سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرکت‌ها زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و قراردادهای خارجی را فراهم کنند

بهترین راه برای شرکت‌ها در این شرایط که امید به برون رفت از شرایط تحریم‌ها بسیار بالا رفته است این است که شرکت‌ها خود را برای مشارکت و قراردادهای برد - برد آماده کنند. بورس بعد از بیانیه لوزان، واکنش بسیار مثبتی نشان داد و جو مثبت طی دو سه روزی ادامه داشت و به اوج خود رسید که بخشی از این صعود هیجان ناشی از بیانیه لوزان بود و بخشی واقعی بود چون قیمتها در سال گذشته خیلی افت کرده بود و برای خرید قیمت ها جذاب بود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان این مطلب درباره فشار فروش پس از چند روز ابتدایی انتشار بیانیه لوزان تا به امروز گفت: پس از صعود ناشی از بیانیه لوزان از آنجایی که خیلی ها از سهامداران نیاز به پول داشتند بازار چند روزی را صبر کرد و اقدام به فروش نکرد اما پس از آن برای تأمین نقدینگی مورد نیاز فشار فروش افزایش پیدا کرد.

محمد طحانی با بیان اینکه بورس تمام قد در حال نمایش دادن شرایط واقعی اقتصاد کشور است، خاطر نشان کرد: بورس معلول شرایط اقتصادی کشور است و اقتصاد کشور هم اکنون به دلیل رکود اقتصادی پتانسیل لازم برای رشد را ندارد و جنبه های واقعی اقتصاد همپا با بیانیه لوزان جلو نیامد.

طحانی با تأکید بر نقدینگی کم در بازار خاطر نشان کرد: این انتظار می رود سیاستهای انبساطی در دستور کار قرار بگیرد و دولت متهورانه با این موضوع برخورد کند اینکه همیشه سیاستهای دفاعی گرفته شود خوب نیست.

وی در اینباره توضیح داد: چاپ پول به دلیل ایجاد تورم خط قرمز دولت است اما تورم می تواند کمتر از هدف کاهش پیدا کند اما منجر به خروج از رکود شود تا سیستم اقتصاد بچرخد. دولت امریکا در شرایط مشابه با چاپ پول تلاش کرد اقتصاد کشورش نفس بکشد اروپا دیرتر از آمریکا به صرافت این کار افتاد چون دید چاره ای جز این راه برای برون رفت از بحران اقتصادی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفتگو با "سنا" در خصوص چشم انداز سال جاری بازار سرمایه گفت: چشم انداز حتماً مثبت است و غیر از این هم نمی تواند باشد چون اقتصاد ایران آنقدر پر پتانسیل و پویا است که باید گفت رقم زدن رشد اقتصادی زیر 4 درصد با این سطح ظرفیت های بالقوه و بالفعل هنر می خواهد.

وی با اشاره به پتانسیل های داخلی و محیطی کشور برای توسعه و رونق اقتصادی گفت: یکی از نشانه های توسعه اقتصادی کشورها همسایگان و داشتن بازارهای خوب است ما الان بازار عراق و پاکستان را داریم که بسیار پر پتانسیل است ولی نکته این است که شرکت ها به دلیل تحریمها اجناسشان هم پا با تکنولوژی روز رشد نکرده است.

طحانی در این خصوص توصیه کرد: بهترین راه برای شرکت ها در این شرایط که امید به برون رفت از شرایط تحریم ها بسیار بالا رفته است این است که شرکتها خودشان را برای بعد از تحریم ها آماده کنند و هر شرکتی که کسری دارد برود ببیند در دنیا کدام شرکت رقیبش است از همین الان با آن مشارکت کند و قراردادهای برد - برد ببندند. البته با همه این اوصاف و وجود چالش های موجود چشم انداز پولی و اقتصادی مثبت است.


انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سرمایه ، خارجی ، نقدینگی ، رکود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.