سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فن‌آوری‌های نوین در کشاورزی / دستگاه‌های مکانیزه تولید بذر کشاورزی

دستگاه‌های بوجاری و تولید بذور کشاورزی، به فن‌آوری‌های نوین مجهز می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: امسال توانسته ایم برای 50 سایت سازمان مرکزی تعاون روستایی، تجهیزات نوین با عنوان دستگاه جدایش بر مبنای جرم حجمی بذر را معرفی و یارانه آن را پرداخت کنیم.

وی ارتقاء وضعیت سیستم‌های بوجاری و ماشین‌های تولید بذر را در عرصه توسعه کشاورزی تعیین کننده دانست و اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی در حوزه ارتقاء سیستم‌های بوجاری کشور تکلیف ویژه‌ای را به مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی سپرده است.

 عباسی بیان کرد: در کشور ما بذرها بر مبنای اندازه جدا می‌شوند و از این رو بذرهای پوک با بذرهای سالم مخلوط شده و در نتیجه این بذر ها در مزارع سبز نمی شوند در حالی که استفاده از این فن آوری جدید، کیفیت بذر را در پی دارد، و در تولید و عملکرد محصولات نقش مهمی خواهد داشت.

معرفی ماشین های برداشت مکانیزه میوه

وی در ادامه به معرفی فن‌آوری‌های نوین در حوزه باغبانی نیز اشاره کرد و گفت: امسال ماشین‌های برداشت مکانیزه میوه را شناسایی و به هفت استان زنجان، سمنان، فارس، همدان، قزوین، تهران، و گلستان معرفی کرده ایم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که باغداران در صورت استفاده از فن آوری نوین برداشت میوه از مشوق یا کمک بلاعوض 30 درصدی قیمت این فن آوری برخوردار می شوند، افزود: اعتبارات خرید ماشین های برداشت میوه در اختیار استان ها قرار گرفته است.

تجهیز زیتون کاران به سیستم روغن کشی 

عباسی همچنین از شناسایی و معرفی سیستم های روغن کشی پرتال زیتون به 10 استان کشور خبر داد و تصریح کرد: مشوق های 30 درصدی قیمت این فن آوری نوین به زیتون کاران تعلق می گیرد و ما از سازمان های جهاد کشاورزی استان های زیتون خیز کشور خواسته ایم که افراد واجد شرایط را به این مرکز معرفی کنند.

وی در همین حال اعلام کرد که استفاده از سیستم های روغن کشی پرتال زیتون ضمن جلوگیری از ضایعات این محصول واجب می شود که  باغدار به یک کارخانه روغن کشی سیار مجهز شود.

وی اضافه کرد: سیستم جدید روغن کشی در راستای اقتصادی کردن زیتون کاری و برای باغات زیر پنج هکتار مناسب است.

برداشت مکانیزه خرما 

وی در مورد حرس و برداشت خرما نیز اذعان داشت: در سال جاری چند فن آوری نوین برای برداشت مکانیزه خرما در سطح چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و فارس شناسایی و معرفی شده است.

 این مقام مسئول یاد آور شد: سال گذشته در حوزه خرما فعالیت های محدودی  برای شناسایی بالابر خرما به منظور برداشت مکانیزه این محصول داشتیم و امیدواریم امسال با معرفی فن آوری های جدید به نتیجه قطعی برسیم.

ارائه 250  ماشین حفاظتی با کمک بلاعوض

 عباسی در مورد کشاورزی حفاظتی نیز گفت: برای استان های کشور 200 تا 250 دستگاه ماشین حفاظتی در قالب 30 در صد کمک بلاعوض در نظر گرفته ایم.

 وی کشاورزی حفاظتی را یکی از روش های تولید بر مبنای حفظ محیط زیست و بهبود منابع پایه خاک عنوان کرد و اظهار داشت: ما در این راستا کشت مستقیم و خاک ورزی حفاظتی را سرلوحه  فعالیت هایمان در مرکز توسعه مکانیزاسیون قرار داده ایم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.