سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

دیتای قوی برای میادین نفت و گاز در کشور موجود نیست

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی و دیتای قوی برای میادین نفت و گاز در کشور نداریم گفت: نباید به مدل‌های ریاضی و صوری فکر کرد باید واقع‌بینانه بحث تولید صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی را با استفاده از ابزار ژئومکانیک نفتی در کشور ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با محور تولید صیانتی گفت: شاید 20 سال است که موضوع ژئومکانیک در صنعت نفت و گاز کل دنیا ورود پیدا کرده است ولی در ایران هنوز در دست مهندسی و ساختار و بهره‌وری موفق نشدیم سازمانی را در این صنعت تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: کارهای پژوهشی در حوزه ژئومکانیک مرتبط با نفت و گاز شناسایی و ویژگی‌های زمین شناسی شروع شده است متأسفانه داده‌های ژئومکانیک در کشور کمتر است.

قلاوند تأکید کرد: اگر مطالعات زمین‌شناسی انجام ندهیم نمی‌توانیم به مسائل ژئومکانیک ورود پیدا کنیم و کارهای آزمایشگاهی تک محوری را در حوزه نفت و گاز انجام دهیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: هم اکنون بانک اطلاعاتی و دیتای قوی در میادین نفت و گاز نداریم بایستی مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد متأسفانه اطلاعات پربار و مستمر در میادین نفتی تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: نباید به مدل‌های ریاضی وابسته بود باید واقع‌بین بود و ما ژئو مکانیک را در مناطق نفت خیز جنوب راه‌اندازی کردیم باید در شرکت‌های بهره‌بردار نیز ورود پیدا کنیم چرا که ژئومکانیک باعث کاهش ریسک مخازن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در میادین نفتی با فقر اطلاعاتی مواجه هستیم اگر ساختاری را در بحث نفت و گاز تعریفت کنیم بسیاری از مشکلات در مخازن و میادین برطرف می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: میادین ، نفت ، مهندسی ، بهره وری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.