سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعال بازار سرمایه مطرح کرد

عدم تصمیم‌گیری منطقی سهامداران در معاملات

فعال بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی اغلب سهامداران تصمیم منطقی در رفتار معاملاتی نداشته و تنها به هدف کسب بازدهی مطلوب اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

محمدرضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص روند بازار سرمایه در هفته جاری گفت: بورس اوراق بهادار در این هفته نیز همچنان شاهد جو منفی و عقب‌نشینی شاخص کل بود. ادامه دار بودن کاهش شاخص کل بورس در شرایطی رخ داده است که پیش بینی شد کاهش نرخ سود بانکی این روند را از بین خواهد برد.

وی در این باره افزود: البته کاهش نرخ کمتر از انتظار بود و گمان می‌رفت که در درصدهای بیشتری شاهد کاهش باشیم اما کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی نتوانست تاثیری بر روند حرکتی شاخص بورس بگذارد.

 گیوکی با اشاره به بازدهی بازار سرمایه با وجود منابع پولی گفت: زمانی منابع از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت خواهد شد که بازار سرمایه بتواند بازده بیشتری نسبت به بازار پول عاید فعالان خود کند. تحت تاثیر این اتفاق نگرانی درباره آینده بازار افزایش یافت و سرمایه گذاران با تردید بیشتری اقدام به خرید سهام می‌کنند.

عضو انجمن حسابداری و حسابرسی در توضیح تاثیر عوامل گوناگون بر روند بازار سرمایه گفت: نرخ سود بانکی یکی از عواملی است که پتانسیل کاهشی بازار را افزایش می‌دهد. ابهاماتی چون مذاکرات هسته‌ای، کمبود نقدینگی صنایع و بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری دوباره، تصمیمات دولت و مجلس درخصوص مواردی مانند سیاست‌های ارزی، نرخ خوراک پتروشیمی و ادامه ابهامات شرکت‌های پالایشگاهی از دیگر عواملی است که شرایط منفی بازار را تشدید کرده است. از سویی دیگر عرضه‌های گسترده از سوی بنگاه‌های حقوقی سبب شد تا نقدینگی از بازار خارج شود.

فعال بازار سرمایه با بیان اهمیت عرضه‌های اولیه بر روند بازار تصریح کرد: همچنین عرضه‌های اولیه که بدون برنامه‌ریزی انجام می‌شود بازده چند روزه را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند که این اتفاق می تواند به صورت موقت موجب جذب نقدینگی در بورس شود.

گیوکی در این باره افزود: در این شرایط اغلب سهامداران تصمیم منطقی را در رفتار معاملاتی خود نشان نمی دهند و تنها به دلیل انتظار کسب بازدهی مناسب از خرید سهام شرکت های جدید اقدام به فروش سهام تحت تملک خود می کنند و در نهایت این امر موجب تشدید جو روانی منفی حاکم بر بورس می شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تعادل در بازار سرمایه ایجاد نشده همچنان کمبود نقدینگی وجود دارد. از دیگر اتفاقات ناخوشایند که اعتماد سرمایه گذاری در بورس را به خطر انداخته نزدیک شدن به مجامع شرکتها و عدم ایجاد رونق در بازار توسط این محرک می باشد.

گیوکی درخصوص نزدیکی زمان فصل مجامع یاد آور شد: معمولا بازار سرمایه با نزدیک شدن به فصل مجامع پر رونق می شود، اما هیچ نشانه ای از تاثیر این موضوع دیده نشده. البته مشکل مهمی که بازار سرمایه به عنوان آینه تمام نمای اقتصاد کشور از آن رنج می برد شرایط رکودی اقتصادی است که تاثیر مستقیم خود را بر سودآوری بنگاهها گذاشته است.

وی درخصوص واکنش مسائل سیاسی در بازار سرمایه گفت: به هر حال متاسفانه بازار سرمایه به شدت منفعل شده و واکنشی حتی به مسائل سیاسی هم نشان نمی‌دهد و این شرایط باعث شده است تا سهامداران امیدواری که به امید بهبود اوضاع بورس در سال جدید سرمایه خود را وارد بازار کرده بودند، با اصرار بورس بر ادامه روند منفی به سرمایه گذاری خود در این بازار خاتمه داده و نسبت به خروج از این بازار اقدام کردند، حتی فعالان همیشگی این بازار را نسبت به ادامه ماندن و حضور در بورس با شک و تردید مواجه کرده است.

فعال بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: همین عدم اعتماد باعث شده که اخبار خوب و مثبت اثر چندانی بر روند معاملات بازار سرمایه نداشته باشد و همچنان شاهد نزول و همچنین بی رغبتی سرمایه گذاران در بازار سهام باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، بازار ، سرمایه ، نرخ ، سهام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سيدمحسن
۲۱:۳۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
واقعيت محض همينه!بعضى شركت هاهفته بعدمجمع دارن وسودتقسيم ميكنن ولى سهامدارحقيقى وحقوقى سهامش روقبل مجمع داره ميفروشه وسهام صف فروش بالايى پيداميكنه زيرافروشنده بلندمدت فكرنميكنه وميان مدت فكرميكنه وفكرميكنه بعدمجمع قيمت سهام شركت افت ميكنه درحاليكه سال١٢ماهه وميشه سودسهم روبعدازمجمع بافروش سهام بعدازمجمع دريافت نمود