به گزارش
سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران،حمید بعیدی نژاد صفحه شخصی خود را با موضوع واقعیت بحث پی ام دی و اهمیت آن در مذاکرات هسته ای به زور کرد که متن آن به شرح زیر است:
١- طرح روزمره بحث بازرسی از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای از موضوعاتی هستند كه تقريبا هر روز توسط رسانه ها و در اظهارات مقامات رسمی و غير رسمی سياسی و نظامی كشور مورد اشاره قرار می گيرد كه خود نشان دهنده اهميت ويژه آن برای كشورمان ميباشد. در عين حال در طرح ابعاد مختلف موضوع گاهی اشتباهاتی صورت می گيرد كه نه تنها تصوير نادرستی از ابعاد اين موضوع ارائه می نمايد بلكه افكار عمومی را نيز دچار سردر گمی و نگرانی ميكند كه به تبع آن برخی ابراز نظراتی نيز در سطح كشور انجام گرفته است. هدف اين يادداشت روشن ساختن برخي جنبه های موضوع براي افكار عمومی ميباشد كه اميد است مفيد واقع شود.
٢- مهمترين خلط مبحثی كه در بحث بازرسیها از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای صورت ميگيرد، خلط بحث پی ام دی با محتوای مذاكرات هسته ای ميباشد. آقای دكتر ظريف در همان ابتدای طرح موضوع بازرسيها و مصاحبه ها، در يكی از صحبتهای مطبوعاتی خود به جدايی اين مباحث از محتوای مذاكرات هسته ای اشاره فرمودند اما متاسفانه چندان توجهی به آن نگرديد. آقاي دكتر عراقچی نيز در ذيل توضيحات مبسوطی كه در چند نوبت پيرامون موضوع ارائه نمودند به اين خلط مبحث اشاره نمودند. ولي ادامه نوع طرح موضوع در مقالات و سخنرانيها و موضعگيريها نشان ميدهند كه هنوز اين خلط مبحث وجود دارد.
٣- يكی از مهمترين آثار اين خلط مبحث ارتباط دادن مستقيم بحث پروتكل الحاقی به موضوع بازرسيها و مصاحبه ها و شموليت اين پروتكل نسبت به امكان بازرسی از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ميباشد. در حاليكه بحث بازرسی از تاسيسات نظامی و انجام مصاحبه ها در چارچوب يك ابتكار عمل ويژه برای حل موضوع پی ام دی مطرح گرديد، نه بعنوان يك چارچوب ثابت و پايدار در قالب محتوای تفاهم هسته ای كه بعد بخواهد در قالب پروتكل الحاقی تعريف شود.
٤- يكی از اولين اصولی كه ايران و كشورهای ١+٥ از همان ابتدای مذاكرات با آن توافق داشتند اين بود كه در تفاهم آينده هسته ای، ايران پروتكل الحاقی را بطور داوطلبانه و موقت اجرا خواهد نمود تا مجلس شوراي اسلامی در زمان مناسب خود و البته با در نظر گرفتن اجرای تعهدات طرف مقابل، نسبت به تصويب پروتكل الحاقی تصميم لازم را اتخاذ نمايد. اين توافق ناظر بر تصميم كشورمان براي به تعليق در آوردن اجرای داوطلبانه پروتكل الحاقی ميباشد كه بدنبال ارجاع موضوع برنامه هسته ای كشورمان به شوراي امنيت صورت گرفت.
طبيعی است كه با انعقاد يك تفاهم جامع در خصوص موضوع هسته ای كشورمان اين انتظار وجود داشته باشد كه ايران نيز به تصميم قبلی خود يعنی اجرای داوطلبانه و موقت پروتكل الحاقی برگردد. با توجه به توافق كشورمان نسبت به اين موضوع كه در صورت حصول يك توافق جامع هسته ای، ايران با برگشتن به تصميم قبلی خود اجرای پروتكل الحاقی را از سر خواهد گرفت، اين به يكی از توافقات اصولی كشورمان با كشورهای مقابل تبديل شده است. اهميت اين توافق آنست كه بدون اجرايی شدن پروتكل الحاقی هر چند بصورت موقت، آژانس قادر به تاييد صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران نخواهد بود، و اين بمعنای شكست كل فرآيند حل و فصل موضوع هسته ای ايران خواهد بود.
