سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

اما اگرهای طرح جامع مسکن/ میراث مسکنی دولت یازدهم برای دولت بعدی مشخص شد

بالاخره طرح جامع مسکن بعد از چندین سال چشم انتظاری رونمایی گردید وسرنوشت 12 ساله بازار مسکن رقم خورد.

به گزارش خبرنگار راه وشهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، طرح جامع مسکن بالاخره بعد از چند سال چشم انتظاری بالاخره انتشار یافت اما انتشاری که همچنان منتظر تغییر است.

براساس این گزارش؛ این طرح مقرر شده بود در برنامه چهارم توسعه اجرایی شود بنابراین در سال 84 تهیه شد ولی متاسفانه بعد از گذشت 10 سال این طرح نیاز به بازنگری دارد.

طرح جامع مسکن که به گفته بسیاری از مسئولان 12 سال آینده بازار مسکن را رقم می‌زند و سعی دارد توان خرید متقاضیان مسکن را در افق 1405 از 12 سال به 8 سال کاهش دهد.

براساس این گزارش؛ طرح جامع مسکن دارای چندین برنامه است که مهم ترین آنها هدف اصلی آن بهبود و رونق بازار مسکن است.

این گزارش می‌افزاید: درطرح جامع مسکن، مسکن اجتماعی جهت اقشار کم درآمد، مسکن حمایتی، مسکن استیجاری، نوسازی بافت‌های فرسوده و پرداخت تسهیلات مسکن گنجانده شده و سعی دارد به نوعی با اجرای این طرح بازار بهبود پیدا کند.

براساس این گزارش دولت یازدهم تا به امروز سعی کرده به نوعی تنها با اقدامات علمی بازار مسکن را رونق دهد و درطی این دو سال تمام تلاش خود را به کار گرفت تا اقدامات مسکن مهر دولت دهم را بکوبد و به طوریکه وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن مهر را این طرح را بی‌توجیه‌ترین طرح در میان طرح‌های عمرانی کشور دانست.

 اما نباید فراموش کرد که این دولت بعد از دو سال تا کنون اقدام خاصی به جز  ارائه تعدادی طرح مسکن که مهم ترین آنها مسکن اجتماعی وافزایش نرخ تسهیلات مسکن است انجام نداده و تکمیل واحدهای مسکن مهر را نیز به اجبار سعی می‌کنند به اتمام  برساند.

اما نباید فراموش کرد که از عمر دولت یازدهم تنها 2 سال باقی مانده آیا این دولت می‌تواند در این دوسال  این میزان حجم از شعارها و برنامه های که داده است را به پایان برساند و یا برنامه‌های آن‌ها به دولت بعد به ارث می‌رسد.

براساس این گزارش مجلسی‌ها نیز از باقی ماندن این طرح‌ها نگران هستند به طوری به گفته علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران  با اشاره به اینکه آخوندی تا کنون هیچ طرحی به مجلس ارائه نکرده است ،گفت: متاسفانه جزئیاتی از مسکن اجتماعی نیز منتشر و یا گزارشی نداده است.

همچنین خسروی معتقد است: تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن جوابگوی نیاز متقاضیان مسکن نیست و آنها تنها با این مبلغ می‌توانند یک قبر برای آخرت خود تهیه کنند.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نان مسکن مهر را می‌خوریم، گفت: در صورتی که این 2 میلیون واحد به متقاضیان تحویل داده شود بار عظیمی از اجاره‌نشینان به واحدهای خود می‌رسند. 

خسروی اظهار داشت: در حال حاضر انباشت تقاضا ناشی از ازدواج‌های هر ساله وجود دارد و ما متأسفانه ایده و راهکاری برای این متقاضیان نداریم. 

عضو کمیسیون عمران گفت: وجود این انباشت تقاضا اثر بسیار عجیبی در بازار مسکن می‌گذارد و این بازار را دگرگون خواهد کرد و قیمت‌ها چندین برابر می‌شود. 
 
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در حال حاضر دولت باید به فکر چاره‌اندیشی باشد به طوری که در کشورهای پیشرفته دنیا 80 درصد از قیمت ملک توسط دولت پرداخت می‌شود در حالی که در ایران 20 درصد از قیمت ملک به صورت تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود. 

وی توضیح داد: در حال حاضر دولت به اندازه خرید یک قبر به متقاضیان تسهیلات می‌‌هد که این موضوع برای متقاضیان قابل هضم نیست و باید یک برنامه‌ریزی صحیح در این خصوص انجام دهد.  

خسروی خاطرنشان کرد: تسهیلات 40 یا 50 میلیون تومانی برای خرید واحد مسکونی 200 میلیون تومانی کافی نیست.

 تسهیلات مسکن تنها برای اقشار میان درآمد جامعه است

این در حالی است در حال حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن از بالا بودن اقساط این تسهیلات که چیزی حدود یک میلیون و 100 هزار تومان است گلایه‌مند هستند اما آخوندی وزیر راه وشهرسازی در این خصوص گفته است که مبلغ اقساط زیاد نیست و ما این میزان تسهیلات را برای اقشار میان در آمد جامعه در نظر گرفته ایم.

 براساس این گزارش طرح  مهم دیگر دولت که مسکن اجتماعی است که تنها برای اقشار ضعیف جامعه برنامه ریزی شده و مسئول ساخت این واحدها نیز بهزیستی ،بنیاد مستضعفان و از همه مهم تر بنیاد مسکن  است که ساخت 8 هزار و 700 واحد را آغاز کرده است.

حال دولت یازدهم که از طرح‌های مسکن مهردولت دهم ایرادهای زیادی می‌گرفت باید دید خود چه برنامه‌هایی برای ساخت مسکن و حل مشکلات این بخش ارایه می‌کند.

البته مظاهریان معاون وزیر راه وشهرسازی قول مساعد داده که  دولت با تامین اراضی لازم برای متقاضیان هیچ مشکلی برای ساخت آنها ایجاد نشود .

براساس این گزارش کمتر از یک ماه دیگر رونمایی رسمی از طرح جامع مسکن آغاز می شود حال باید منتظر نتایج این طرح که دولت یازدهم تعصب بسیاری بر روی آن دارد و معتقد است که 12 سال رونق بازار مسکن را تضمین می‌کند باشیم و ببنیم که این دولت بازار را چگونه به دولت بعدی تحویل می‌دهد.

گزارش ازمحبوبه کباری

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس ف
۱۰:۳۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
یکی از این مسکنها مسکن خود من "در پرند" است که نازک کاری حتی سرامیک آن به پایان رسیده بود و شخصا مرتب به آن سر میزدم با این وجود فرمودند به بهانه پایان نیافتن سقت کاری مبلغ 10000000 ملیون تومن اضافه بها ازمون دریافت و مبلغ وام راهم از 3000000 ملیون به 5000000 ملیون افزایش داده وهنوز مسکن را تحویل نداده ... ...