سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارشی در مورد انقراض گونه‌های گیاهی،

فروش محیط‌زیست در بازار میوه و تره‌بار!

با شروع فصل بهار و رویش گیاهان در دامنه کوه‌ها افراد زیادی مشغول جمع‌آوری و فروش آنها می‌شوند که این پدیده به تخریب محیط‌زیست منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، طی 2 ماه ابتدای امسال در استان کهکیلویه و بویراحمد 20 بوته‌کن که از آنها 2 تن گیاه خوراکی به دست آمده است و 4 نفر دیگر نیز به همین دلیل در جاده هراز دستگیر شده‌اند.

* حال این سؤال پیش می‌آید که جرم این افراد چیست و چرا دستگیر شده‌اند؟

در فصل بهار اگر به بازارهای میوه و تره‌بار سری بزنیم سبزی‌هایی را می‌بینیم که در هیچ مزرعه‌ای کاشته نمی‌شود بلکه محل رویش آنها در دامنه کوه‌ها و مناطق حفاظت شده است.

این گیاهان را مردان و زنان ساکن حاشیه شهرها جمع‌آوری و به بازار عرضه می‌کنند و به قیمت حدود کیلویی 4 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسانند شغل‌های کاذبی که در عرض چند روز به وجود می‌آید و با اتمام فصل رویش این گیاهان از بین می‌رود.

گیاهانی مانند ریواس، کنگر، تره‌کوهی، زرابی، بیلهر و موسیر که گاهی اوقات دارای خواص درمانی هستند و در تهیه انواع غذاهای سنتی به مصرف می‌رسد.

* چوب حراج به دامن طبیعت!

بوته‌کنان کسانی هستند که چوب حراج به طبیعت زده‌اند تا آخرین گیاهان خوراکی مانده در طبیعت را بچینند و در بازارها به فروش برسانند.

بوته‌کنان با آگاهی نداشتن ازنوع صحیح برداشت گیاهان با کندن همراه با ریشه! و برداشت قبل از گل‌دهی مراتع را فقیر می‌کنند و همین موضوع باعث فرسایش خاک و آلودگی محیط‌زیست و به هم‌خوردن تعادل زنجیر، غذای دیگر حیوانات می‌شود.

* خطر انقراض پیش روی گونه‌های گیاهی

وقتی صحبت از انقراض گونه‌ای در طبیعت است بیشتر فکرها سمت حیوانات می‌رود اما در صورتی که گیاهان نیز جزء ذخیره‌گاهای مهم ژنتیکی هر کشور محسوب می‌شوند.

طبق گزارش کارشناسان در دامنه‌های کوه دنا بیش از 60 گونه گیاهی وجود دارد که از این میان کرفس کوهی چند سالی است که در این مراتع دیده نشده و گیاهانی زرابی، چای‌کوهی و زیرک در خطر انقراض قرار دارند.

* گیاهانی که همراه با حیوانات منقرض می‌شوند

اما آیا با دستگیری موردی بوته‌کنان می‌توان حجم بالای برداشت از مراتع را کاهش داد و یا باید شاهد انقراض گونه‌های گیاهی همراه با گونه‌های جانوری باشیم.

با آموزش‌های مردمی، مراقبت بیشتر از اراضی حفاظت شده و قرار دادن جریمه برای متخلفین می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای کاهش میزان برداشت گیاهان از مراتع کشور باشد و در قدم بعدی آموزش اهالی بومی منطقه برای احیاء حفاظت اراضی می‌تواند عامل مهمی در نگهداری از این ذخایر ژنتیکی باشد.

گزارش از شیما جعفرزاده

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.