سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵ژوئن روز جهانی محیط زیست؛

هر روز را روز محیط زیست بدانیم

۵ ژوئن هر سال روزجهانی محیط زیست است وچه شاسیته است بدلیل ضرورت و اهمیت محیط زیست در سلامت جسم وروح و بقای انسان هر روز را روز محیط زیست بدانیم و به آن احترام بگذاریم.

به گزارش خبرنگار محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، انسان موجودی ، دارای قدرت تعقل و اختیار است ، که برای زندگی و ادامه نسل به بسیاری از نعمت های الهی نیازضروری دارد ، یکی از این نیازها ، طبیعت و محیط پاک پیرامون است که از طریق آن هم ، نیازهایش را رفع میکند و هم روحش را جلا میبخشد و همواره محیط زیست و طبیعت از مهمترین ها بوده است .

٭هفته جهانی محیط زیست

باتوجه به رشد روزافزون جمعیت انسان و درپی آن تخریب و آلودگی محیط زیست توسط انسان، علتی شد تا دولت به فکر چاره ای باشند که اولین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در خصوص انسان و محیط زیست را تشکیل دادند که بعدها به کنوانسیون استکهلم معروف شد .

در سال ۱۹۷۲ در سوئد جنبه کاربردی پیدا کرد ، در این سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده ای ،۵ ژوئن را روز جهانی محیط زیست تعیین کرد و همچنین به مناسبت روز جهانی محیط زیست هرساله در ایران از ۱۵ تا ۲۱ خرداد بزرگداشت محیط زیست است .

البته گفتنی است همزمان با برپایی این کنفرانس ، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کردکه منجر به تشکیلUNEP برنامه محیط زیست سازمان ملل شد .

تا کنون ۳۶ سال است که UNEP در سرارسر جهان بصورت های گوناگون برگزار میشود نظیر راهپیمایی های خیابانی ، همایش دوچرخه سواری ، نمایش و مقاله نویسی ، درختکاری ، بازیافت ، پاکسازی و ... است که با اینکار میخواهند توجه عموم را جلب کنند و آنها را آگاه کنند که چه چیزهایی باعث آلودگی محیط زیست می شود اما آیا همه ، آنچنان که باید و شاید تاثیر میگیریم و رعایت میکنیم .

٭تذکر و توجه قرآن به محیط زیست

خداوند در قرآن مجید حدود ۷۵۰ آیه در خصوص محیط و پدیده های طبیعی و زندگی آورده است .
به عنوان مثال همه با این حدیث قرآنی آشناهستیم که میفرماید : "بخوریدو بیاشامید اما اسراف نکنید" اما متاسفانه فقط در نیم قرن گذشته تقریبا نیمی از مساحت اولیه جنگل های جهان از دست رفته  و باقی آن نیز در خطر است و این آمار نشان دهنده استفاده نادرست انسان از محیط پیرامون خود است ، آن هم محیطی که تضمین کننده سلامت خود و فرزندان و اطرافیان هر انسان است .

٭میخواهیم سود کنیم اما ضرر میکنیم

انسان همواره از زمانی که به پیشرفت و تکنولوژی آگاه و مسلط شد تمام تلاش خود را کرده تا به آسایش و راحتی بیشتری برسد ، بی آنکه تدبر و آینده نگری شایسته کند ، نسبت به بهره برداری از منابع اقدام میکرده است .

یک نمونه باز آن تخریب جنگل ها ، کوه ها ، رودخانه ها و حتی باغچه های کوچک خانه ها برای رسیدن به جاده ها و اتوبان های بیشتر در کشور و یا ساختمان های همچون قارچ سبز شده ، برای سکونت راحت و بیشتر ، که البته نمی توان منکر ضرورت راه های ارتباطی و محل های سکونت شد که البته نمی شود منکر زیاده روی انسان ها در مصرف منابع نیز شد ، زیرا تخریب محیط زیست طبیعی و اختلال در اکو سیستم همچون  جانوران ، گیاهان ، منابع آب های سطحی و زیرزمینی ، هوای قابل استشمام و ایجاد زباله در محیط های بیرون از خانه و ... نمونه های کوچک و بارز زیاده روی انسان است که البته چندین برابر ضرر آن به خودش باز می گردد .

٭عامل پدیده آلاینده ها و ریزگردها

همین آلاینده ها و ریزگردها که به معضلی مهم و خطرناک تبدیل شده است و متاسفانه جان خیلی هارا میگیرد ، علت اصلی آن انسان است که با استفاده بیش از حد سوخت های فسیلی و فراورده های آلاینده ساز ، باعث ایجاد و رشد آلاینده ها در آب و هوای محیط پیرامون شده است و با ازبین بردن جنگل ها ، تمام کردن آب های دریاچه ها و رودها ، سد و جاده سازی های روز افزون ، عاملی در پیدایش پدیده ریزگردها شده اند و بی آنکه خود را مقصر بدانند حق به جانب از معضلات محیط طبیعی و زیستی سخن و گلایه میکنند .

تا قبل از اینکه خیلی دیر شود ، کاش کمی واقع بینانه تر به محیط پیرامون خود بنگریم و نه تنها  یک هفته بلکه هرروز را روز محیط زیست بدانیم و بگونه ای از منابع استفاده کنیم که فرزندانمان هم در آینده از آن بهره مند شوند .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.