سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون دبیر کل سازمان ملل در مقاله‌ای نوشت؛

هم اكنون، زمان شجاعت و بصيرت برای صلح خاورميانه/ ساخت شهرک های جدید از سوی اسرائيل نگران كننده است

جفري فلتمن، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی، راهکارهای صلح در خاورمیانه را در مقاله ای مورد بررسی قرار داد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، متن مقاله آقای فلتمن که در مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل منتشر شده به شرح زیر است؛
بار ديگر جستجوي صلح در خاورميانه در نقطه عطف قرار دارد و اين در حاليست كه مذاكرات راه حل دو دولت متوقف شده است. در اين حال  منطقه با خطر رویارویی با خشونت و افراط گرايي رو به رو است که بالقوه منازعه فلسطين و اسرائيل را دچار آشفتگي بيشتري مي کند. اين چشم انداز دشوار براي مذاكره به ويژه زماني كه آگاهيم فرصت هاي از دست رفته و ابتكارات صلح شكست خورده در گذشته، هزينه هاي بيشمار انساني در پي داشته موجب با اهميت تر شدن ادامه تلاش هاي بين المللي جهت ايجاد توافق شده است.

رهبري و بصيرت در اين شرايط دشوار بسيار حايز اهميت است. اكنون دولت جديد اسرائيل تشكيل شده و دبيركل سازمان ملل آماده است براي پيشبرد از سرگيري مذاكرات بر پايه چارچوب تعيين شده با همه همكاري نمايد. ایشان قويا دولت در حال شکل گیری را نه تنها به تاكيد مجدد بر تعهدات اسرائيل  جهت دستيابي به راه حل دو دولت تشویق کرد بلکه خواهان اتخاذ اقدامات قابل اجرا براي ایجاد محيطي جهت از سرگيري مذاكرات معني دار شد كه نخستین و مهم ترين اقدام شامل توقف شهرک سازی است. با اين حال اعلام اخیر ساخت شهرک های جدید توسط مقامات اسرائيلي نگران كننده بوده است. شهرک سازی در حقوق بين الملل غيرقانوني بوده و فلسطيني ها و جامعه بين المللي را درباره نيت هاي اسرائيلي ها دچار سوء برداشت مي كند. همكاري امنيتي مستمر ميان فلسطيني ها و مقامات اسرائيلي همچنان بخش مهمی از توافق صلح آميز خواهد بود.

اتحاد، كليد اصلي امكان پذيري هر گونه  توافق صلح در طرف فلسطينی است. سازمان ملل به شکل  مستمر از تلاش ها جهت اتحاد فلسطينی در چارچوب تعهدات سازمان آزادي بخش فلسطين حمايت مي كند كه شامل به رسميت شناختن حق موجودیت دولت اسرائيل و  اجتناب از تروريسم و خشونت است. تشكيل دولت آشتي ملي فلسطين در ماه ژوئن سال گذشته پس از مدت ها مسير اتحاد را گشود. اين گام نخست برای آن چیزی بود كه به نظر روندي طولاني و پيچيده مي رسد. تقريبا با گذشت يك سال دولت آشتي ملي هنوز نتوانسته مسئوليت كامل در غزه شامل گذرگاه های مرزی را به عهده بگيرد. در حاليكه دو طرف خواستار انتخابات بودند اما به پذیرفتن ريسك هاي سياسي لازم  براي پيشبرد مسائل دشوار پيش رو تمايلي نداشتند.

جدی بودن فقر شديد و منازعات مداوم هزينه بسياري براي مردم غزه داشته است. چالش هاي فراوان مالي و سرعت پايين بازسازي در غزه شرايط امنيتي شکننده فعلی را وخیم تر کرده است. بیکاری گسترده است، بانك جهاني نرخ آن را 43 درصد و در ميان جوانان غزه 60  درصد تخمين زده است. كارمندان بخش دولتی بدون حقوق مانده اند. بسته بودن تقریبی گذرگاههای مرزی باعث توقف تجارت و رنج مردم شده است. اين حقايق موجب سرخوردگی و تنش در یک دور باطل مي شود كه روند صلح را تضعیف می کند.

اين در حالی است كه سازمان ملل متحد  به ایفای نقش كليدي در كمك به مردم نيازمند ادامه می دهد که شامل کمک از طريق سازمان امداد و کار ملل متحد (اونروا) است،  براي مثال مي توان به كمك و حفاظت به حدود 5 ميليون پناهنده ثبت شده فلسطيني در شرايط بسيار دشوار اشاره كرد. در حال حاضر راه حل پایدار براي اين منازعه طولاني مدت ضروري است.

هر دو طرف جهت دستيابي به اين هدف كه مدت ها است مورد نظر بوده بايد تصمیمات سختي اتخاذ كنند تا دست خوش عوامل افراطي در هيچ يك از طرفين نشوند، به جاي درگيري، همكاري را با آغوش باز بپذيرند، تا پي ببرند كه صلح پايدار وابسته به توافقات عملی جهت همزيستي است كه منجر به توسعه همه جانبه زندگی مردم هر دو کشور مي شود.

ما بايد پيش از آنكه بسيار دير شود از چرخه خشونت و  تقابل روي بر گردانيم.  ما در سازمان ملل متحد بر  اين باوريم كه هنوز طرفين براي نشان دادن تعهد و شجاعت لازم جهت ترسیم طرحی عملی براي رسیدن به آينده بهتر وقت دارند و اين زمان هم اكنون است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.