وی ادامه داد: ارتقای کیفیت ساخت و ساز و اعمال ماده 33 نظام مهندسی که مورد بحث شورای اسلامی، مدیریت شهری و نظام مهندسی بوده است، در تهران انجام شده و خوشبختانه در مقایسه با سایر کلان شهرها روند رو به رشدی دارد اما همین مسئله مشکلاتی را اخیرا بوجود آورده و علیرغم اقدامات خوبی که نظام مهندسی در جهت ارتقای کیفیت ساخت و ساز و نقشههای ساختمانی بلند مرتبهها انجام دادهاند، برخی از شهروندان متولی ساخت و ساز مشکلات اساسی در این زمینه داشتند.
وی افزود: فضای سازمان نظام مهندسی 100 هزار عضو دارد که جزو ظرفیتهای علمی هستند و اخیرا شایبههایی مبنی بر توافق شورا و کمیسیون معماری و شهرسازی، به عدم اجرای ماده 33 ایجاد شده است اما این مسئله صحت ندارد و شورا و کمیسیون معماری و شهرسازی اصراری به عدم اجرای ماده 33 ندارند، بلکه اصرار بر حرفهای ساخت و ساز از صفر تا صد دارند، این در حالی است که فرآیند ساخت و ساز در حال حاضر توسط افراد غیر حرفهای انجام میگیرد.
وی با ارائه تعریفی از ساخت و ساز غیر حرفهای، افزود: یکی از روشهای حرفهای ساخت و ساز حضور مجریان ذیصلاح در فرآیند ساخت و ساز است که هنوز که هنوزه مهندسی و در تعامل شورای شهرداری این کار انجام نگرفته و بیشتر مجریان ذیصلاح به صورت سوری و با ارائه برگه، نام خود را به عنوان ناظر مطرح میکنند، این در حالی است که مهندسین ناظر باید به صورت مستقر و مقیم در فرآیند ساخت و ساز حضور داشته باشند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: سیل پروندههای تخلف کمیسیونهای 10 گانه ماده 100 به دلیل عدم انجام وظایف توسط مهندسین ناظر ذیصلاح و مجریان است و البته شهرداری تهران میبایست نظارت بیشتری داشته باشد و علاوه بر مهندسین ناظر و ذیصلاح، شهرداری نیز نظارت داشته باشد و برای اعمال قانون متخلفین، عوامل شهرداری نیز باید علاوه بر مهندسین، مورد بازخواست قرار بگیرند.
سالاری گفت: در کمیسیون ماده 100 و برابر اعلام رسمی کمیسیون شهرسازی، کمتر از یک درصد از آرای تخلفات ساختمانی به قلع بنا و برگشت به حالت اولیه اجرا میشود و باید پیگیری تخلفات ساختمانی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که این مسئله حضور مهندسین ناظر و مجریان ذیصلاح واقعی را میطلبد
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در ادامه با اشاره به لزوم افزایش نظارت معاونت شهرسازی ادامه داد: در حالیکه کلیه کارهای ستاد معاونت شهرسازی به سمت برون سپاری پیش میرود، انتظار میرود که نظارت معاونت شهرسازی بر ساخت و ساز بیشتر شود و شاهد کاهش فرایند صدور پروانه باشیم.
سالاری با در هر گونه شایبه در خصوص عدم اجرای ماده 33 عنوان کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات اعضای نظام مهندسی هستیم، شایبههایی در اعضای نظام مهندسی ایجاد شده که شورا و شهرداری ماده 33 را لغو کردهاند و اعتقادی به مجریان ذیصلاح ندارند.
این در حالی است که ما معتقد به حضور مجری ذیصلاح در متراژهای بالای 2 هزار متر و زیر هزار متر نیز هستیم و بحث ما عدم حضور مهندسین ذیصلاح کافی برای حضور در پروژههای ساخت و ساز است و یا برخی از مهندسین احراز صلاحیت کافی نشدهاند و صدور پروانه اشتغال آنها با رعایت جوانب صلاحیت صادر نشده است.
