سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام خبر داد:

کلاهبرداری‌های اینترنتی در جایگاه نخست جرایم سایبری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام تصریح کرد: از آنجایی که با اینترنت و فضای اطلاعاتی مجازی افراد زیادی سر و کار دارند، این فضا برای برخی اهداف مجرمانه کاملا مناسب است و سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد افرایش جرم در این حوزه باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان ایلام جعفر دارابخانی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با با بیان اینکه همزمان با پیشرفت تکنولوژی جرائم مرتبط نیز افزایش یافته است تصریح کرد: از آنجایی که با اینترنت و فضای اطلاعاتی مجازی افراد زیادی سر و کار دارند، این فضا برای برخی اهداف مجرمانه کاملا مناسب است و سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد افرایش جرم در این حوزه باشیم.

جعفر دارابخانی با بیان اینکه متاسفانه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، همپای آن فرهنگسازی مناسب صورت نگرفته است تصریح کرد: این موضوع سبب بروز مشکلاتی شده است که برای پیشگیری از برخی آنها به فیلتر کردن بعضی سایت‌ها متوسل شده ایم.

معاون دادگستری کل استان ایلام همچنین به انتشار برخی اخبار در فضای مجازی و پیرو آن ایجاد جنجالها اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از خبرهایی که در سایت‌های بدون مجوز منتشر میشود صحت ندارد و انتشار این قبیل اخبار کذب در فضای مجازی جرم است و با مجرم بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

وی به خوانندگانی که برای سایت‌های مختلف نظرات خود را می نویسند نیز توصیه کرد: نظرات خود را بدون توهین به فرد یا گروه خاصی درج کنید زیرا انتشار کلمات توهین آمیز در قانون جرم محسوب می‌شود و کسانی که مورد هتک حرمت قرار می گیرند می توانند در محاکم قضایی حاضر شوند و اعلام شکایت کنند.

دارابخانی درباره بیشترین پرونده‌هایی که به دلیل سوء استفاده مجرمان از فضای مجازی تشکیل شده است هم گفت: بیشترین پرونده‌هایی که برای شکایت از جرائم فضای مجازی به دادگستری ارجاع داده شده است درباره کلاهبرداری های اینترنتی، توهین و افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی و ارائه اطلاعات اشتباه ضد منافع ملی است.

دارابخانی درباره صحت تبلیغاتی که به صورت مدام در سایتهای مختلف وجود دارد، هم توضیح داد: کاربران فضای مجازی به تبلیغاتی که به خصوص در سایتهای غیرمجاز ارائه می شود توجه نکنند و برای هر کاری با متخصص مشورت داشته باشند. البته در برخی تبلیغ ها اینقدر بزرگنمایی می شود که عاقلانه نیستند بنابراین از آنها دوری کنید.

وی تاکید کرد: همه موسسان سایت‌ها باید توجه داشته باشند که باید مجوزهای قانونی برای راه اندازی یک سایت را دریافت کنند در غیر این صورت هنگام بروز مشکل باید مجازات کیفری و مدنی را تحمل کنند.

وی با بیان اینکه پلیس فتا همیشه در حال رصد کردن فضای مجازی است تصریح کرد: مردم در صورت بروز مشکل می توانند به پلیس فتا مراجعه کنند تا برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تاکید کرد: آموزش، اطلاع رسانی و آگاهی افزایی در سلامت و امنیت جامعه نقش مهم و موثری دارد و بر همین اساس نگاه ویژه مسئولان به حوزه آموزش و اطلاع رسانی ضروری است.

وی نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را در پیشگیری از جرائم اینترنتی بسیار مهم دانست و بیان کرد: رسانه ها به خصوص رسانه ملی با توجه به استقبال و توجه مردم نسبت به آن، بهترین مرجع در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی دهی قوانین به مردم هستند تا از بروز جرائم این چنینی در جامعه جلوگیری شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.