سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهتدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

واهمه این روزهای عربستان؛ تقویت جایگاه یمن در سیاست خارجی ایران

یک کارشناس منطقه غرب آسیا گفت: ایران و یمن در طول تاریخ روابط پایداری داشته اند و اقبال ایران در یمن به خاطر علائق فرهنگی و مذهبی بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مناسبات جمهوری اسلامی ایران و یمن در  دوران قبل از اسلام و پس از آن همواره تابعی از متغیرهای منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. اگر چه در بعضی از برهه‌های زمانی با فراز و نشیب‌هایی رو به رو بوده است اما  دو کشور با وجود چالش‌های منطقه‌ای همیشه سعی در حفظ روابط میان خود را داشتند.

 "محمد علی مهتدی" کارشناس مسائل خاورمیانه در بررسی این موضوع به باشگاه خبرنگاران گفت: ایران و یمن در طول تاریخ روابط  پایداری با هم داشته‌اند و نفوذ ایران در یمن به خاطر علائق فرهنگی و مذهبی با یمن، چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از ان، نفوذ معنوی بوده است.

 این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به دوران قبل از اسلام به عنوان دوران جاهلیت ادامه داد: در دوران قبل از اسلام با این که وضعیت فرهنگی و انسانی در یمن گسترش پیدا نکرده بود، اما با این وجود جدا از درگیری های قبائلی – تمدنی که در آن برهه زمانی حاکم بود،  ایران و یمن روابط  خوبی با هم داشتند.

 این کارشناس منطقه غرب آسیا افزود: در دوران بعد از اسلام و با توجه به جنگ های متعددی که در منطقه خاورمیانه و یمن اتفاق می‌افتاد، ایران همیشه در حال کمک رسانی به این کشور فقیر و مظلوم بود و این امر به هیچ عنوان به معنای دخالت در امور یمن نبوده است  و بر عکس تصورات موهم عربستان که این موضوع را دخالت ایران در یمن عنوان کرده، می باشد.

 مهتدی با اشاره به اهمیت ژئوپلتیک یمن و قرار گرفتن آن در جنوب شبه جزیره عربستان و دریای سرخ و همچنین اهمیت استراتژیک تنگه باب المندب و جزیره پریم تصریح کرد: اهمیت یمن، عبور و مرور کشتی‌های تجاری و نفت کش‌ها به امنیت باب‌المندب مربوط می‌شود، لذا از آنجایی که بخش مهمی از اهمیت تنگه هرمز نیز به امنیت باب‌المندب اختصاص دارد، اگر این تنگه دچار عدم امنیت شود، به طور قطع امنیت تنگه هرمز هم به خطر خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه تقویت جایگاه یمن در سیاست خارجی ایران موجب واهمه عربستان می‌شود گفت: تحول انقلابی که در یمن شکل و بر اساس آن موجب فرار منصور هادی به عربستان و به دنبال آن تشکیل کمیته‌های مردمی گرفت، به نوعی مردم یمن از طریق این کمیته‌ها گفتگوهای خود را برای تشکیل دولت مردمی شروع کردند.

 مهتدی ادامه داد: به طور قطع این تحول انقلابی برای سعودی‌ها قابل قبول نبود زیرا آن‌ها نگران بودند نه تنها این حرکت مردمی وارد عربستان شود بلکه پیروزی در انقلاب یمن، باعث خواهد شد این کشور را هر چه بیشتر به ایران نزدیک و موجب تقویت فزاینده روابط میان آن‌ها شود.

 این کار‌شناس منطقه غرب آسیا افزود: مشکل عربستان با یمن در بحث محور مقاومت است و اگر انقلاب یمن به نتیجه برسد، بی‌شک یمن نه تنها همکاری‌های منطقه‌ای خود را در داخل محور مقاومت باز خواهد کرد بلکه جایگاهش در سیاست خارجی ایران افزایش پیدا خواهد کرد، لذا این امر هراس عربستان را به دنبال خواهد داشت.

وب اضافه کرد: عربستان به بهانه نفوذ ایران در یمن تلاش کرد وجهه منطقه‌ای ایران را در خاورمیانه خراب کند تا مبادا انقلاب یمن و پیروزی مردم در آن باعث نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور در محور مقاومت شود.

 مهتدی در پایان خاطر نشان کرد: محور مقاومت که ایران در آن قرار دارد همیشه در حال دفاع در مقابل محور آمریکا – اسرائیلی، عربستان، اردن، قطر، و کشورهای اروپایی بوده است و هر کجا که محور مقاومت و ایران حضور داشته در مقابل آن نیز عربستان وارد عمل شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، یمن ، سیاست ، خارجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.