سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت الله سید محمد خامنه‌ای مطرح کرد:

ریسمان بافته شده از نظم، فرد را به قدرت اجتماعی تبدیل می‌کند

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: ریسمانی که توسط انسانها به هم بافته می‌شود اگر نظم در آن وجود داشته باشد همانند حبل الله و حبل المتین انسانها را از خطر سقوط در پرتگاه نجات می‌دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ آیت الله سید محمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا صبح امروز در مراسم بزرگداشت ملاصدرا با اشاره به بحث نظم اظهار داشت: نظم سبب شده ارکان آفریده شده توسط حضرت حق به ریسمانی تبدیل شده که انسان را از خطر نجات داده و آن را به قدرت اجتماعی قوی تبدیل می‌کند که این همان چینش منظم ارکان است و هر چیزی که این چینش را رعایت بکند به آن نظم می‌گویند.

وی بیان کرد: هر چیزی که را که در جای خودش قرار دهند را نظم گفته که تعبیر دیگر آن نظم حقوقی است که این خود ناظر بر هر قاعده‌ای فراگیر بوده و تضمینی برای بقاء اجزا در جامعه به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد:آفریدگار عالم موسس نظم تکوینی بوده که از آن به نام دین یاد می‌کنند که به طور کلی این مجموعه را حیات طیبه تعریف کرده و حکمت نظری که از حقیقت عالم بوده به انسان یاد می‌دهد که چگونه باید درست زندگی بکنند و بنابر این حکمت نظری بدون حکمت دیگری به نام حکمت عملی میسر نخواهد بود.

در ادامه این همایش آیت الله محقق داماد با اشاره به حکمت متعالیه، افزود: ادعایی که ملاصدرا در حکمت مشایی متعالی کرده با یک نگاه خاصی آن را آورده به گونه ای که ملاصدرا این تعبیر را توسعه داده و تمام جهان را متدین و دارای دین نامیده است.

وی اظهار داشت: امر تکوینی که مخاطبش جهان بوده و آن امر الهی و در تعبیر قرآنی سنت الله است در تعبیر فلسفی امری تشریعی می‌باشد که به علت وجود اختیار امکان خطا در آن وجود دارد و ملاصدرا بشر را آزاد گفته و به همین علت مقامش بین جبرئیل و حتی شیطان متغیر است.

در ادامه این سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی با اشاره به تاریخ یونانی‌ها اظهار داشت: ارسطو بنیان شهر را تیپوداموس دانسته که معمار و شخص برجسته‌ای بوده و البته هیچ وقت اضافه گویی نکرده ولی به طور کل مدینه را یک شهر نامیده که از معنی خودش در این زمان دور شده و به طور کلی خدایان فن سیاست را به آدمیان آموخت و جایگاه غیب در نظم مدینه مشخص شد.

وی در ادامه ابراز داشت: قانون سولو برگرفته از نظام گووس بوده که به طور کلی قانون عقل مدینه به حبل مدینه منجر شده و به طور کلی مدینه همان مدینه بوده و اعضای مدینه اتباع گفته شده و همچنین مجریان آن مجریان قانون هستند.

در ادامه این سخنرانی آقای دکتر غلامحسین ابراهیم دینانی ابراز داشت: نظم الهی در بین کلمات مشخص بوده به طوری که این نظم است که لغات و کلمات را ساخته و مسئله مهم اینجاست که زمان و مکان با هم بوده و نمی‌تواند آنها از هم جدا باشند و مجموعه نظم درونی و باطنی نمی‌باشد و به کاربردن لغت در جایگاه خودش بسیار مهم است به طوری که انسانها همه نظم‌ها را می‌فهمند اما گاهی خودشان بی نظمی ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: انسان ترکیبی از مورچه و جبرائیل بوده که به خاطر افراط و تفریط‌هایش گاهی مقامش بالاتر از جبرئیل رفته و گاهی از مورچه هم پست‌تر شده است.عشق بدون عقل و درایت مساوی با کج فهمی بوده که این کج فهمی انسان را به پرتگاه نزدیک می‌کند ولی زمانی که عشق و عقل با هم یکی شدند به مافوق فلک که همان عرش الهی است سیر می‌کند.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.