده و تولیدکننده داخلی را به حاشیه می‌راند. 
 
وی تصریح کرد: متاسفانه سال به سال نسبت به قبل شاهد افزایش کالای قاچاق در کشور هستیم که نشان از نهادینه شدن قاچاق در کشور دارد بدون اینکه فرهنگی برای مبارزه با آن در جامعه تبیین شده باشد. 
 
رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه اراده کافی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد، گفت: حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که تنها تعرفه های واردات را افزایش دهیم بلکه لازم است قاچاق و موانع بر سر راه تولید را محدود کنیم. 
 
*دستوری کردن سود بانکها، نتیجه ای ندارد 
 
وی در خصوص کاهش سود بانکی و کمک به تولید اظهار داشت: سود بانکی 2 درصد کاهش داشته ولی به همان میزان صف و زمان ارائه تسهیلات طولانی تر شده است. 
 
جمیلی ادامه داد: این اقدام من درآوردی برخی از بانکها مبنی بر اینکه 10 درصد از تسهیلات متقاضی بلاکه و 90 درصد پول به دستش می رسد در حالیکه بهره به صورت 100 درصد پرداخت می شود به هیچ وجه نمی‌تواند حمایت از تولید تلقی گردد. 
 
*عجز تولیدکننده واقعی از دستیابی به تسهیلات 
 
وی تصریح کرد: از طرفی در بیشتر مواقع بانکها به شرکت های تحت نظر خود تسهیلات ارائه داده و خواهند داد و در این بین تولیدکننده واقعی از دستیابی به تسهیلات عاجز می‌ماند. 
 
جمیلی با اشاره به اینکه عملکرد بانکها در حمایت از تولید خوب نبوده است، افزود: سیستم بانکی کشور باید کمک رسان تولید باشد نه اینکه بیش از 70 درصد تولیدکنندگان اولین مشکل خود را "بانکی" عنوان کنند. 
 
رئیس خانه اقتصاد ایران در ادامه با بیان اینکه احتمال خروج پول از بانکها و سوق یافتن به سمت تولید کم است، گفت: اینکه بانک مرکزی تنها خود را مکلف به "جریمه" متخلفان کند مشکلات حل نمی‌شود بلکه باید یک نظارت دقیق و کنترل کامل بر بازار پولی و مالی کشور داشته باشد. 
 
انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.