سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جاش ارنست:

کمک رسانی ایران باید از طریق سازمان ملل صورت گیرد

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری درباره اعزام کشتی کمک های انساندوستانه ایران برای مردم یمن گفت بهتر است ایران این کمک رسانی را با ساز و کار سازمان ملل صورت دهد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید؛ جاش ارنست درباره همراهی ناو گروه جنگی ایران به همراه کشتی امداد رسانی کمک های انساندوستانه به یمن و واکنش آمریکا و احتمال مداخله این کشور برای متوقف کردن کشتی ایرانی گفت اول اینکه آمریکا به دقت تحرک اخیر دریایی ایران به سوی یمن را زیر نظر دارد. چیزی که ما انتظار داریم این است که کمک های انساندوستانه ای که ایران مایل است ارائه کند، از طریق فرایندی باشد که سازمان ملل ارائه کرده است.
وی ادامه داد کاری که سازمان ملل انجام داده است این است که فرایندی برای امداد رسانی در جیبوتی شروع کرده است که کمک های انساندوستانه در جیبوتی پیاده شود؛ کارشناسان سازمان ملل آن را بررسی کنند و به صورت موثر بین کسانی که بیشترین نیازها را در یمن به این کمک ها دارند، توزیع شود. این مساله باعث می شود اطمینان حاصل کرد هیچ اتهامی در خصوص اقدامات سیاسی درباره کسانی که این کمک ها را دریافت می کنند مطرح نشود. می توانیم همچنین اطمینان حاصل کنیم که این کمک های مورد نیاز، در مناطقی که می بایست، توزیع شوند. در برخی مناطق، اولویت با کمک های دارویی است و در برخی موارد اولویت با غذا یا سوخت است. اینها اقداماتی هستند که بر اساس نیازهای مردم منطقه و تشخیص کارشناسان سازمان ملل در این حوزه صورت می گیرد.
سخنگوی کاخ سفید گفت موضوع مهم دیگر نیز این است که استفاده از این مسیر لجستیک در جیبوتی باعث می شود قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل نیز اجرایی شود؛ قطعنامه ای که تحریم تسلیحاتی علیه شورشیان حوثی را در پی دارد. از این رو، با امکان توزیع این کمک ها از طریق سازمان ملل و توزیع موثر آنها، می توان اطمینان داشت هم تحریم تسلیحاتی به اجرا گذاشته شود و هم کمک ها به صورت موثر و مناسب میان کسانی که بیشترین نیازها را دارند توزیع شود.
وی گفت تا جایی که ما خبر داریم، سفر این کشتی کمک رسانی به تازگی از ایران شروع شده است و ما بر این حرکت نظارت داریم. ما از ایران می خواهیم این کمک رسانی را از جیبوتی صورت بدهد. مساله آخری که می خواهم اشاره کنم این است که ایران درک می کند نمی تواند کمک رسانی انساندوستانه را برای کسانی که نیاز بسیاری به آن دارند، مثل مردم یمن، به بازی بگیرد. ایرانیان نیز مانند هر کسی می دانند که موضع سیاسی برای سرکشی در برابر رقبای منطقه ای خود در خارج از چارچوب سازمان ملل تحریک کننده است و خطر امکان فروپاشی آتش بس انساندوستانه را که از اواخر امروز وضع می شود، در پی دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.