٥- اما ربط دادن موضوع بازرسيها و مصاحبه ها به مفاد پروتكل الحاقی به اين موضوع ختم نشد، بلكه به طرح مباحث مختلفی نسبت به ارائه تفسيرهای مختلف از پروتكل الحاقی پيرامون شموليت بازرسی از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای در پروتكل الحاقی انجاميد، كه اساسا نادرست بود. بگذاريد يكبار ديگر يادآوری كنيم كه پروتكل الحاقی بهيچوجه شامل مفادی در خصوص تعهد كشورها نسبت به پذيرش بازرسی از تاسيسات نظامی خود و يا ضرورت بازجويی از دانشمندان هسته ای نميشود. نهايت چيزی كه در پروتكل الحاقی آمده است، دسترسي مديريت شده به سايتهای غير هسته ای با هدف انجام نمونه گيريهای محيطی برای اثبات عدم فعاليت هسته ای در سايتهای اعلام نشده ميباشد. بديهی است كه كشورهای عضو آژانس حتی بر اساس توافقنامه عمومی پادمان كه همه كشورهای عضو ان پی تی متعهد به پذيرش آن هستند ميبايد هر گونه فعاليت هسته ای خود را رسما به آژانس اعلام نمايند و وجود فعاليت هسته ای جز در برنامه های اعلام شده ممنوع ميباشد. پس اگر شواهدی نسبت به وجود مواد هسته ای در تاسيسات اعلام نشده اعم از نظامی و غير نظامی وجود داشته باشد آژانس فقط از طريق رويه های خاصی كه وجود دارند ميتواند در خواست دسترسی هدايت شده به آن تاسيسات نمايد كه كشور عضو نيز برای اثبات پايبندی خود به فقدان هر گونه برنامه هسته ای در تاسيسات اعلام نشده با انجام نمونه برداری محيطی موافقت مينمايد. خوشبختانه ايران هيچگاه با چنين روشهايی مشكل نداشته است، چرا كه اصولا در ايران هر گونه برنامه هسته ای در تاسيسات اعلام شده هسته ای انجام ميگيرد و كشورمان هيچگاه قصدي براي انجام برنامه هسته ای در تاسيسات غير اعلام نشده ندارد كه بخواهد با رويه های تثبيت شده دسترسی مديريت شده آژانس مشكلی داشته باشد.
٦- پروتكل الحاقی يك تفاهم ويژه با ايران نيست بلكه يك سند مهم بين المللی است كه مذاكرات آن چندين سال در قالب مذاكرات ميان كشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی با حضور همه كشورها از جمله ايران در وين بطول انجاميده است. كشورهای جنبش عدم تعهد نقش مهمی در تدوين اين سند داشتند و توانستند در مذاكرات طولانی كه انجام گرفت بسياری از زمينه های امكان سوءاستفاده از ابزارهای آژانس برای دخالت در فعاليتهای غير هسته ای از جمله در تاسيسات نظامی را بگيرند و مفاد آنرا از متن پروتكل حذف نمايند. امروزه بيش از صد و بيست كشور به عضويت اين پروتكل در آمده اند و چندين كشور نيز پروتكل را نيزامضا كرده اند كه آنرا بطور موقت اجرا ميكنند. بنابراين تلاش براي تفسير پروتكل الحاقی به نحوی كه بخواهد شامل تعهد كشورها به بازرسی از تاسيسات نظامی و يا انجام بازجويی از دانشمندان هسته ای بشود كاملا اشتباه ميباشد، چون چنين اصولی در پروتكل الحاقی وجود ندارد.
٧- اما پس ريشه بحث بازرسی از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای از كجاست؟ جواب آن اين است كه اين ريشه در حل بحث پی ام دی است. اما پی ام دی چيست و چه موقع مطرح شده است؟
٨- بحث پ ام دی ادعای كشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته ای به قصد توليد و توسعه سلاح هسته ای ميباشد كه ريشه تاريخی آن به سالهای قبل از سال هشتاد و دو شمسی و دو هزار و سه ميلادی بر ميگردد. سرويس های اطلاعاتی آمريكا و كشورهای غربی همواره در سالهای اخير ايران را متهم نموده اند كه طی سالهای قبل از دو هزار و سه بخش نظامی ايران تحت هدايت برخی از فرماندهان خاص كشور درگيری پروژه مخفی گسترده ای براي توليد سلاح هسته ای بوده است. برای آنكه آن كشورها ادعای نادرست خود را نيز اثبات نمايند ملغمه ای از اطلاعات مستند به سرويسهای جاسوسی خود را به آژانس ارائه نموده اند كه ايران همه آنها را ساختگی ميداند. لازم به توضيح نيست كه همان سالها، سالهايی است كه دولت جنگ طلب آمريكا بدنبال زمينه سازی جهت دخالت در كشورهای منطقه بود كه حمله به عراق نيز دقيقا با همين بهانه تلاش عراق برای دستيابی به سلاحهای كشتارجمعی صورت گرفت.
