سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان؛

حد جانشینی جمعیت کشور باید به 1/2 برسد

در صورت نرسیدن حد جانشینی کشور به نقطه مطلوب در سال 1430 رشد جمعیتی کشور صفر می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس کشور گفت: عوامل اقتصادی و فرهنگی در دهه اخیر باعث کاهش باروری بوده است وی با اشاره به اینکه میزان باروری کشور برای حد جانشینی 1/2 باشد که این میزان 8/1 است و در بعضی از استان ها مانند تهران 4/1 و در مازندران 5/1 است که باید با برنامه ریزی مناسب و رساندن آن به بالای حد2 تلاش شود.

وی در خصوص افزایش نرخ باروری گفت: بیشترین نرخ باروری در سال 62  اتفاق افتاده است که در سال 1380 برابر با حد جانشینی 1/2 بوده است و در استان گلستان بر اساس آمار سال 90 میزان شاخص باوری آن برابر با حد 2 است که باید با برنامه ریزی آن را به حد جانشینی 1/2 برسانیم و در بعضی از شهر های استان گلستان این میزان بالای 2 و در بعضی از شهر ها زیر 2 است.

مطلق اضافه کرد: وقتی میزان باروری در کشور زیر 2 باشد از این نظر برای کشور یک تهدید محسوب می شودو یکی از عوامل چالشی آن افزایش سن ازدواج است که درسالهای اخیر در کشور افزایش پیدا کرده است.

دکتر مطلق ادامه مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت خانواده و مدارس کشورافزود :زمان سن ازدواج  تا سال 94 در بین جوانان 27 سال رسیده و سن ازدواج خانم ها به 24 سال رسیده است که نشان از شتاب آن نسبت به افزایش سن در آقایان است همچنین به طور تفکیک می توان گفت که سن ازدواج در خانم ها 5 سال افزایش یافته است و این میزان در استان تهران به 10 سال  رسیده که اگر میانگین سن ازدواج در بین خانم ها 2 سال کاهش یابد شاهد رشد قابل توجهی در کاهش سن ازدواج  خواهیم بود.

دکتر مطلق خاطر نشان کرد با توجه به این نرخ رشد جمعیت در سال 1430 به صفر خواهد رسید  و باید برای  11 میلیون دختر و پسر مجرد که در آستانه ازدواج هستند شرایط مطلوب را فراهم نماییم.

مطلق اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی که وزارت ورزش و جوانان انجام داده است 5/3 درصد از پاسخ دهندگان، ازدواج را به عنوان هدف مهم خود عنوان کرده اند که بعد از مسایل مالی/ اشتغال و سایر مسائل دیگر این هدف در رتبه هفتم قرار گرفته است.

وی افزود سن مادر یکی از  شاخص های باوری است و قدرت باروری در بین زنان بعد از 35 سال کاهش پیدا خواهد کرد که باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای مادر وجنین خواهد شد در این افراد بیماری های دیابت و فشار خون شیوع پیدا می کند و در سال های 85 تا 93 شاهد کاهش چشمگیری در میزان ازدواج بوده ایم که  در سال 93  724345 مورد ازدواج به ثبت رسیده است و همچنین از سال 85 تا 93 میزان طلاق در کشور رشد داشته است که در سال گذشته  163572 مورد طلاق در کشور ثبت شده است .

دکتر مطلق در خصوص آمار فرزند آوری در کشور گفت: سالانه 400 هزار موقعیت فرزند آوری در کشور از بین میرود و وجود زنان مجرد 15تا 49 ساله و فاصله بارداری بین فرزند اول و  دوم عامل دیگر کاهش نرخ باروری است همچنین بر اساس آمار4/3 درصد از خانواده ها تک فرزند هستند که این آمار  در بین افراد بیکار و در نخبگان وافرادی که بالای 30 سال ازدواج می کنند بیشتر دیده شده است و بر اساس بررسی هایی که صوت گرفته تک فرزندی برای زوجین در دوره پیری باعث انزوا و افزایش طلاق و پیامد های اجتماعی و روحی خواهد داشت.

وی از دیگر چالش های مربوط به کاهش نرخ رشد جمعیت را ابتلا به بیماری هایی مانند هپاتیتB و C عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار در کشور 2 درصد مبتلا به  هپاتیتB   وهمچنین نیم درصد مبتلا به هپاتیت C هستند.


انتهای پیام/س



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.