سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران؛

بيست‎وششمين سالگرد رحلت امام خمينی(ره) در تونس برگزار شد

متفكران، اندیشمندان، سیاستمداران و مشتاقان مكتب امام خمینی(ره) در تونس با حضور در مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران كه به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس برگزار شد، به بازخوانی اندیشه‌های ایشان پرداختند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، بیست و ششمین سالروز رحلت امام خمینی(ره) در مراسمی كه به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس برگزار شد، میزبان متفكران، اندیشمندان و سیاستمدارانی بود كه با حضور خود، ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به بازخوانی اندیشه‌های ایشان در تعامل با مسائل معاصر پرداختند.

در این مراسم كه با سخنرانی دكتر مصطفی بروجردی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس آغاز شد، اندیشه‌های امام و نقش ایشان در احیای دوباره جهان اسلام و تعامل مسلمانان با تحولات معاصر مورد توجه و بازخوانی قرار گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس در سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) به عنوان تأثیرگذارترین شخصیت معاصر جهان اسلام، حركت ایشان را كه به انقلاب اسلامی در ایران انجامید، نقطه عطف مهمی در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام خواند و افزود: با آنكه سال‌ها از ارتحال آن مرد بزرگ می‌گذرد، اما رسانه‌های جهان همچنان اندیشه‌ها و حركت تأثیرگذار وی را مورد توجه خود دارند و هزاران طرح پژوهشی و اثر علمی و دانشگاهی درباره انقلاب امام و نقش ایشان در پیشبرد آن نگاشته می‌شود؛ گویی كه ایشان زنده است و در عرصه تحولات جهان حضور دارد.

وی در ادامه با اشاره به سه نكته اساسی در ویژگی شخصیتی امام خمینی(ره)، نگاه فرامادی ایشان به حیات بشر، لزوم حركت در مسیر اراده الهی برای بنای تمدن عظیم و جهانی اسلام، تلاش برای نجات ملت‌ها از ظلم استعمارگران و غارتگران ثروت‌های طبیعی و بالاتر از آن، لزوم اتحاد میان مسلمان را از جمله ویژگی‌های اساسی در تفكر امام خمینی(ره) برشمرد و با اشاره به مسائلی كه جهان اسلام امروزه با آن مواجه است افزود: امام معتقد بود در زمانی كه مسلمانان با انواع فتنه‌ها از سوی استكبار جهانی مواجه هستند و در شرایطی كه رژیم صهیونیستی همچون غده سرطانی كاشته شده در قلب جهان اسلام، سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود را پیش می‌برد، پرداختن مسلمانان به درگیری‌های طایفه‌ای و هدر دادن نیروی جهان اسلام، با هیچ منطق عقلانی سازگار نیست.

در ادامه این مراسم، دكتر صادق رمضانی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، دكتر منیر القبطنی، عمر التریكی، حمدی الفاضلی و دكتر سهام عزّوز از اندیشمندان تونسی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره امام خمینی(ره) پرداختند. «سهام عزّوز» كه چندی پیش هم سفری به ایران داشته و از بیت امام راحل در جماران دیدار كرده و مرقد ایشان را زیارت كرده بود، با اشاره به دو بُعد علمی ـ فقهی امام و همراهی ایشان با مسائل امت اسلامی، وی را فیلسوف فقها و فقیه فیلسوفان نامید و امام(ره) را نمونه‌ای منحصر به فرد در عرصه‌های مختلف توصیف كرد.

اشاره وی به مسأله فلسطین به عنوان مهمترین مسأله معاصر مسلمانان با نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) در احیای این مسأله در جهان اسلام و حمایت از مبارزه علیه رژیم صهیونیستی همراه بود كه به گفته وی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران با بن‌بست مواجه شده بود.

در مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالروز ارتحال امام خمینی(ره) كه به همت بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هتل «المشتل» تونس برگزار شد، بیش از 200 نفر از مشتاقان مكتب امام خمینی(ره)، مهمانانی از وزارت خارجه تونس، رهبران احزاب مختلف سیاسی، شخصیتهای فكری و نیز محمد الحصایری، و محمد سعد سفیران سابق این كشور در ایران حضور داشتند.    
 
انتهای پیام


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.