سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

ارسال پرونده سه قنات تاریخی در استان اصفهان برای ثبت جهانی

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: پرونده سه قنات تاریخی در استان اصفهان جهت ثبت جهانی آماده و به یونسکو ارسال گردیده است .

به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، " فریدون اله یاری" در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی موزه و محوطه های تاریخی افزود: پرونده قنات وزوان در شهر وزوان ، قنات مزدآباد در شهر میمه و قنات مون در شهرستان اردستان جهت بررسی و ثبت جهانی به یونسکو ارسال گردیده است .

وی اظهار داشت:امیدواریم در سال 2016 شاهد ثبت جهانی این سه پرونده دریونسکو باشیم.

وی تصریح کرد:روستای ابیانه نیز که امروز به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی کشور انتخاب شده است، نیز کار مطالعاتی آن جهت ثبت جهانی توسط دفترمطالعات و برنامه ریزی و پژوهش اداره کل میراث فرهنگی در دست اجرا است .

اله یاری افزود : میراث فرهنگی امروز از جایگاه مهم و ویژه ای در جهان برخوردار است و سرعت تحولاتی که در زمینه اهمیت مواریث و تمدن پیشینه گذشتگان در میان بشریت به وجود آمده باعث گردید اهتمام ویژه ای به حفظ میراث فرهنگی در دنیا صورت پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران نیز با سه هزار سال سابقه طولانی در تاریخ ، جزء ملل با سابقه وبا پیشینه فرهنگی و تاریخی کهن محسوب می شود ، که از جایگاه و کانون توجه ویژه ای در دنیا برخوردار است، که این کانون فرهنگ و تمدن در استان اصفهان نیز وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان با 20 هزار اثر تاریخی وجاذبه های فرهنگی مواجه هستیم، افزود: میراث فرهنگی در استان اصفهان در جایگاه نخست فرهنگی قرار دارد.

وی ثبت هزار و 760 اثر تاریخی ملموس و ناملموسی و ثبت جهانی چهار اثر تاریخی ملموس و دو اثر تاریخی ناملموس را نشان دهنده غنای فرهنگی این استان دانست .

وی بااشاره به اینکه با تمرکز درآمدها در استانها از سال 93 زمینه درآمد زایی در استان اصفهان فراهم گردیده افزود: پیش از این درآمده های استانها در مرکز تمرکز داشت ولی با تمرکز زدایی بودجه ها از مرکز و با توجه به اینکه استان اصفهان به لحاظ درآمد زایی در موقعیت خوبی می باشد امیدواریم بتوانیم کمبود بودجه ها را برطرف کنیم .

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت : این میزان در آمد هفت میلیارد تومان در سال 93 پیش بینی شد که این رقم باید برای سال 94 بالغ بر 12 میلیارد تومان افزایش داشته باشد .

وی همچنین ابراز امیدواری نمود: که با تخصیص 40 میلیارد تومان به بناهای تاریخی و فرهنگی استان اصفهان با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به اصفهان مشکل بودجه ای برای میراث فرهنگی استان اصفهان نیز کاهش یابد.

اله یاری همچنین مشارکت و تعامل دستگاهها ، شهرداریها و شورای شهر و بخشداریها را برای حفظ ، مرمت و احیاء بناهای تاریخی استان اصفهان بسیار با اهمیت دانست و افزود :ما باید از تمام ظرفیتهای میراث فرهنگی استان اصفهان استفاده کنیم تا تنها به شهر اصفهان محدود نشود که این امردر گرو تعامل و همکاری تمام بخشها در شهرستانها می باشد .

وی در ادامه سخنان خود به بحث مترو اشاره کرد و افزود: مترو بیش از 10 سال پیش کار خود را آغاز کرده ولی اگر 10 سال پیش بود می گفتم نباید مترو از چهار باغ عبور کند ، با این وجود اکنون اهتمام ما این است که با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در جهت رفع مشکلات ترافیکی وشرایط حمل و نقل بر اساس مسائل کارشناسی و تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی کار مترو ادامه پیدا کند .

وی تصریح کرد: در خصوص سازه های پیدا شده در ایستگاه مترو در میدان امام حسین (ع) کارشناسان راهکارهایی ارائه دادند که با حفظ این سازه ها عملیات مترو بایک تغییر جزئی ادامه پیدا کند.

اله یاری در خصوص خط دو مترو اظهار داشت : با توجه به اینکه میدان امام اصفهان ثبت جهانی است، پرونده مطالعاتی خط دو مترو به یونسکو فرستاده شده و هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده و با نظر یونسکو تصمیمات برای خط دو مترو نیز اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین از ایجاد سایت موزه بزرگ شهر در تپه اشرف خبر داد و افزود: در حال حاضر کارگاه تخصصی برای تپه اشرف تشکیل شده است .

وی همچنین بحث موزه و موزه داری را یک حیثیت و ارزش تاریخی دانست و افزود: معتقدم باید یک موزه بزرگ درشان اصفهان تشکیل شود که باپیگیری های استاندار قرار است کارخانه ریسباف به یک موزه بزرگ ملی تبدیل شود.

اله یاری همچنین به عدم واگذاری مسوولیتهای حاکمیتی اشاره کرد و افزود: وظایف میراث فرهنگی حاکمیتی است که قابل واگذاری نیست با این وجود بر اساس سیاستگذاری های سازمان وظایف تصدی گری قابل واگذاری است .

اله یاری همچنین از تاسیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری روستایی در استان اصفهان خبر داد.

"ناصر طاهری" معاون میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: در استان اصفهان هزار روستای تاریخی وجود دارد ،که هر کدام ممکن است دارای حمام تاریخی ، قلعه ، کاروانسرا، خانه تاریخی و اب انبار باشند که نیازمند نظارت مرمت و رسیدگی می باشند .

وی تصریح کرد: بر اساس اولویت بندی که بر روی بناهای تاریخی صورت می گیرد بناهای تحت خطر شناسایی و و مرمت های اضطراری و استحکام بخشی بر روی آنها صورت می گیرد. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.