سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کافه کتاب/17

هنرمندان برجسته به زندگي آرام نیاز دارند/ برای تامین مخارج زندگی به قلم وابسته نیستم

پرورش چهره‌های برجسته در حوزه‌ فرهنگ نیاز به این دارد که اهالی قلم فکر و زندگی آرامی داشته باشند

باشگاه خبرنگاران - نسرين خداياري - محمد بقایی ماکان، شاعر پیشکسوت کشورمان روزی به عشق قلم وارد عرصه نگارش کتاب شد و امروز با وجود آنکه در این عرصه شناخته شده همچنان قلم را دوست همیشگی خود می‌داند. حال ما به سراغ این شاعر دود چراغ خورده‌ی ادبیات فارسی رفته‌ایم تا پای درد و دل‌های شاعرانه‌اش بشنیم.

آقای بقایی ماکان در چه سالی متولد شده‌اید؟

من متولد سال 1323 هستم .

اولین کتابي كه از شما به چاپ رسيد كدام بود ؟

اولین کتابم اثری با عنوان " چهره‌های آشنا " بود که توسط انتشارت دبیر در دسترس مردم قرار گرفت.

مشکل امروز ادبیات کشورمان را چه می‌دانید؟

ادبیات ما امروز با کمبود چهره‌های برجسته و قلم‌های پخته که ریشه در مشکلات مالی دارد سردرگریبان است ، اندیشمندان ما که دستی به قلم دارند به دلیل وجود مشکلات مالی با مایه‌ی فکری کمتر می‌نویسند و تمرکز خاطر ندارند.

به نظر شما توجه به چه نكاتي مشکلات ادبیات ما را كاهش مي دهد؟

پرورش چهره‌های برجسته در حوزه‌ی فرهنگ نیاز به این دارد که اهالی قلم فکر و زندگی آرامی داشته باشند و اگر کسب آب و نان برای آن‌ها مشکلاتی داشته باشد، اگر نگوییم همه‌ی وقت را ولی بیشتر وقتشان را صرف درآمد زندگی می‌کنند. امور فرهنگی هم نیاز به تمرکز خاطر دارد و تمرکز خاطر اصل مهمی در تولید یک اثر فرهنگی است.

هزینه‌ی زندگی شما از چه راهی تامین می‌شود؟

من برای تامین مخارج زندگی وابسته‌ی به قلم نیستم و هر چند همه‌ی وقتم صرف نوشتن می‌شود اما زندگی گسترده‌ای ندارم  ، به این شکل که ماشینی که هم‌اکنون زیر پام است از 37 سال پیش تا به امروز در دستم بوده است، من آدم قانعی هستم و به گفته‌ی دیگران اهل دنگ و فنگ نیستم. معتقدم که اگر امکانات زندگی اهل قلم در جامعه‌ای فراهم شود ، در شکوفایی فرهنگ جامعه و خلق آثار برجسته تاثیر می‌گذارد ، همانطور که یونان در موقعی که به اهالی فکر و قلم احترام می‌گذاشته و امکانات زندگی آن‌ها را فراهم می‌کرده ، دوره‌ی زرین خود را پشت سر می‌گذاشت و بعد از آن به دلیل افت در این مسئله به عصر واژگونی بخت آتن و دوره‌های سیمین و مسین رسید.

زندگی بدون قلم و کتاب را چگونه تعریف می‌کنید؟

زندگی بدون قلم و کتاب برای من معنایی ندارد و اگر یک روز قلم و کتاب را از من بگیرند آن روز زندگی برایم تمام می‌شود ، چون تا آنجا که به خاطر دارم از 20 سالگی که کارم را در عرصه‌ی نویسندگی و تلویزیون شروع کردم قلم همواره همراه من بوده و امروز هم زندگی با قلم و کتاب، زندگی دلخواهم است .

وضع کتابخوانی در مملکت ما چطور است؟

وضع کتابخوانی و مطالعه در کشور به هيچ وجه قابل قبول نیست ، بطوریکه مدیران ارشد و برجسته‌ی کشور هم به آن اذعان دارند که چرا جامعه از کتاب روی برگردانده، در جواب باید گفت جامعه تمرکز فکری ندارد و مردم گاه به شدت از هر چیزی ناراحت میِ‌شوند و این هم ریشه در مسائل مالی دارد و در اصل مشکلات مالی بر همه‌ی جنبه‌ها به خصوص فرهنگ تاثیر گذاشته است، نمایشگاه سالانه‌ی کتاب بهترین معیار برای شناخت این مسئله است و  مردم ما به شدت با کتاب گسستگی پیدا کرده‌اند و کار به جایی رسیده که ناشران ما کتاب‌ها را با تیراژ پایین منتشر می‌کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.