سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

جلوگیری از چرای شترها در بویین زهرا

رییس یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بویین زهرا اعلام کرد: چرای گله شتر در مناطق ممنوعه الله آباد و اراضی ملی روستای هجیب ممنوع است.

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین ؛ ایران نژاد گفت: این اقدام بدلیل چرای بی رویه شترها در مراتع شهرستان بوئین زهرا و دیگر مناطق استان است.

پرورش شتر در این شهرستان از سال 74 و با رهاسازی 12 نفر شتر توسط پرورش دهندگانی از ورامین و سمنان آغاز شد و در حال حاضر هزار و 200 نفر شتر در این منطقه وجود دارد.

به گفته سرهنگ معصومی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان ، این تعداد شتر در هزار و 300 هکتار از مراتع بوئین زهرا تعلیف می کنند که مجوز آن در ابتدا، برای تعلیف گوسفند صادر شده بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان گفت: حجم چرای شتر 7 برابر گوسفند است و بعلاوه، شتر به دلیل وزن و فیزیک بدن، به شدت موجب تخریب منابع طبیعی می شود.

بگفته معصومی چندی پیش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی برای جلوگیری از چرای شترها در روستای عصمت آباد که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه شده اند ، موردضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفتند که 5 نفردستگیر وبقیه متواری شدند.

طی تحقیقات کارشناسان، پرورش شتر به عنوان یک گونه بیابان زی، در مراتع استان قزوین توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه به تدریج موجب بروز گرد و غبار، حذف پوشش گیاهی، از بین رفتن خاک و در نهایت کویری شدن منطقه خواهد شد.

رییس یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بویین زهرا با اشاره به آماده باش کامل ماموران یگان این اداره گفت: هزار و 100 راس دام نیز که به صورت غیرمجاز در مراتع روستای تاریخی هجیب و روستای یارپوزلو تعلیف می کردند از مراتع اخراج شدند.

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.