سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قالیباف در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

بابت تمام کارهای نکرده‌ام عذرخواهی می‌کنم

شهردار تهران گفت: مهمترین چالش کشور مدیریتی است و من بابت تمام کارهای نکرده‌ام از شهروندان عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش  خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران،محمد باقر قالیباف شهردار تهران در نهمین کنفراس جهانی روز ملی محیط زیست که امروز در سالن چمران دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه وضع محیط زیست و آب و خاک کشور رو به نابسانی است اظهار کرد: ما باید بر اساس قانون، ضوابط و مقررات به مسائل محیط زیست دقت کنیم و آن را حل کنیم. 

وی ادامه داد: از موقعیت جغرافیایی با یک سوم بارندگی نسبت به کشورهای دیگر دنیا شرایط اقلیمی ما نامناسب بوده و این موضوع باعث نابودی آب، هوا و خاک شده است. 

قالیباف با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی – قرآنی ما موضوع اصراف به روشنی گفته شده است، یادآور شد: اگر در خصوص هر مسئله‌ای اصراف و زیاده روی کنیم، به سمت شرایط بحرانی پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به شرایط پایداری که از 20 درصد به 80 درصد رسیده است، اضافه کرد: اگر به مرز 80 درصد برسیم، قطعا نمی‌توانیم شرایط محیط زیستی را ساماندهی کنیم و وارد خطوط قرمز خواهیم شد.

شهردار تهران با بیان اینکه از 133 کشور جهان در موضوع محیط زیستی، کشور ایران در رتبه 132 قرار دارد، گفت: ما نسبت به موضوع محیط زیست شناخت و آگاهی داریم، اما برای رفع آن تلاشی نمی‌کنیم و این باعث از بین رفتن محیط زیست‌مان می‌شود و همچنین ما نسبت به موضوع آب، هوا و خاک، دانش و فهم خود را به کار نمی‌گیریم.

وی تصریح کرد: امروزه بیشتر روستاهای کشور در خصوص آب آشامیدنی با مشکل مواجه شده و‌ آب رسانی به آن‌ها از طریق تانکر انجام می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به تجربه خود در سالهای مختلف فعالیتش افزود: اولین چالش در کشور ما مدیریتی بوده و آلودگی هوا هم بر اساس همین امر به وجود آمده به همین منظور برای حل این مشکل بزرگ باید از اصلاح مدیریتی استفاده کرد.
قالیباف ادامه داد: در نظام اجرایی و اداری ما موضاعات مختلفی باعث از بین رفتن محیط زیست می شوند به همین دلیل برای رفع آن باید مدیریتی صحیح را اجرایی کرد.
وی با اشاره به سه موضوع شاخص که در بحث کارآمدی حائز اهمیت هستند، یادآور شد: در بحث مدیریت بحران ایران جزو 6 کشوری بوده که در معرض خطر مشکلات و بحران های طبیعی مانند سیل و زلزله قرار دارد به همین منظور برای رفع آن باید آسیب پذیری را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

قالیباف ادامه داد: موضوع انضباط و محیط زیست از دیگر شاخص های مهم در بحث کارآمدی بوده که می تواند چالش های موجود در کشور را از بین ببرد.

شهردار تهران با بیان اینکه امروزه در دشت ها عمق چاهها از 50 متر به 350 متر رسیده، گفت: این امر باعث از بین رفتن و نشست دشت ها می شود به همین دلیل باید برنامه ای دقیق را برای رفع آن در نظر گرفت.
وی با اشاره به برنامه های نوشته شده در قانون اساسی افزود: امروزه این قانون تنها قانونی بر روی کاغذ بوده و کسی از این قانون به درستی اطاعت نمی کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروزه بیست درصد جمعیت کشور در یک دهم مساحت تهران جای داده شده است، تصریح کرد: متاسفانه برنامه ای برای خروج و جلوگیری از افزایش جمعیت در تهران وجود ندارد و همین موضوع باعث تخریب منابع محیط زیستی خواهد شد.

شهردار تهران اضافه کرد: رشد جمعیت تقریبا یک سوم بوده و از حوزه شهر تهران که عبور می کنیم رشد جمعیت چهار و هفت دهم جمعیت است و همین امر امروزه به آب و خاک و هوا فشار آورده و باعث نابودی آن می شود.

وی با اشاره به ورود وسائط نقلیه غیر استاندارد در پایتخت تاکید کرد: حرکت پیکان مدل 50 در سطح شهر و همچنین موتورسیکلتی که هفت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می کند باعث از بین رفتن تدریجی محیط زیست خواهد شد.

قالیباف ادامه داد: برای حل مشکلاتمان امروزه دو مسئله مهم تکریم و تعلیم و همچنین فقر و تکاثر را باید مد نظر قرار گرفت تا بتوانیم به جامعه ای خود آگاه برسیم.

شهردار تهران با بیان اینکه با رانت خواری و پول امروزه زمین چهار متری به چهارصد متر تبدیل می شود، گفت: امروزه افرادی با قدرت خود درختان را قطع می کنند و با این امر هم نمی توان مبارزه کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بودجه ای در مسیر اصلی خود هزینه نمی شود، گفت: آنهایی که باید در این خصوص پاسخ گو باشند مظلوم   می شوند و با ناکارآمدی در عرصه های مدیریتی باعث افزایش مشکلات می شوند.

قالیباف یادآور شد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به مرحله اجرایی رسید و دانشجویان نیز در این خصوص باید وارد سطح عملیاتی شوند تا مشکلات محیط زیستی حل شود.

شهردار تهران با بیان اینکه من نباید پاسخ گوی کارهای فرصت طلبان باشم، تاکید کرد: کسانی که در دهه 70 فضای سبز را نابود کردند امروزه فضای سبز را از ما مطالبه می کنند به همین منظور ما باید فرصت را از فرصت طلبان بگیریم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.