سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانبخش سلطانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

امام خمینی (ره) بنیانگذار یک آرمان، ایده و ایمان بود

بازیگر سینما و تلویزیون نگاه امام خمینی (ره) به هنر سینما را بر اساس اخلاق، دانش و فضیلت عنوان کرد.

جهانبخش سلطانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: امام خمینی (ره) بنیانگذار یک آرمان، ایده، تفکر و براساس یک ایمان بود. ایشان به نوع دیگری به هنر نگاه می‌کرد.

وی افزود: نگاه اخلاقی امام خمینی (ره) به سینما بسیار درست و مناسب بوده است. در واقع ایشان به سینمای سلامت که بنیان آن تعصب، فضیلت، فرهیختگی و دانش‌هنری بوده اهمیت دادند.

سلطانی با اشاره به اینکه سفارش امام خمینی (ره) پیروی از حقیقت بوده است، عنوان کرد: امام خمینی (ره) همیشه تاکید داشت به دنبال حقیقت باشید و این حقیقت‌جویی در دنیای هنر هم سفارش شده است. متاسفانه با فیلم‌هایی که سال گذشته در جشنواره فجر دیدیم همه به دنبال حقیقت اجتماعی بودند در حالیکه حقیقت هنر متعالی است. حقیقت هنر اثری مثل «روز واقعه» بود که به لحاظ تخصصی قابل دفاع، تعمق و تامل است.

سلطانی با انتقاد ار برخی اهالی هنر و فیلمسازان بیان کرد: متاسفانه برخی از هنرمندان هم از اسب افتاده‌اند هم از اصل. خلاقیت، نوآوری و حقیقت هنر بسیار مهم است. در نظام اجتماعی باید به لحاظ حرمت اجتماعی و اخلاقی در جهت ماندگاری و تعالی حقیقت هنر باشیم ، نه اینکه با به تصویر کشیدن حقایق اجتماعی و دامن زدن به آن‌ها حرمت شکنی کنیم.شاخص‌ترین اثر تقلیدی فیلمسازان ما «فاطما گل» شده است.

بازیگر پیشکسوت تلویزیون و سینما ضمن ابراز تاسف از تقلید فیلمسازان ما از فیلم‌های کشورهای دیگر بیان کرد: فیلم‌ها و سوژه‌های تقلید و کپی از روی دست فیلم‌ها و سریال‌های دیگر شده است. شاخص‌ترین فیلمی که این‌ها از رویش تقلید می‌کنند «فاطما گل» است و من برای این اوضاع متاسفم؛ این کار خلاقیت را نابود می‌کند.

وی ادامه داد: در اجتماع ما خیلی اتفاقات رخ می‌دهد که نشان دادن آن بر پرده سینما حرمت اجتماعی را زیر پا می‌گذارد. متاسفانه فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته اینگونه بود و با حقیقت هنر و خلاقیت بسیار فاصله داشت. این افراد فکر می‌کنند که به روز هستند و اثر مدرن تولید می‌کنند.

موقعی فیلم به روز است که در جهت تعالی آرمان‌های فرو‌خورده یک اجتماع تلاش شود نه اینکه آنچه هست را بدتر نشان دهیم. لَمپنیسم در فیلم‌ها جریان دارد و آدم‌هایی را نشان می‌دهند که نبودشان بهتر از بودنشان است. باید آنچه باید باشد را نشان دهیم نه آنچه که هست.

سلطانی اظهار داشت: این آثار عشق را مبتذل نشان می‌دهند و تقدس آن را از بین می‌برند در حالیکه عشق واقعی پاک و مقدس است و رنگی از ابتذال ندارد. فیلم‌ها باید در جهت آبرو، ایمان و حفظ حرمت ساخته شود.

این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: وقتی فرهنگ ما بی‌رنگ شود دیگر چه فریادی می‌خواهیم برای جهان داشته باشیم؟ اگر تمام تلاشمان تایید جشنواره کن و جشنواره‌های آلمانی و غیره باشند دیگر از کدام ماهیت می‌خواهیم صحبت کنیم. اگر بر اساس خواست آن‌ها فیلم سازیم دچار گسست فرهنگی شده‌ایم این درست است که با هویت خودمان مطرح شویم آن زمان است که می‌توانیم بگوییم خلاقیت داشته‌ایم. ما برای این کار نیاز به تفکر مطالعه دانش و صبر با فضیلت داریم.

سلطانی در ادامه افزود: متاسفانه جوانان سینمای ما می‌خواهند یک‌ شبه ره صد ساله بروند و نتیجه‌اش این می‌شود اگر نقد کنیم می‌گویند ما عقب مانده و متعصبم و بلد نیستیم با آن‌ها ارتباط بر قرار کنیم.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر هم چون سوژه‌ها و فیلمنامه‌ها از نوگرایی و خلاقیت به دور است. قصد ندارم بازیگری کنم چون شخصیت‌پردازی جدید در میان فیلم‌ها ندیدم.

انتهای فیلم/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.