سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کری به شاخ آفریقا رفت

وزیر امورخارجه آمریکا به منظور قدردانی از جیبوتی به خاطر کمک در پذیرش آمریکایی‌هایی که از جنگ یمن فرار کرده‌اند، به این کشور رفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا امروز چهارشنبه به منظور قدردانی از جیبوتی به خاطر کمک در پذیرش آمریکایی‌هایی که از جنگ یمن فرار کرده‌اند و همچنین مشارکت در مبارزه با الشباب سومالی، به این کشور کوچک در شاخ آفریقا رفت.

این نخستین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور راهبردی که آمریکا در آنجا پایگاهی نظامی دارد، به شمار می رود.

وزرات امور خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به شرق آفریقا قرار است با عمر گیله، رئیس جمهور جیبوتی دیدار کند. وی همچنین قرار است از پایگاه نظامی « لمونیر » نیز بازدید کند.

جیبوتی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود که در کنار تنگه باب المندب و نزدیک یمن واقع است، از هفته ها پیش متحمل برخی پیامدهای انسانی جنگ داخلی در یمن شده است.

بنابر اعلام واشنگتن، از آغاز جنگ داخلی در یمن در اواخر ماه مارس، حدود 500 آمریکایی به همراه خانواده هایشان با کشتی از یمن گریخته و به جیبوتی رفته اند و از آنجا به آمریکا بازگشته اند.

یک دیپلمات آمریکایی گفت:  وزیر امور خارجه در این سفر از دولت جیبوتی به خاطر تلاش هایش در یمن در زمینه کمک به اتباع آمریکایی تشکر خواهد کرد.

جیبوتی همچنین در نیروهای نظامی اتحادیه آفریقا در سومالی، به حمایت آمریکا برای مبارزه با شورشیان الشباب، وابسته به القاعده مشارکت دارد.

این دیپلمات آمریکایی با بیان این که جیبوتی همچون کنیا قربانی حملات شورشیان سومالی بوده است، افزود جان کری در دیدار با مقامات این کشور درباره شیوه پاسخ موثرتر به تهدید الشباب در منطقه گفتگو خواهد کرد.

یک دیپلمات دیگر آمریکایی گفت از لحاظ اقدامات بشردوستانه، جیبوتی از دیرباز پذیرای آوارگان سومالی بوده و اکنون نیز پذیرای آوارگان یمنی است.

جان کری، پیش از جیبوتی، سفری سه روزه به کنیا داشت. وی روز سه شنبه نیز سفر چند ساعته تاریخی و نمادین به موگادیشو، پایتخت سومالی داشت و از پیشرفت ها در این کشور، حدود 20 سال پس از شکست نظامی آمریکا در این کشورِ همچنان درگیر جنگ، استقبال کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امشب به ریاض و فردا نیز به پاریس سفر کند.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، کری ، یمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.