سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

فروش سلاح‌های غرب هیچ تاثیری در توازن استراتژیک منطقه ندارد

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: برخی کشورهای منطقه به موضوع توازن استراتژیک توجهی نکرده و زیر چتر حمایت غربی‌ها هر لحظه خود را مسلح و نیرومند نگه داشته‌اند که این امر نتیجه‌ای جز رونق کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب نخواهد داشت.

"رضا کلهر" در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران در مورد فروش سلاح‌های غرب در منطقه اظهار داشت: بخشی از اقتصاد غرب از خرید، فروش و ساخت سلاح برای منطقه‌های بحران‌خیز جهان اداره می‌‌شود که قدمت این موضوع به قبل از فروپاشی شوروی سابق می‌رسد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: آمریکا و غرب از مدت‌ها قبل با ایجاد ترس از کشورهای بلوک شرق، سلاح‌های خود را به فروش رسانند که همین موضوع در زمان شاه مخلوع با طرح ژاندارم منطقه دیده می‌شد.

کلهر درباره راهکار امروزه غربی‌ها در فروش سلاح خاطر نشان کرد: امروزه غربی‌ها با ایجاد فضای بسیار تخاصم‌آمیز میان اهل سنت و شیعه به رهبری عربستان سعی بر فروش سلاح‌های خود دارند.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که فروش این سلاح‌ها چقدر در توازن استراتژیک منطقه تأثیر دارد، گفت: حکمرانان منطقه به موضوع توازن استراتژیک توجهی نکرده و زیر چتر حمایت غربی‌ها هر لحظه خود را مسلح و نیرومند نگه داشته که این امر نتیجه‌ای جز رونق کارخانه‌های اسلحه‌سازی طرف غربی نخواهد داشت.

کلهر درباره بازی ایران‌هراسی از نگاه عوام و حکام سیاسی منطقه گفت: ایران‌هراسی مختص عوام نیست؛ چرا که عمیق نبودن فهم سیاسی بعضی قدرت‌های منطقه نیز این ذهنیت منفی را که ایران قصد سلطه‌جویی بر منطقه دارد را به واقعیت تبدیل کرده‌ است.

این کارشناس سیاست خارجی درباره تأمین سلاح‌های گروه تروریستی داعش اظهار داشت: در اقتصاد سیاسی جهان بحث خرید و فروش سلاح همیشه متکی به اراده قدرت‌ها و حکومت‌ها نبوده چرا که سازمان‌ها،‌ دلال‌ها و واسطه‌های زیادی در سطح جهان، این امر را برای گروه‌های تروریستی تسهیل کرده است.ب

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه داعش سلاح‌های خود را از بعضی کشورهای پشتیبانی کننده مانند ترکیه و قطر تأمین می‌کند ولی در صورت نبود این قدرت‌ها نیز، این گروه تروریستی می‌تواند به واسطه دلال‌ها و سازمان‌های مختلف سلاح خود را تامین کند. یک کشور بحران‌زده، مطلوب آمریکا است، بنابراین دلیلی برای انهدام و یا محرومیت داعش وجود ندارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سلاح ، داعش ، عربستان ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.