سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

توپ واردات لوازم ورزشی به کدام سو می‌رود

همان طور که ورزش موجب تندرستی می‌شود واردات لوازم ورزشی نیز سرمایه به جیب می‌آورد، اما در این بین تنها گویی تولید داخلی لوازم ورزشی است که نه سرمایه‌زا است و نه موجب تندرستی می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، چند سالی می‌شود که واردات به جزیی جدایی ناپذیر از اقتصاد ایران تبدیل شده و می‌توان گفت وارد کنندگان ما هیچ کالایی را از دید خود پنهان نگذاشته‌اند ودر سال‌های گذشته عملا هر نوع کالایی به کشور وارد شده است.

در این بین یکی از کالاهایی که بیشتر مورد استفاده جوانان و کودکان قرار می‌گیرد لوازم ورزشی است.

بر اساس این گزارش بیش از 90 درصد لوازم ورزشی ایران وارداتی است و در این بازار بزرگ تولیدات داخلی جایی ندارند.

این گزارش آمار گمرک را در فروردین ماه سال جاری 837.5 تن بازیچه ،اسباب بازی و لوازم ورزش و اجزا و قطعات و متفرعات آن به ارزش دو میلیون و 303هزار و 975 دلار به کشور وارد شد.

این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی 43.63 درصد و از نظر ارزش 26.35 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است در بین اقلام ورزشی وارداتی میز بیلیارد به همراه اشیا و متفرعات مربوطه، چوب دستی اسکی روی برف،اسکی روی آبی ،تخته اسکی روی آب و سایر ادوات برای ورزش‌های آبی ،توپ گلف، راکت تنیس روی میز،توپ تنیس،راکت بدمینیون،توپ تنیس چمن،توپ فوتبال، بسکتبال،والیبال و هندبال به چشم می‌خورد.

همچنین در مدت یاد شده انواع کفش‌های اسکیت، دستگاه ترد میل (RTAD MILL) و انواع چوب و قرقره ماهیگیری به کشور وارد شده است.

این گزارش می‌افزاید بیشتر این اقلام ورزشی از کشور چین وارد شده است.این در حالی است که در سال‌های گذشته پیش از 75 واحدهای تولیدی لوازم ورزشی تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

بر اساس این گزارش از جمله عوامل موثر در تعطیلی واحدهای تولیدی لوازم ورزشی می‌توان به عدم استقبال مردم از تولیدات داخلی و نیز سرازیر شدن کالاهای وارداتی با قیمتی بسیار نازل اشاره کرد.

همچنین گران شدن  مواد اولیه و افرایش سایر هزینه‌ها و بیمه و دستمزد همه دست به دست یکدیگر داده و موجب ورشکستگی تولیدکنندگان این حوزه در سال‌های گذشته شده است.

گفتنی است اگرچه در سال‌های گذشته برخی سیاست‌های نادرست و واردات بی رویه منجر به نابودی تولیدکنندگان داخلی شده است اما حال که دولت حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های کوچک و متوسط را در اولویت‌های خود قرار داده باید با تدوین برنامه‌ای جامع جان تازه‌ای به گونه واحدهای تولیدی ببخشیم.

بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری کشور هم از واردات بی نیاز شده و هم با ایجاد اشتغال از واحدهای تولیدی حمایت شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: گمرک ، ورزشی ، بازار ، کالا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.