سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

ادبیات کهن، تجربیات چندین هزار ساله را منتقل می کند

یک نویسنده و مترجم کشور با اشاره به اینکه ادبیات کهن آیینه ای از تمام تجریات خوب و بد گذشتگان است، گفت: امروزه در فرا روی ما یک گنجینه ای از تجربیات مختلف قرار دارد.

مهدی شریعتی نویسنده و مترجم کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان ضمن بیان اینکه ادبیات کهن زیربنای ادبیات فارسی ایران است، می گوید: تمام آن چیزی را که به عنوان ادبیات معاصر داریم برگر فته از همان ادبیات کهن است در واقع ادبیات کهن، ریشه در فرهنگ مملکت دارد.

مهدی شریعتی بیان داشت: ادبیات کهن ما دارای فرهنگ چند هزار ساله است و حاصل این فرهنگ چند هزار ساله یا ادبیات شفاهی است یا ادبیات مکتوب که در واقع ادبیات مکتوب ما همان ادبیات کهن است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات کهن آیینه ای از تمام تجریات خوب و بد گذشتگان است، گفت: امروزه در فرا روی ما یک گنجینه ای از تجربیات مختلف قرار دارد.

وی با بیان اینکه فاصله گرفتن نسل جدید از ادبیات کهن مشکلی است که ما بزرگترها به وجود آورده ایم یعنی نتوانستیم فاصله بین ادبیات کهن و نسل جدید را پر کنیم، تصریح کرد: این ادبیات کهن مضامین بسیار عالی دارد که باید باز نویسی شود و باید به زبان امروز گفته شود تا فرزندان امروز با این ادبیات آشنا شوند.

فاصله نسل جدید و ادبیات کهن باید برداشته شود

مهدی شریعتی با اشاره به اینکه زمانی که آثار ادبیات کهن را بررسی می کنیم متوجه تجربه هر داستان و حماسه آن هستیم، عنوان کرد: ملتی که تاریخ نخواند حوادث برایش تکرار می شود، خیلی وقت ها تجربیاتی که گذشتگان ما داشتند دوباره ما تجربه می کنیم و کسی که تجربه کند چیزی را که قبلا تجربه شده پشیمان خواهد شد.

وی افزود: اگر ما انس بگیریم با این کتاب ها خیلی از اتفاقات را تجربه نخواهیم کرد، برای رسیدن به سعادت راه صحیح تر را انتخاب می کنیم و اشتباهاتی که زمانی پیشینان داشتند را دیگر تکرار نمی کنیم.

شریعتی می گوید: امروز کار ادبی باید خیلی مورد توجه قرار گیرد، ناشران، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ تمام اینها باید بسیج شوند تا بین ادبیات و نسل جدید فاصله کم شود.

وی در پایان تاکید کرد: ادبیات ما یک درخت کهنی است که تمام آنچه که امروز می آید برگ و باری است که بر روی این درخت کهن قرار دارد و اگر ریشه درخته ای قطع شود برگ و بار هم خشک خواهد شد پس باید حافط ادبیات کهن ایران باشیم.

ویژه برنامه "عصرانه به صرف شاهنامه" در باغ غدیر اصفهان برگزار می گردد

در همین راستا سازان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در روز 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ویژه برنامه ای با عنوان "عصرانه به صرف شاهنامه" در باغ غدیر از ساعت 18 تا 22ویژه عموم مردم برگزار می کند.

این ویژه برنامه با محوریت شاهنامه و آشنایی شهروندان با شاهنامه خوانی، ادبیات کهن و اسطوره ها، برنامه ها متفاوت را برای کودکان، خانواده ها برگزار می کند، علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند به همراه خانواده در روز 25 اردیبهشت ماه از ساعت 18 در باغ غدیر حضور یابند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: ادبیات ، کهن ، تجربه ، اصفهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.