سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

شیرکوه، نقطه داغ تنوع زیستی یزد

معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد مجموعه کوهستانی شیرکوه در استان یزد را از جمله مصداق های محیط های کوهستانی بسیار ارزشمند کشور دانست و گفت ضروری است توسعه و نگاه مدیریتی به مجموعه کوهستانی شیرکوه منطبق بر نگاه پایدار و زیست بومی گردد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛حسن اکبری معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد  گفت :کوهها غنی ترین کانونهای تنوع زیستی به شمار می روند چراکه تنوع رویش گاهی، تغییر ارتفاع و تنوع اقلیم و سایر ویژگیهای آن ها منجر به ایجاد تنوع گونه ای زیادی شده است به عنوان نمونه؛ بیشتر از 80 درصد کل گونه های گیاهی شناخته شده در استان یزد در کوهستان شیرکوه شناسایی شده است در حالی که نسبت مساحت کوهستان شیرکوه به کل استان کمتر از 5 درصد است.

 

وی مجموعه کوهستانی شیرکوه در استان یزد را از جمله مصداق های محیط های کوهستانی بسیار ارزشمند کشور دانست و گفت ضروری است توسعه و نگاه مدیریتی به مجموعه کوهستانی شیرکوه منطبق بر نگاه پایدار و زیست بومی گردد تا در آینده شاهد از بین رفتن قابلیت های این کوهستان ارزشمند و آسیب جدی به کانونهای زیستی مجاور آن نباشیم.

 

اکبری تصریح کرد:کوهستانها از جنبه های متعددی ارزش و نقش ویژه ای در حیات انسان و اکوسیستم ها بر عهده دارند و بر اساس آمارها منشا 80 درصد آبهای شیرین جهان کوهستانها بوده و حدود نیمی از مردم جهان نیز از لحاظ  نیاز آبی به آبخیزهای کوهستان چشم دوخته اند. همچنین بخش عمده مراتع کشور و بیش از 90 درصد جنگل های ایران در کوهستانها واقع شده اند. علاوه بر آن عمده ترین مراکز جمعیتی کشور در مناطق کوهستانی قرار دارند. به عنوان مثال حیات شهر یزد و برخی شهرهای دیگر استان نظیر تفت و مهریز وابسته به شیرکوه است.
 

وی گفت: کوهها در تعدیل اقلیم مناطق خشک و نیمه خشک نقش موثری دارند و همین ویژگی آنها موجب جذب مراکز جمعیتی به اطراف آنها شده اند.

این مقام مسئول در ادامه افزود:از نگاه گردشگری کوهها از متنوع ترین جاذبه های گردشگری تشکیل شده اند و از قدیم الایام بیشترین اوقات فراغت گردشگران در مناطق کوهستانی صرف می شده است و هر روز درخواست گردشگران برای بازدید از اکوسیستم های کوهستانی و جاذبه های آن بیشتر می شود و همین طور بسیاری از ورزشهای هیجان انگیز در محیط های کوهستانی انجام می شود.

معاونت فنی این اداره کل خاطر نشان کرد: همچنین تامین آب  روستاهای پشتکوه و پیشکوه، قنوات تفت و مهریز و عمده آبهای زیرزمینی دشت یزد – اردکان  از شیرکوه تامین می شود حتی سایر بارندگی های شهرستانهای اطراف شیرکوه نیز به خاطر نقش شیرکوه در ایجاد  مانع برای توده های باران زا می باشد و در خشکسالی های دوره ای، شیرکوه تنها مامن حیات وحش استان به حساب می آید.


 اکبری گفت: کوهستانها با همه ویژگیها و نقشی که در حیات انسان و پایداری طبیعت دارند اکوسیستم های بسیار آسیب پذیری هستند و فعالیتهای انسانی می تواند در مدت کوتاهی بسیاری از قابلیت های کوهستانها را از بین ببرد. امروزه در برخی نقاط کوهستانی کشور شیوه نادرست گردشگری بویژه دفع نامناسب پسماندها موجب بر هم خوردن بسیاری از چشم اندازهای کوهستانی شده است. متاسفانه برخی از اشکال توسعه که متناسب با توان اکوسیستم های کوهستانی نیستند و یا موجب فشار بیش از حد برخی جنبه های اکولوژیک کوهستانی می شود بتدریج آسیبهای جدی به اکوسیستم کوهستان وارد می کنند. توسعه معادن در محیط های کوهستانی یکی از مهمترین دلایل تخریب محیط های کوهستانی است. این عامل، تغییر چشم انداز، تشدید فرسایش، تخریب پوشش گیاهی، نابودی تنوع زیستی، تغییر مسیر آبراهه ها و اثرات منفی بر آبخیزداری کوهستان و ... را بوجود می آورد به گونه ای که امروزه در بسیاری از نقاط کوهستانها که قبلا غیرقابل دسترس بوده اند امروزه راههای دسترسی ایجاد شده و زمینه بروز سایر انواع توسعه و تخریب ایجاد شده است.

اکبری تصریح کرد:امروزه حتی برخی از اشکال توسعه گردشگری که موجب خلق مزیت در اکوسیستم های کوهستانی می شود، موجب گرایش شدید گردشگران در مقاطع زمانی کوتاه در نقاط خاصی از کوهستانها شده و ضربه شدیدی را به اکوسیستم کوهستان وارد می کند.


 معاون فنی اداره حفاظت محیط زیست یزد اظهار کرد:با توجه به مسائلی که مطرح شد، ضرورت دارد برای حفظ قابلیت های کوهستانی و بهره برداری پایدار از آنها با یک نگاه زیست بومی به محیط کوهستانی، به مدیریت یکپارچه و پایدار این اکوسیستم ها بپردازیم و از نگاه بخشی و توسعه نامتوازن که حاصل آن از بین رفتن این موهبت خدادای است بپرهیزیم.


انتهای پیام/ ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.