به گزارش
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛نزدیک به یک سال از اجرای فاز اول و دوم طرح تحول سلامت میگذرد و بحث داغ ارتقا هتلینگ بیمارستانهای دانشگاهی در سراسر کشور و بهره مندی همراهان بیماران نیز از چنین خدماتی، اما و اگرهای فراوانی را با خود به همراه آورده و این موضوع تا جایی پیش رفته است که هم اکنون، منجر به ایجاد موج نارضایتی از سوی همراهان بیماران مبنی بر نبود جای کافی برای همراهان و محدودیت خدمات هتلینگ و همچنین از سوی دیگر، کم و بیش محل اتفاق و حتی اختلاف نظر بین مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی در کشور شده است.
هم اکنون بحث هتلینگ بیمارستانها تبدیل به موضوعی شده که دکتر حیدرعلی داوری، قائم مقام ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اجرای طرح تحول نظام سلامت، و در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حقیقت هتلینگ، خدمتی اضافه و ویژه ای است که در قبال پرداخت هزینه ای اضافه برای بیماران و در برخی موارد برای همراهان بیماران نیز ارائه میشود که بیشتر متوجه امکاناتی رفاهی در مراکز درمانی و جدای از درمان است، ولی متاسفانه همین موضوع موجب برداشت نادرستی از سوی همراهان بیماران در این مورد شده و از سوی دیگر در طرح تحول سلامت و علیرغم اجرا و یا ارتقا هتلینگ 52 بیمارستان دانشگاهی و خصوصی با پیشرفتی 80 درصدی به غیر از امکانات و خدمات به همراه کودکان بیمار، برای همراهان سایر بیماران در قالب هتلینگ چیزی دیده نشده و توقع همراهان نیزدر این زمینه بی مورد است.
وی همچنین افزود: به طور کلی و از نظرقانونی بیماران نیازی به همراه دارند و ماندن همراه در کنار بیماران مستلزم پرداخت هزینه کاملا جدا از هزینههای درمانی بیمارستان بوده و هتلینگ نیز برای بیماران ویژه بخشهای خصوصی است که فقط در صورت پرداخت هزینه آن بیماران از این امکانات بهره مند میشوند.
هتلینگ از سوی همراهان پر توقع دردسر ساز شده است
در ادامه دکتر علی اکبر طاهری اقدم، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با اظهار گلهمندی از فرسودگی چشمگیر بسیاری از بیمارستانهای دانشگاهی، گفت: یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی جدی و ضعف هتلینگ در بیمارسانها، فرسودگی آنها به علت بافت قدیمی و کهنهای بوده که اکنون با اجرای طرح تحول سلامت بالغ بر 80 درصد از این فرسودگی ها در قالب ارتقا هتلینگ جبران شده و نمونه بارز آن، بازسازی همزمان 40 بیمارستان دانشگاهی در کل استان آذربایجان شرقی است که درمراحل پایانی قرار دارد .
دکتر طاهراقدم همچنین اظهار داشت: متاسفانه ارتقا هتلینگ موجب ایجاد دردسرهایی نیز از سوی همراهان بیماران و توقع بسیار بالای آنها نسبت به خدمات دریافتی شده و این موضوع تا جایی پیش رفته است که در بسیاری از موارد، دخالت بیجا و مداوم همراهان بیماران در امور پزشکی و کار پرستاران، موجب ایجاد گلهمندیهای دو سویه از سوی کادر درمان و نیز همراهان بیماران شده و نمونه بارز آن مراجعه مداوم همراهان به ایستگاهها پرستاری برای سرکشی دائم پرستار به بیمارستان و یا پافشاری برای دادن دارو به بیمارشان است در حالیکه دخالت در امور پزشکی و یا درمانی از سوی افراد غیر متخصص کاملا غیر قانونی بوده و همین امر یکی از دلایل محکم ممانعت از حضور همراهان در کنار بیمارستان است.
ارتقا هتلینگ تمام شدنی نیست
در ادامه این گزارش، دکتر علیرضا بیگاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ایجاد امکاناتی چون صندلی های دو منظوره ویژه همراه بیماران و ارتقا امکانات رفاهی بیشتر در مراکز درمانی دانشگاهی و در راستای اجرای طرح هتلینگ بیمارستانی، تاکید کرد: علیرغم وجود ضعف هایی جامانده از سالهای گذشته، هماکنون از نظر ارتقا هتلینگ به پیشرفتی 100 درصدی نزدیک شدهایم اما تکمیل هتلینگ، امکان پذیر نیست، زیرا هتلینگ به صورت مداوم باید بروز شود و از سوی دیگر بیمارستانها در هر دوره رو به فرسایش می روند و به همین علت ارتقا هتلینگ باید به صورت پروسه ادامه یابد.
افزایش ضریب اشغال تخت، هتلینگ را محدود میکند
دکتر مهدی شادنوش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در ادامه با اشاره به افزایش ضریب 92.2 درصد اشغال تخت طی یک سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: ارتقا هتلینگ مستلزم گسترش فضای بیمارستانی است در حالیکه چنین ضریب اشغال تختی که البته همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اتفاق افتاده هر چند که موجب افزایش مراجعات بیماران میشود ولی این امر از سوی دیگر گسترش امکانات هتلینگ را محدود میکند و یکی از مشکلات پیشروی گسترش هتلینگ بیمارستانی، محدودیت فضا و فضای بیمارستان ها است، چیزی که در بسیاری از مواقع مانع از پذیرش همراه برای بیماران میشود و بهترین راهکار برای گسترش هتلینگها و نیز ارائه امکانات بیشتر برای بیماران، گسترش فضای بیمارستانها و حتی جایگزینی مراکز درمانی جدید به جای بافتهای قدیمی و فرسوده است.
انتهای پیام/