چند سال بعد "رايزنز" خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز در كتابی كه در سال دو هزار و شش در آمريكا منتشر نمود، از اين امر پرده برداشت كه او سندهايی را در اختيار دارد كه نشان ميدهند سازمان سيا برای اجرای منويات دولت آمريكا برای دخالت احتمالی در ايران نيز، پروژه ای براي مستند كردن تلاش ايران جهت دستيابی به سلاح هسته ای را بطور جدی پيگيری می كند تا در صورت قصد انجام اين دخالت نظامی آنرا به تلاش ايران به توليد سلاح هسته ای مستند نمايد.
٩- آمريكا و متحدين نظامی آنها در ناتو در قالب يك همكاری سازماندهی شده توسط سرويسهای اطلاعاتی سيا و موساد و با سوء استفاده كامل از سازمان منافقين، به اين ترتيب پروژه ای را براي متهم ساختن ايران به دستيابی به سلاح هسته ای آغاز نمودند و در اين قالب هزاران صفحه سند كتبی و عكس و تصوير ساخته و پرداخته نموده و همه را نيز به آژانس ارسال نمودند. بدين ترتيب با تكميل ساختن اين پروژه نيز با توجه به فشار كشورهای قدرتمند بر آژانس، در سال دو هزار و يازده يعنی همزمان با اوج گرفتن خصومت عليه كشورمان با وضع شديد ترين تحريمهای يكجانبه و چند جانبه، با فشارهای سياسی كشورهای غربی، آژانس بين المللی انرژی اتمی به ارائه يك دادخواست سياسی عليه ايران پرداخت كه در ذيل دوازده بخش اتهامات اين كشورها عليه ايران را منظم و طبقه بندی نمود. اين كيفرخواست سياسی كه اتهامات گسترده ای را عليه ايران مطرح می نمود در پی اثبات اين ادعا بود كه ادعای تلاش ايران به دستيابی به سلاح هسته ای را اولا مستند نمايد و بعد آنكه آنرا با انتشار آن به صورت گزارش مدير كل آژانس رسميت بدهد.
١٠- هيچ ترديدی در اينكه حل و فصل اتهامات ساختگی عليه ايران فقط در يك تفاهم سياسی ممكن است وجود ندارد، وگرنه بحث و بررسی اين موضوع هر چقدر هم كه طول بكشد نميتواند به رفع اين اتهامات كمكی نمايد. طرفهای مذاكرات هسته ای ايران نيز با درك همين اصل، در جريان مذاكرات پيشنهاد نمودند كه ايران و ١+٥ راه حلی برای اين موضوع بيابند، چون آنها هم انگيزه داشتند كه همزمان با حصول تفاهم جامع هسته ای با ايران، موضوع اتهام تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای را نيز حل و فصل نمايند.
بر اين اساس پيشنهاد نمودند كه ايران با اتخاذ برخی اقدامات مشخص، امكان حل و فصل نهايی موضوع را فراهم نمايد. منظور آنها اين بود كه ايران به انجام برخی اقدامات مشخص كه ايران و اعضای ١+٥ با توافق مشترك در مذاكرات آنها را مشخص می نمودند، مبادرت مينمود و بعد بدون آنكه پيگيری ديگری از سوی آنها صورت بگيرد، پرونده اين موضوع برای هميشه در آژانس بسته ميشد. ايران اعلام كرد كه با آنكه ايران مبنای موضوع اين پرونده را ساختگی ميداند ولی برای كمك به حل موضوعی كه چندين سال است كه بين ايران و آژانس موضوع مناقشه است، از نظر روش كار اين هدف را قابل حصول ميداند اما توافق در خصوص آن به اين امر بستگی دارد كه اقداماتی كه از ايران انتظار ميرود چه اقداماتی باشد. آنها قول دادند كه اين موضوع را با توجه به حساسيت ويژه آن در سطح كشورهای ١+٥ بحث و هماهنگ نموده و در موقع مقتضی نظر نهايی خود را به ايران اطلاع دهند.
