سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس؛

ماسه‌های روان زندگی را در شرق هرمزگان کُند کرده است

پدیده ماسه‌های روان سال‌هاست که زندگی ساکنان برخی از مناطق هرمزگان از جمله نواحی شرقی را با مشکلاتی همراه کرده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بندرعباس گفت: در صورت تداوم خشکسالی و نبود برنامه ریزی مناسب برای مقابله با پدیده ماسه های روان روستاهای شرق استان در آینده با مشکلات جدی‌تری روبرو خواهند شد.

گفته می‌شود که طی سال‌های گذشته ۲۲ روستای شرق هرمزگان بر اثر هجوم ماسه‌های روان خالی از سکنه شده است.

هاشمی نخل ابراهیمی گفت: بدترین وضعیت را اکنون مردم شهرستان جاسک و بخش بمانی شهرستان سیریک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر اقداماتی همچون مالچ پاشی، کاشت نهال و ایجاد دیوارهای حفاظتی به صورت غیر مستمر صورت گرفته اما نتوانسته مانع از پیشروی ماسه‌های روان شود.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با این پدیده گفت: نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به دنبال جذب اعتبارات بیشتری برای مقابله با پدیده ماسه‌های روان هستند.

معاون فنی ادره کل منابع طبیعی هرمزگان هم گفت: ۳۱۸ هزار هکتار از اراضی هرمزگان در کانون بحران فرسایش بادی قرار دارند.

از۱۸۳کانون بحران ماسه‌های روان شناسایی شده در کشور ۲۸کانون در هرمزگان قرار دارد.

پور بلیغی افزود: از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی هرمزگان حدود یک میلیون و ۵۶۵ هکتار آن مناطق بیابانی است.

وی گفت: خشکسالی، پوشش گیاهی فقیر، فرسایش خاک و وزش باد شدید از مهمترین عوامل ایجاد و توسعه پدیده ماسه‌های روان بویژه در نواحی شرق هرمزگان است.

پور بلیغی افزود: نهال کاری ۱۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان‌های جاسک و بندر لنگه، ایجاد بند ساز خاکی در ۱۵۰ هکتار از اراضی استان برای جمع آوری آب‌های سطحی و مراقبت و آبیاری نهال‌های کشت شده در۵۰ هکتار از اراضی بیابانی استان با اعتبار ۶۴۰ میلیون تومان از مهمترین اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان در سال گذشته برای مقابله با پدیده ماسه‌های روان بوده است.

معاون فنی ادره کل منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: احیاء بیابان با استفاده از گونه‌های درختان بومی با مشارکت مردمی و مطالعه طرح بین المللی ترسیب کربن از جمله برنامه‌های منابع طبیعی هرمزگان برای مبارزه با پدیده ماسه‌های روان است.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.