سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس نظام کاردانی استان تهران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

جای کاردانان در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان همچنان خالی است

رئیس نظام کاردانی استان تهران از خالی بودن جای کاردانان در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان خبر داد و گفت: هیچ کاردانی در استان تهران مشغول به کار نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مهدی موذن رئیس نظام کاردانی استان تهران در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در 27 اردیبهشت چند سال گذشته کانون نظام کاردانی تبدیل به سازمان نظام کاردانی شد گفت: براساس قانون مصوبه هیأت دولت کانون کاردانی به سازمان نظام کاردانی تغییر یافت به یک حایگاه اجتماعی و قانونی در حوزه ساخت و ساز پیدا کرد و بستر بهتری برای کاردان‌ها ایجاد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: ساختار سازمانی نظام کاردانی کاملا بر اساس قانون نظام مهندسی است و به لحاظ جایگاه قانونی نیز هیچ سطحی کمتر از مهندس ندارد.

موذن اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی دو ماموریت در بخش ساخت و ساز وجود دارد و در کنار مهندس ناظر یباید دو الی سه کاردان و معمار تجربی وجود داشته باشد که در حال حاضر هیچ کاردانی در استان تهران مشغول به کار نیست.

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی تصریح کرد: در استان تهران، 20 هزار نفر عضو این سازمان هستند که 8 هزار کاردان فنی و 12 هزار معمار تجربی حضور دارند و در کشور نیز 60 هزار نفر کاردان فنی حضور دارند و 100 هزار نفر معمار تجربی در کشور وجود دارند.

موذن با اشاره به اینکه از سال 1380، تلاش‌های بسیار زیادی خود را اثبات کنیم گفت: از لحاظ قانونی فعالیت ها ی ما در صنعت ساختمان اجباری است و باید نقش پررنگی در حوزه ساخت و ساز داشته ‌باشیم.

موذن در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه جای کاردانان در شناسنامه فنی ملکی همچنان خالی است گفت: متأسفانه نظام مهندسی استان تهران هیچ اجازه‌ای برای فعالیت کاردانان نمی‌دهد و بدون حضور کاردانان شناسنامه فنی هیچ اعتباری ندارد.

موذن توضیح داد: کاردان‌ها باید در بخش ساخت و ساز نقش پررنگی داشته باشند و در حال حاضر به خاطر مشکلات مدیریتی در چند سال گذشته نتوانستند در این حوزه نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام مهندسی استان تهران به خاطر اقداماتی که انجام داده بود هفت سال انتخابات هیأت مدیره نظام کاردانی را به تعویق انداخته بود در حالی که این انتخابات باید هر سه سال انجام می‌شد و اعضای هیأت مدیره چهار سال به طور غیرقانونی فعالیت می‌کردند ولی خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی با دستور قاطع خود باعث شد این انتخابات سال گذشته در 22 اسفند ماه برگزار شود.

رئیس نظام کاردانی استان تهران با اشاره به اینکه در 12 سال ابتدای فعالیت این سازمان هیچ حوزه‌ای در بخش ساختمان به ما کار نداشت گفت: رئیس سازمان مهندسی استان تهران به طور قاطع می‌گوید ما کاردان‌ها را قبول داریم اما نمی‌توانیم در بحث‌های مالی با مهندسان، کاردان‌ها را سهیم کنیم.

موذن در ادامه توضیح داد: گفتن این موضوع از سوی رئیس نظام مهندسی نهایت خیانت به بخش ساخت و ساز است و باید این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر میزان مهندسان در کشور به 30 هزار نفر رسیده است در حالی که باید میزان کاردان‌ها دو برابر شود و به 120 هزار نفر برسد با افت روبرو شده و متأسفانه به 60 هزار نفر رسیده است.

موذن با اشاره به اینکه برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها و همچنین افزایش صنعتی‌سازی باید کاردان‌ها حضور داشته باشند گفت: متأسفانه در پروژه مسکن مهر به دلیل آنکه کاردان‌ها حضور نداشتند کیفیت در این پروژه بسیار کاهش یافته است و ما در این بخش کارنامه موفقی نداشته‌ایم.

وی یادآور شد: متأسفانه به دلیل عدم حضور کاردان‌ها در بخش‌های ساختمان‌سازی میانگین سن ساختمان‌ها به 30 الی 40 سال رسیده است و ما باید از این نگاه مقطعی در صنعت ساختمان دست برداریم.

موذن در ادامه افزود: متأسفانه کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها در کشور بسیار کاهش یافته است و با کوچکترین زلزله ساختمان‌ها تخریب می‌شوند در این بخش حضور کاردان‌ها بسیار ضروری است. 

رئیس نظام کاردانی استان تهران در ادامه یادآور شد: متأسفانه یک کاردان نیز در استان تهران مشغول به کار نیست در استان‌هایی ماندد مازندران ،‌گلستان و فارس در تعامل همکاری با سازمان مهندسی ساختمان‌ها تعدادی از کاردان‌ها مشغول به فعالیت هستند و در این چند استان می‌توانیم افزایش کیفیت را شاهد باشیم.

رئیس شورای مرکزی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران زمانی به من گفت که من باید از واژه مهندس دفاع کنم، تصریح کرد: در حالی که دفاع از مهندس به نظر بنده خیانت به مهندس است و باید از مهندسی دفاع کنیم.

وی یادآور شد: نگاه‌های رئیس سازمان نظام مهندسی به مهندس ویران‌کننده است و نتایج آن چند سال آینده در حوزه ساختمان مشخص می‌شود.

موذن خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم از ما حمایت کرده است و تاکنون توانسته‌ایم طی این دو سال پیشرفت‌هایی بکنیم اما باید وزارت راه و شهرسازی در حوزه ساختمان‌سازی باید جدی‌تر شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.