سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش میزان مصرف کود در کشور به 6.5 میلیون تن می‌رسد

یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: مصرف کود شیمیایی در کشت محصولات غذایی از 2.5 تن در سال به 6.5 تن رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا هاشمی، کارشناس ارشد محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با آلودگی خاک ناشی از کودهای شیمایی اظهار کرد: کودهای شیمیایی یکی از مهم‌ترین و اولین عامل تخریب خاک‌های زنده و قابل  کشت است، امروزه به دلیل افزایش جمعیت و تامین تغذیه آن‌ها، به غلط در جهت بالا بردن افزایش عملکرد کیفی و کمی خاک از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود.
 
هاشمی گفت: امروزه طبق آمار بدست آمده فقط از خاک‌های  کشاورزی سالم هستند و هر ایرانی متاسفانه در هر سال نیم کیلو سم مصرف می‌کند و در  ده سال اخیر میزان مصرف کود در کشور ما از 2.5 میلیون تن به 6.5 میلیون تن افزایش یافته است. 

هاشمی تصریح کرد: از بین رفتن تدریجی جانوران کوچک خاک چون حشرات، کرم‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌ها  که هم تغذیه خاک هستند و هم از خاک تغذیه می‌کنند، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و حتی سمی بودن تغذیه انسان‌ها، آلودگی گیاهان و آفت زدگی آن‌ها، از تاثیرات استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است. 

هاشمی در خصوص جایگزین کردن کودهای ارگانیست چون کودهای آلی، گیاهی و حیوانی به جای کودهای شیمیایی، که علاوه بر تخریب کمتر بهره وری بیشتری دارند، افزود: چون خاک مهم‌ترین سرمایه بشری و بستر رویش است نباید برای بالا بردن بهره وری آن و افزایش درآمد و افزایش ارزش افزوده آ‌ن از هر راهی به تخریب تدریجی آن کمک کنیم. 

هاشمی در پایان تاکید کرد: میزان دز مصرفی کودهای شیمیایی، نحوه و میزان استفاده از آن‌ها در خاک‌ها باید تخصصی و طبق نظارت کارشناسانه مراجع ذیربط انجام پذیرد و دفتری با عنوان ثبت کنترل مواد کود برای اصلاح حداقل آسیب رسانی اثرات کودها بر تخریب خاک راه اندازی شود. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.