١١- در دور ماقبل صدور بيانيه مطبوعاتی در لوزان، كشورهای ١+٥ طرحی را به ايران ارائه نمودند كه شامل بازرسی از چند نقطه محدود از جمله دو تاسيسات نظامی و انجام مصاحبه با تعدادی از مقامات نظامی و متخصصين هسته ای بود كه اسامی آنها به انواع مختلف به صورت مستقيم و غير مستقيم در گزارش آژانس مطرح شده بود. آنها مطرح نمودند كه در صورت اعطای دسترسی به اين محلها و امكان فراهم نمودن مصاحبه آژانس با اين افراد از نظر آنها پيگيری بحث اتهامات گذشته عليه ايران پايان می يابد. به محض طرح اين پيشنهاد، ايران با شديدترين وجه ممكن اين پيشنهاد را توهين آميز دانسته و آنرا را رد نمود و اعلام كرد كه حتی حاضر به دريافت رسمی آن نيز نيست. در عين حال كشورهای ١+٥ از نمايندگان ايران درخواست نمودند كه عليرغم مخالفت صريح خود نظر ١+٥ را به مقامات ايران ارائه نمايند.
١٢- عكس العمل شديد مقام معظم رهبری در رد درخواست اين كشورها برای بازرسی از تاسيسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ايرانی واكنشی كاملا صحيح و دقيق بود. تيم مذاكره كننده هسته ای افتخار ميكند كه با درك كامل موضع نظام و رهبری همين موضع را حدود سه ماه پيش بمحض دريافت پيشنهاد به طرف مقابل اعلام نموده بود. اين يكی ديگر از برگه های افتخار آميز تلاش تيم مذاكره كننده هسته ای است كه طرف مقابل مذاكرات ما نيز برای چندمين بار برايش ثابت شده باشد كه موضعی كه اعضاي تيم مذاكراتی به آنها اعلام مينمايند، برگرفته از برداشتهای شخصی آنها نيست بلكه منبعث از درك عميق آنان نسبت به مواضع اصولی نظام و رهبری معظم آن ميباشد.
١٣- متاسفانه در حاليكه مواضع قدرتمندانه تيم مذاكرات هسته ای در سطح بالای مسؤولين عالی نظام مورد تقدير قرار گرفت، عده ای از افراد غير مطلع از تحولات پيرامون اين موضوع، به جای تقدير از تيم مذاكرات هسته ای كشورمان، انگار فرصت را برای عقده گشايی مغتنم ديدند و بدون آگاهی از روند طرح موضوع كه بصورت كامل به مقامات عالی نظام گزارش شده بود، شديدترين حملات را عليه تيم هسته ای كشورمان تدارك ديدند و به قول معروف فريادهايی كه بايد بر سر ارائه دهندگان طرح می كشيدند، ناجوانمردانه بر سر اعضای تيم مذاكرات هسته ای كشيدند، تظاهرات طراحی كردند و بی محابا خواستار قطع مذاكرات شدند. هر چند با توجه به آنكه مقامات عالی نظام در جريان همه اين تحولات و موضع اصولی و شجاعانه تيم مذاكرات هسته ای كشورمان قرار دارند، اين مخالفتها، وارد آوردن تهمتها، و عقده گشاييها كوتاه مدت خواهند بود، اما به طرح برخی نگرانيها در سطح افكار عمومي دامن ميزند كه نتيجه آن چيزی جز بی اعتمادی به نهادهای اصلی كشور نيست.
١٤- از همگان انتظار ميرود با درك شرايط خطير كشور و در سال همدلی بين دولت و ملت، دست به دست هم دهند به مهر و ضمن دفاع از اصول و حقوق اساسی كشور، به مسؤولين كشور ياری برسانند تا در اين برهه حساس مذاكرات هسته ای را تحت هدايت مقامات عالی نظام جمهوری اسلامی بويژه مقام معظم رهبری كه با دقت و هوشياری بر جريان مذاكرات اشراف دارند، بطور موثری پيش ببرد تا انشاالله اگر توافقی بدست آيد، توافق ضامن حفظ حقوق اساسی ملت بزرگ ايران باشد. والسلام
انتهای پیام/