سالاری ادامه داد: بحث عدم حضور مجریان ذیصلاح در متراژهای 2 هزار متر به این دلیل بود که بسترسازیهای لازم برای حضور مهندسین ذیصلاح کافی ایجاد شود، و این طرح تا یک سال اجرا نشود و ما موافق حضور مهندسین ذیصلاح در تمام ساخت و سازها و متراژها هستیم و البته هزینه پرداخت به مجریان ذیصلاح باید واقعی شود چرا که بیشتر ضرر و زیان به مجری وارد میشود و مسئولیت تمام آسیبهای ساختمانی بر عهده مجری است و مبلغ دریافتی وی ناچیز است و باید تعرفهها واقعی شود.
سالاری در تذکر دوم خود با اشاره به لزوم بکارگیری دیده بان شهری اظهار کرد: اعضای 31 نفره شورا نظارت بر موضوعات و ماموریتهای شهری دارند اما پایتخت با پیچیدگیهای خاصی که با آن مواجه است، باید افرادی را به عنوان دیده بان برای رصد تمامی مشکلات بکار گیریم و بسترسازی لازم جهت دیدهبانهای شهر که صاحب نظر و متخصص هستند، برای مطالعه پروژههای ایجاد شود.
وی ادامه داد: به کارگیری دیده بان شهری از تقابل اعضا و شورا جلوگیری میکند و دیدهبانها با تخصص مشکلات شهری را به نقد میکشند و شورا به عنوان داور عمل میکند این و تذکر و استیضاح شورا به صلاح مدیریت شهری نیست.
سالاری در ادامه تذکرهای خود به مسئله شورایاریها اشاره کرد و گفت: به شورایاریها در دوره اول و در چند محله تشکیل شدند و در دوره دوم و سوم با کمک تک تک اعضای شورا به اوج فعالیتهای خود رسیدند و در فرآیند برگزاری شورای چهارم مجلس شورای اسلامی نیز کمک کرد تا این شورایاریها با قانون مصوب اجرا شود و این شورایاریها می توانند در تصمیم سازی و حضور به عنوان دیده بان شهری کمک کنند.
وی با انتقاد جدی از ستاد هماهنگی تصریح کرد: از ستاد هماهنگی انتقاد جدی دارم، چرا که 22 اسفند انتخابات انجام شد و بنا بود هشت اردیبهشت طبق سالهای گذشته جلسهای برای شورایاریها تشکیل شود اما به دلایل نامعلومی برگزار نشد و در فاصله بین انتخابات و تحلیف تغییراتی در میزان اختیارات آنها ایجاد شد که این تغییرات باید با مصوبه شورای شهر باشد اما این مسئله در شورای مطرح نشده و ستاد هماهنگی نباید سلیقهای به تبیین آیین نامه اقدام کند، چرا که شورایاریها به صورت الگوی موفق به سایر شهرها قابل انتقال هستند.
وی با اشاره به شایبههایی در خصوص اعضای شورایاری اضافه کرد: متاسفانه شایبههای جدی در خصوص افزودن 6 نفر به 7 نفر اعضای شورا مطرح شده و همچنین در خصوص تحصیلات دبیر شورایاری نیز مسائلی از جمله الزام به تحصیلات لیسانس نیز اعلام شده که باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که ستاد هماهنگی شورایاریها چنین اختیاراتی ندارند و باید این مسئله به مصوبه شورای شهر برسد و انظار دارم مراسم تحلیف آنها طبق سالهای گذشته انجام شود.
سالاری در تذکر سوم خود با اشاره به ارائه تذکرات اعضای شورا در خصوص تخلفات ساختمانی در شهر تصریح کرد: تذکر اعضای شورا در خصوص تخلفات هتل اسپیناس و دیگر ساختمانها قابل تقدیر است اما چرا میدان سپاه و عشرت آباد که کوهی از آهن آلات در آنجا برپا شده را هیچکس نمیبیند و از سازمان میراث فرهنگی نیز انتقاد دارم که نظر خود را در این رابطه اعلام نمیکنند و در حمایت از فرمان امام، ورود جدی داشته باشند و در خصوص ارائه تذکری به نیروهای مسلح، چرا شهردار وقت جواب را به موقع نداده است.
رئیس شورای شهر در ادامه تذکرات سالاری گفت: رصد سیستماتیک در شهر باید دنبال شود و از ایجاد شبهه از اذهان عمومی جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/