سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساداتیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

تخریب و تضعیف نیروهای داخلی از نظر امام (ره) قابل قبول نبود

دیپلمات سابق ایران در لندن گفت: امروزه اگر کسانی منتقدین مذاکرات هسته‌ای باشند، نقطه نظرات خود را ابراز کنند اما نقد نباید به گونه‎ای باشد که باعث تضعیف سیاست خارجی شود.

سیدجلال ساداتیان" در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، درباره نگاه حضرت امام (ره) به سیاست خارجی، اظهار داشت: نگاه حضرت امام (ره) به بحث سیاست خارجی نگاهی واقع‌گرایانه بود، چرا که ایشان ریشه مشکلات کشور را در وابستگی نظام گذشته به قدرت بزرگ آن زمان یعنی آمریکا می‎دانستند و تلاش ایشان در جهت ایجاد خط نظام اسلامی براساس استقلالی ملی و وابسته به مردم بود.

وی تصریح کرد: در سال 63 سفرا و کارداران جمهوری اسلامی در همایش تهران به خدمت حضرت امام (ره) رفتند و ایشان فرمودند که ما با همه کشورها - البته غیر از رژیم صهیونیستی چون این رژیم را کشور نمی‌دانستند- رابطه برقرار می‌کنیم که این نوع نگاه حاکی از نگاه واقع‌بینانه ایشان است.

دیپلمات سابق ایران در لندن با اشاره بر تاکید امام (ره) به توانمندی‌ها و ذهن داخلی کشور، گفت: حضرت امام با اعتماد به نفسی که در کل ملت دمیدند، دیدیم که در دوران حتی بعد از پیروزی انقلاب در جنگ تحمیلی هم این اتکا به داخل و اعتماد به نفس روز به روز تقویت شد و آن خودباختگی که قبلا در مقابل نیروی خارجی دیده می‎شد، از بین رفت و امروزه از موضع قدرت و عزت می‎توانیم با همه قدرت‌هایی که در مقابل ما هستند، مذاکره کنیم و در این عصر شاهد هستیم که سرداران دیپلماسی ما با چه توانمندی و عزتمندی خوبی درمذاکرات پیش می‌روند، اما در دوره محمدرضا پهلوی به گفته حضرت امام شاهد آن بودیم که یک گروهبان آمریکایی می‌توانست بیاید و به افسران ارشد ما حتی دستور دهد.

ساداتیان با بیان ثمرات این نگاه استقلال‌طلبانه جامع حضرت امام(ره)، افزود: جمهوری اسلامی ایران امروزه در منطقه دارای ثبات و شرایط بهتری است و امیدواریم این روند به خوبی پیش رفته و بتوانیم با تعاملی که با کشورهای مختلف از موضع عزت و سربلندی کشورمان داریم، موقعیت‌مان را بیشتر و بیشتر در منطقه تثبیت کنیم.

دیپلمات سابق ایران در لندن در پاسخ به این سوال که نگاه حضرت امام به تعداد احزاب و وجود جبهه‌های مختلف در کشور چه بود، افزود: نظر امام(ره) بر تکثر بود. یعنی می‌بایست حداقل 2 حزب در کشور وجود داشته باشد که علاوه بر ابراز عقاید مختلف، منتقد نظرات یکدیگر هم باشند تا رشد و توسعه در کشور اتفاق افتد. حتی در همان زمان حیات حضرت امام(ره) می‎بینیم که روحانیون مبارز از روحانیت جدا می‎شوند و حضرت امام علاوه بر تایید این حرکت حتی گویا کمک مالی هم می‎کنند.

وی با اشاره به اینکه همیشه تک‌صدایی در هر محیطی عوارض و مشکل و فساد ایجاد می‌کند، افزود: برای اینکه تک‌صدایی در جامعه وجود نداشته باشد و از طرفی چندصدایی‎ها با تخریب و زیراب‌زنی یا برخورد با منافع ملی همراه نباشد، می‎بایست دو یا سه، یا چهار حزب قوی و مستحکم داشته باشیم که بنیان‌های تفکر خود را در راستای تقویت منافع ملی تقویت کنند.

ساداتیان با بیان اینکه حتی در زمان حضرت امام(ره) هم دیدگاه‎های مختلفی وجوداشت و حضرت امام مدبرانه تعامل کردند،تصریح کرد: امروزه اگر کسانی منتقدین مذاکرات هسته‌ای باشند، نقطه نظرات خود را ابراز کنند اما نقد نباید به گونه‎ای باشد که باعث تضعیف سیاست خارجی شود، باید نوعی وحدت رویه اتخاذ شود. چراکه تخریب و تضعیف نیروهای داخلی نه در زمان حضرت امام (ره) و نه امروز قابل قبول نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.