سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

وقتی بازار طلای سرخ سکه می‌شود / سقوط آزاد از پله‌های صادرات

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: طی چند هفته گذشته قیمت زعفران در حدود دو میلیون پانصد هزار تومان افزایش یافته است.

علی شریعتی مقدم رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در گفتگو با خبرنگار تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص افزایش قیمت زعفران گفت: ظرف مدت یک ماه و نیم گذشته زعفران در حدود 40 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

وی در ادامه به بیان دلایل این تغییر قیمت پرداخت و گفت: تغییرات آب و هوایی در سال گذشته باعث کاهش در میزان محصول زعفران بوده است و هممچنین در سال گذشته برخی از مناطق  با مازاد محصول مواجه بوده‌اند که این اتفاق باعث ذخیره‌سازی و احتکار زعفران توسط سود جویان در برخی از مناطق کشور شده است.
 
شریعتی مقدم به بیان تاثیرات این اتفاق پرداخت و گفت: متاسفانه این موضوع به بحث صادرات و مصرف داخلی لطمه زده و تولید، اشتغال و صادرات سالم را با مشکل روبه‌رو ساخته است.
 
وی در ادامه با اشاره به پیش رو بودن فصل برداشت زعفران گفت: امیدواریم دولت محترم از کشاورزانی که با راندمان بالاتر و تولید بیشتر کار می‌کنند حمایت ویژه‌ای به عمل بیاورند و علاوه بر آن بازار سازی و بازاریابی مصرف زعفران ایرانی را در بازارهای مختلف جهانی انجام دهد تا بتوانیم سهم خود را در این بازر حفظ کنیم.

شریعتی مقدم در ادامه افزود: وقت آن رسیده که موضوعاتی مانند طرح جامع که سالهاست به آن بی‌توجه بوده‌ایم عملیاتی شود اگرچه تا کنون اقدامات مختلفی صورت گفته داشتن یک استراتژی عملی و جامع الزامی است.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران تصریح کرد: ادامه کاشت این محصول باعث عدم مهاجرت از روستا به شهر می‌شود. در حال حاضر حدود 600 هزار نفر در این شاخه در حال فعالیت هستند و حضور دلالان اشتغال این افراد را به مخاطره انداخته است.

وی اظهار داشت: نگاه واسطه‌ها و دلالان به بازار زعفران همانند بازار سرمایه است زیرا زعفران کالایی با ارزش اقتصادی بالا و نگهداری است که همین امر سبب شده دیگر افراد نیز به این بازار ورود پیدا کنند و زعفران را از کانال‌های غیراستاندارد خریداری و به فروش برسانند که این امر تقلب‌پذیری را بالا برده است.

شریعتی مقدم در خصوص قیمت زعفران گفت: قیمت فعلی زعفران  3 الی 4 دست بین دلالان چرخیده و همین امر باعث شده با افزایش قیمت دو نیم میلیون تومانی در هر کیلو از زعفران قیمت آن به 6 میلیون و 200 هزار تومان و تا 7 میلیون تومان برسد که این رقم در مقیاس کوچک تر 10 ال 15 درصد به هزینه‌های ان اضافه می‌شود.
 
وی درپایان خاطر نشان کرد: کنترل این مشکل برعهده  وزارت صنعت ، معدن و تجارت، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، معاومت بازرسی و بازرگانی وزارت خانه است که با یک عظم ملی می‌توانیم از این محصول و تولید کنندگان حمایت کنیم.

انتهای پیام/  

برچسب ها: تجارت ، کاشت ، زعفران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
این زعفران ، چیست ؟چه ریختیه ، به چه درد میخوره؟!.

؟=حاجی دلال کیست!!!؟.