سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

حکایت خودرویی که بازهم سر راه قرار گرفت / سبقت از چاله به چاه

این روزها در شرایطی صحبت از کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو به میان می آید که برای آینده پس از شورا، دو سناریوی اصلی مطرح است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رضا شیوا رییس شورای رقابت به تازگی اعلام کرده که طبق مصوبه اسفند ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی، شاید شورای رقابت دیگر نتواند در قیمت گذاری خودروهای داخلی اعمال نظر کند و فعلا باید منتظر بماند تا مجلسی‌ها تفسیر خود از مصوبه موردنظر را در اختیار شورا قرار دهد.

اشاره شیوا، به ماده 21 «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» است، قانونی که می‌گوید: «به‌منظور تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقای بهره‌وری شبکه توزیع و شفاف‌سازی فرآیند توزیع کالا و خدمات، دولت مکلف است با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و چهارم (44) قانون اساسی، قیمت‌گذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه‌ای و ضروری محدود کند.»

در تبصره این مصوبه آمده که «دستورالعمل نحوه تعیین کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی و فهرست و قیمت این کالاها و خدمات به پیشنهاد کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و حسب مورد وزارتخانه ذی‌ربط، به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد.»

به عبارت بهتر، این مصوبه و تبصره اش می گوید که مجلس و دولت می‌خواهند لیست کالاهای اساسی و انحصاری را مورد بازنگری قرار بدهند و این کار توسط کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مذکور انجام و در صورت موافقت شورای اقتصاد، برخی کالاها از لیست موردنظر خارج خواهند شد.

 بر این اساس، «خودرو» نیز یکی از کاندیداهای جدی خروج از لیست کالاهای اساسی و انحصاری است و اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر شورای رقابت نقشی در تعیین قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت. حالا کارشناسان دو سناریو را برای قیمت خودرو پس از کنار رفتن شورای رقابت، مطرح می کنند؛ اول، واگذاری قیمت‌گذاری خودروهای داخلی به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان  و دوم، آزادسازی قیمت خودرو.

به اعتقاد کارشناسان، اگر سناریوی اول به اجرا در بیاید، خودروسازان مسیر ساده تری برای افزایش قیمت محصولات خود طی می‌کنند، زیرا سازمان حمایت به نوعی یکی از بازوهای اجرایی وزارت صنعت،معدن و تجارت به شمار می‌رود و در نتیجه بیش از شورای رقابت با شرکت‌های خودروساز تعامل خواهد داشت.

به هر حال، وزارت صنعت چندان موافق تثبیت قیمت خودروهای داخلی نیست و از عملکرد شورای رقابت در حوزه قیمتگذاری خودروها نیز رضایت ندارد و از همین رو خودروسازان روزهای بهتری را با سازمان حمایت در مقایسه شورای رقابت خواهند داشت.

اما سناریوی دوم را باید رویای خودروسازان دانست؛ آزادسازی قیمت خودرو هدفی است که خودروسازان سال ها است به دنبال تحقق آن هستند، چه آنکه اگر این اتفاق رخ بدهد، آنها برای افزایش قیمت محصولات خود، دیگر نیازی به کسب اجازه از بالاسری ها نداشته و خود حرف اول و آخر را در این مورد خواهند زد.

این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند دولت قیمت خودرو را فعلا آزاد نخواهد کرد و از همین رو اگر شورای رقابت از پروسه قیمتگذاری خودروهای  داخلی کنار برود، سازمان حمایت افسار بازار خودرو را در دست خواهد رفت. در هر حال، چه سازمان حمایت مسوولیت قیمت‌گذاری خودروها را بر عهده بگیرد و چه قیمت آزاد شود، مشتریان به احتمال فراوان باز هم طعم تلخ افزایش قیمت خودرو را خواهند کشید و آنگاه شاید دلشان برای شورای رقابت تنگ شود. 

گزارش:حمیدرضا بهداد

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا صادقی
۱۸:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
50سال است که خودروسازان نصف بودجه کشور را حیف ومیل می کنند وتولیدات آنها هر روز بدتر از دیروز است درایران خودرو وفوتبال بلای جان مردم شده بس است دیگر
سعيد
۱۷:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
هممون سر كاريم
وحید
۱۲:۳۰ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
با این حقوق کارمندی تازه این ماه از حقوقم بابت ضمانت نزدیکترین کسم کسر شد باید خواب همین پراید را به گور ببریم .
رضا
۱۱:۵۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
من نمی دونم ما ایرانی ها چرا اینقدر به ماشین وابسته شدیم .من یه زمان میخواستم ماشین بخرم 7میلیون رفتم خدمت و اومدم شده بود بیست میلیون .بعد از مدتی دوباره کردنش 15 یا 16 تومن کمره همتو بستم وحسابی کار کردم دوباره شد بیست تومن .انقدر کار کردم که پول بیست تومنو جور کردم ولی نه به اسونی به خدا.ولی وقتی رفتم برای خرید ماشین دیدم اینم قیمته واقعی ماشین نیست و شما باید 23.500برای خرید ماشینی که تو سایت زده 20.900هزینه کنی اصلا کلا پشیمون شدم .رفتم پولم رو سرمایه گذاری کردم و با کسی در ساخت ظروف شریک شدم و الان تقریبا ماهی 3تومن برام میمونه .ولی اگر من ماشین خریده بودم ماشینم قیمتش شده بود بیست تومن و هر روز داشتم خرجش میکردم .من تصمیم گرفتم ماشین نگیرم مگر اینکه ماشینی با امنیت بالا و قیمت مناسب .البته برای سایپا و ایران خودرو هم ارزوی موفقیت میکنم و برای اونها نگران نیستم چون اونها ماشینهاشونو دارن به قیمت خیلی خیلی مناسبی برای مردم عراق صادر میکنن .ولی این از من نصیحت به شما خودرو سازان که نمیشه گفت .نمیخوام تند صحبت کنم به خدا نه یه تحقیق ریزی انجام بدید متوجه میشید .اره میگفتمخودروسازان که نه مونتاژکاران.شما اصلا اینده نگر نیستید و مطمئن باشید با این روالی که شما در پیش گرفتید کمتر از 7ساله دیگه شرکت هاتون حذف میشه .چون مدرنیته و حقوق مصرف کننده دیگه داره مطرح میشه .نه از این طرح هایی که شما میذارید به مناسبت...
سیدرضاافضلی
۱۰:۳۸ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
دیگه کم کم دارن شورشو درمیارن.بااون ماشینهای فرقونیشون.بسرعموم ۴روز بیش یه ماشین صفرخرید هنوزیک هفته هم نشد روغن سریع خالی میکنه ودینام سوزونده.اخه کی میخواین به این چیزها رسیدگی کنه.اونوقت ادمو حرصم میگیره که میخواین باز قیمت ماشین رو بلا ببرن
علی
۰۸:۲۹ ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
ای بابا بارها اقتصاددانان و اساتید برجسته گفته بودند که قیمت گذاری مشکلی را حل نمی کند باید مرز را باز کرد و گمرکی را پایین آورد برای رقابت حالا به حرفشان رسیدم