سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه‌های اخلاقی از زبان امام‌خمینی (ره)

امام‌خمينی (ره) از نظر علم و عمل، درک عميق معرفتی و نيز تقواي عملي و علمي، از بزرگ‌ترين شخصيت‌های اسلامی به شمار می‌آمد. ايشان هم چنين در انديشه دينی و تسلط بر معارف تشيع، وارستگی، تهذيب نفس، شجاعت، درک زمان، شناخت جامعه، رأفت با دوستان و شدت با دشمنان بی‌نظير بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ امام‌خمينی (ره) از نظر علم و عمل، درک عميق معرفتی و نيز تقواي عملي و علمي، از بزرگ‌ترين شخصيت‌های اسلامی به شمار می‌آمد. ايشان هم چنين در انديشه دينی و تسلط بر معارف تشيع، وارستگی، تهذيب نفس، شجاعت، درک زمان، شناخت جامعه، رأفت با دوستان و شدت با دشمنان بی‌نظير بود. 

اراده پولادين ایشان که ريشه در ايمان و اتکايش به خداوند داشت، اجازه نمی‌داد هيچ مانعی در عملی ساختن مقاصد والايش جلودار شود. ايشان در عين حال انسانی بسيار مهربان، سرشار از عطوفت، خويشتن‌دار و پرهيز کار بود و صبر و استقامت، مانع از آن بود که سخت‌ترين حوادث، خللی در اراده ايشان در رسيدن به هدف ايجاد کند.

چند خاطره کوتاه اخلاقی از زندگی امام خمینی (ره) به شرح ذیل است:


**خودتان را به عبادات عادت دهید
 
یکی از روزها امام‌خمینی(ره) به طلاب فرمودند: «سعی کنید تا جوان هستید خصلت‌های بد در وجودتان ریشه ندواند، زیرا با گذشت عمر این خصلت‌ها راسخ می‌شود و انسان به حالی می‌رسد که رهایی از دست این خصلت‌ها امکان پذیر نیست. تا جوان هستید به عبادات و خصلت‌های خوب، خودتان را عادت بدهید». (برداشت‌هایی از سیره امام خمینی(ره) ؛ ج5 ، ص 189)


**کمالات معنوی را در جوانی کسب کنید 
 
امام(ره) در بحث مکاسبشان شاید ده‌ها بار تذکر می‌دادند که همه کارها را اعم از نوشتن، مطالعه، تحقیق، عبادت، کسب کمالات معنوی و ... را در جوانی کسب کنید و انجام بدهید و از موقعیت استفاده کنید. (برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) ؛ ج5 ، ص 189)


**سعی کنید در اخلاص عمل 
 
یک وقت برای تکامل معنوی و تهذیب روح از امام(ره) راهنمایی خواستم که با یک جمله کوتاه آنچه را باید، فرمودند و انگشت روی نقطه اصلی نهادند و فرمودند: «سعی کنید در اخلاص عمل». (برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره) ؛ ج5 ، ص 183)


**تا می توانید به یاد خدا باشید 

به یاد دارم یک بار امام(ره) در درس اخلاقی که در قم داشتند، فرمودند: «کسانی که قدم در راه سازندگی خود بر می‌دارند برایشان گاهی روزنه‌های نورانیتی پیدا می‌شود و این روزنه هرچه بیشتر محافظت گردد، بیشتر می‌شود.» 

پس از جلسه از امام(ره) سؤال کردم برای حفظ این حالت و نورانیت چه باید کرد؟ فرمودند: «آن حالت را باید با ارتباط با خدا و ذکر خدا حفظ نمود. انسان تا می‌تواند باید به یاد خدا باشد». (برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره)؛ ج5 ، ص 183)


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.