سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

راه حل سیاسی برای بحران یمن با رویکردهای پادشاه عربستان در تعارض است

یک کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در حال حاضر ولیعهد عربستان خواهان ایجاد یک راه حل سیاسی برای یمن است اما این امر با رویکرد‌های پادشاه عربستان کاملا در تعارض است.

"حسن هانی‌زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با  تغییر ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان به دستور پادشاه این کشور اظهار داشت: اختلافاتی که در هیات حاکمه این کشور بوجود آمد، ناشی از  بروز اختلافاتی میان حاکمان رژیم ال سعود بر سر حمله به یمن بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ولیعهد عربستان به‎طور کلی مخالف حمله این کشور به یمن بود، لذا با پادشاه دچار اختلاف شد و این اختلاف نیز به سطوح  پایین‌تر حاکمیت رسید و موجب شد شکاف عمیقی میان طبقه اول حاکم بوجود آید، به همین دلیل پادشاه سعودی به تعبیر رسانه‌های عربی دست به کودتای پیشگیرانه علیه افراد زیر دست خود و هیات حاکمه زد.

هانی‌زاده افزود: برکناری سعود بن‎فیصل و جایگزینی عادل الجبیر به عنوان وزیر خارجه عربستان، نشان دهنده شکست‌های نظامی و سیاسی این کشور است. در آینده هم این مسائل به رده‌های پایین‎تر دستگاه حاکمیت خواهد رسید و این نشانه فروپاشی تدریجی آل‎سعود است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل اینکه ولیعهد عربستان خواهان ایجاد یک راه حل سیاسی برای یمن است، و این امر با رویکرد‌های پادشاه عربستان کاملا در تعارض است، این حمله به دستور شخص پادشاه و فرزندش محمد‎بن‎سلمان وزیر دفاع کنونی آل‎سعود صورت گرفته، که این باعث نارضایتی در هیات حاکمه عربستان شد و لذا به نظر می‌آید که عربستان سعودی در پی راه حلی برای فرار از بحران فعلی است.

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: آل‌سعود در مسئله یمن در سه حوزه نظامی، سیاسی و اخلاقی شکست خورده، در حوزه نظامی با توجه به بمباران‌های مکرر و کشتار صدها تن از مردم بی گناه نتوانست به اهداف نظامی خودش دست پیدا کند و همچنین در حوزه سیاسی هم عربستان سعودی نتوانست افکار عمومی را برای ادامه حمله به خاک یمن جلب کند و همچنین در حوزه اخلاقی حکومت آل‎سعود از انواع سلاح‌های کشتار جمعی علیه ملت یمن استفاده کرد، باز با این‌حال نتوانست به اهداف خودش برسد.

وی گفت: یکی از آن مسائلی که موجب شد عربستان دست به حمله به یمن بزند، مسئله تحت‎الشعاع قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 بود با توجه به اینکه، ایران و جامعه جهانی در آستانه یک توافق هسته‌ای کامل هستند، لذا عربستان سعودی به دنبال این است که از طریق یک جریان سازی و بحران سازی به نوعی دستیابی توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 را تحت تاثیر قرار دهد و از آنجایی که عربستان هم در طول ماه‌های گذشته نتوانسته روند مذاکرات را تخریب کند، سعی به بحران سازی و تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات را دارد.

هانی‌زاده در پایان تصریح کرد: قطعا توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 باعث انزوای بیشتر حکومت آل‎سعود خواهد شد و دولت ریاض در تمام زمینه‌ها با شکست مواجه می‌شود و جریان سازی‌هایی هم که علیه ایران انجام داده، قطعا بی‎نتیجه خواهد ماند و عربستان به شدت دچار انزوا خواهد شد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.