سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی:

سرنوشت ناوگان دریایی را به کشتی‎سازان داخلی گره نزنیم/ ایران دارنده بزرگترین ناوگان حمل نفتی

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر سرنوشت توسعه ناوگان کشور را به توان محدود کشتی‎سازی‎های کشور گره بزنیم، در آینده رشد و توسعه ناوگان هم به دلیل محدود بودن توان کشتی‎سازان محدود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی عزتی که امروز (سه شنبه) در پنل «توسعه حمل‎ونقل دریایی در برنامه ششم» در بیست و سومین همایش ارگان‎های دریایی سخن می‎گفت؛ افزود: ایران در حال حاضر با در اختیار داشتن دو ناوگان بزرگ تجاری و نفتی، در سطح جهان و منطقه دارای برند است که در این میان، شرکت ملی نفتکش ایران با در اختیار داشتن بیش از 60 شناور بزرگ‌ترین ناوگان حمل نفت و فرآورده‎های نفتی جهان محسوب می‎شود.

وی با بیان اینکه «در برنامه‎های اول تا سوم توسعه عملا هیچ حکمی در حمایت از بخش حمل‎ونقل دریایی وجود نداشت»، افزود: توسعه   ناوگان دریایی ایران در این مقطع، صرفا با اتکا به بضاعت خود کشتیرانی‎ها و استفاده از ظرفیت‎های فضای کسب و کار و وام‎های خارجی صورت گرفت.

به گفته عزتی، تنها بند مربوط به حمل و نقل دریایی در برنامه چهارم هم نوسازی و ایمن‌سازی ناوگان حمل و نقل با استفاده از تسهیلات وجوه اداره شده بود که این موضوع هم در سطح شناورهای کوچک و متوسط بود و تسهیلاتی برای ناوگان اقیانوس‎پیما در نظر گرفته نشد.

وی افزود: در برنامه پنجم هم سازمان بنادر و دریانوردی مکلف به ایجاد نظام انعطاف‎پذیر تعرفه‎های بندری و دریایی شده بود که تاکنون محقق نشده است. 

معاون فنی و بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «ناوگان تجاری کشور در سال‎های اخیر و بر اثر تحریم‎ها با شرایط سختی مواجه بوده‎اند»، تأکید کرد: باید در دو برنامه ششم و هفتم که قبل از اتمام مقطع سند چشم‎انداز 1404 در پیش داریم؛ به طور جدی به توسعه ناوگان بپردازیم.

وی با بیان اینکه «برای تدوین برنامه ششم ساختار مدونی بوجود آمده است»، توضیح داد: در زیربخش «حمل‎ونقل دریایی» پنج کارگروه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده که بخش مربوط به ناوگان دریایی به کشتیرانی جمهوری اسلامی سپرده شده که در این جهت، احکام مختلفی را تدوین و به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کرده است.

عزتی در ادامه به تشریح راهکارهای پیشنهادی برای طرح در برنامه ششم در بخش ناوگان دریایی پرداخت و گفت: اولین مورد افزایش سهم ناوگان دریایی داخلی از تجارت دریایی کشور است که در این زمینه، باید تسهیلاتی نظیر تخفیف 10 درصدی عوارض برای ناوگان تحت پرچم اعمال شود. 

وی از «ایجاد، توسعه، نوسازی و به‎روزآوری نلوگان دریایی داخلی» به عنوان دومین موضوع پیشنهادی برای طرح در برنامه ششم یاد کرد و گفت: در سال‎های گذشته به علت تحریم‎ها نوسازی ناوگان نداشتیم و بایستی تمهیداتی برای جبران آن اتخاذ شود.

این فعال صنعت کشتیرانی ایران با بیان اینکه «در سال‎های گذشته به علت نداشتن ناوگان در برخی حوزه‎های حساس ضربه خوردیم»، تصریح کرد: به علت فقدان ناوگان حمل میعانات گازی، میلیون‎ها فوت‎مکعب گاز کشور به شکل فلر دود شد و به هوا رفت. در زمینه حمل پتروشیمی هم که تنها دو تا سه کشتی داشتیم، صادرات برخی مجتمع‎های پتروشیمی کشور متوقف شد.

عزتی با اشاره به بوجود آمدن و تقویت زیرساخت‎هایی چون تعمیرات کشتی، مؤسسات رده‎بندی و بیمه‎های دریایی در شرایط تحریم گفت: پس از لغو تحریم‎ها باید این زیرساخت‎های داخلی حمایت شود تا بازار بوجود آمده در داخل، بار دیگر در اختیار شرکت‎های خارجی قرار نگیرد. 

وی همچنین بر «تأمین منابع مالی و اجرای اثربخش قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی» در برنامه ششم توسعه تأکید کرد و گفت: بستر اصلی توسعه ناوگان داشتن صندوقی برای ارائه تسهیلات مالی جهت ساخت کشتی در کشور است. ما سال‎هاست قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی را داریم؛ اما اجرا نمی‎شود. در حالی که اگر این امر محقق و اعتبارات صندوق صنایع دریایی تأمین شود، هم ناوگان دریایی کشور توسعه می‎یابد و هم کشتی‎سازی‎های ایرانی در بخش ساخت و تعمیرات تقویت خواهند شد. 

معاون بازرگانی و فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه برای معافیت سربازی دریانوردان و رشد و توسعه ترانزیت دریایی به عنوان خواست دیگر ناوگان دریایی کشور در برنامه ششم یاد کرد و گفت: خواست دیگر ما این است که خسارت‎هایی که در هفت سال گذشته به دلیل تحریم‎ها متوجه شرکت‎های کشتیرانی شده؛ جبران شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشتی سازی ، نفت ، ناوگان ، همایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سيدمحسن
۱۹:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
كشتى_قطار_هواپيما_اتوبوس_مينى بوس_ماشين هاى سنگين دركشورنسل سوم ايران هيچيك ازانرژى پاك استفاده نميكنندحتى ساختمان هاى كشوراگراين اتفاق بيافتدصرفه جويى درهزينه وكمك به طبيعت پيرامونمان است تاابدسوخت كثيف فسيلى نيست؟!