سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در دیدار با فرهیختگان و معلمان نمونه کشور تاکید کرد

ضرورت ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس یک ضرورت است.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" عصر امروز در دیدار با فرهیختگان و معلمان برجسته نمونه کشور، ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم گفت: امروز همه دور هم و در ساختمانی که گواه تاریخ بسیار ارزشمند از تاریخ ایران است، جمع شده‌ایم که روحیه آزادمنشی و ایجاد حکومت دموکراتیک در این ساختمان رقم خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مدرس و یارانش مقابل استبداد در همین ساختمان ایستادگی کردند، هر چند که مشکلاتی از سوی قدرت‌های بزرگ و حوزه داخلی و خارجی ایجاد شد و نگذاشتند این موضوع به درستی به بار بنشیند اما همگان می‌دانیم که مشروطه یک جرقه بزرگی در طول تاریخ بود.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت ارائه لایحه حل مشکلات فرهنگیان از سوی دولت به مجلس گفت: مدرسه می‌تواند توانمندی‌های افراد را افزایش داده و وزیر هم باید در سند آموزش و پرورش اهتمام جدی به حل مشکلات فرهنگیان داشته باشد.

وی ادامه داد: امید است حرکت تکاملی در آموزش و پرورش را شاهد باشیم چون آموزش و پرورش یک رکن مهم کشور و پایه سازندگی ملت به شمار می‌رود.

لاریجانی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیازمند حرکت زیربنایی است، تصریح کرد: توسعه کشور در تمامی ابعاد نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.

وی خطاب به فرهنگیان گفت: از آنجایی که توسعه کشور منوط به توسعه آموزش و پرورش آن است، کار شما بسیار عظیم و تاثیرگذار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه موضوع آموزش و پرورش موضوعی رکنی در تمدن سازی است، گفت: کشورهایی که به این مساله توجه کردند پیشرفت کرده اما آنهایی که با مقتضیات زمان خود را آماده نکرده‌اند جزو کشورهای درجه سه و چهار مانده‌اند لذا باید شرایط اصلی را مورد توجه قرار داد، امروز آموزش و پرورش از نظر شیوه‌های کار و مسئولیتی که در زمینه افزایش اطلاعات مردم دارد تا حدی متفاوت از دوره گذشته است.

براساس این خبر به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ وی گفت: با قرار گرفتن در عصر ارتباطات تغییرات بسیار بنیادینی را در زندگی مردم شاهد هستیم، اگر در گذشته انتقال بسته‌های ارتباطی مسئله اساسی برای معلمان بوده امروزه همه همت باید این باشد که خلاقیت و کارآفرینی رشد یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرسه می‌تواند توانمندی‌ها را افزایش داده و به رشد خلاقیت در بین افراد کمک شایانی کند، تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش باید در تدوین سند این حوزه اهتمام داشته و مدرسه را به عنوان محلی برای توانمندسازی، رشد خلاقیت و ایجاد روحیه کارآفرینی بدل کند.

لاریجانی با اشاره به مشکلات پیش روی معلمان از جمله مشکلات معیشتی گفت: عدم تطبیق حقوق فرهنگیان با دیگران که در بسیاری از تجمعات و جلسات متعدد نیز مطرح شده مورد نقد ما هم است که باید برای رفع این مهم ساز و کاری مناسب در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقادات و مشکلات فرهنگیان به ما منتقل شده، گفت: همه در تکاپو هستیم تا با در نظر  گرفتن مکانیزمی صحیح مشکلات فرهنگیان را حل کنیم.

لاریجانی ادامه داد: تحولی که از نظر معیشتی و آینده‌نگری برای زندگی معلمان مورد نیاز است می‌طلبد که سرمایه‌گذاری به صورت موازی در این خصوص صورت گیرد لذا این مساله از طرف آموزش و پرورش می‌تواند به صورت بسته‌ای باشد که زندگی معلمان از نظر معیشت روشن شود، بنابراین اگر به عنوان مجموعه چند ماده‌ای در قالب بسته‌ای ارائه شود ما حتما در قانون برنامه آن را علاج روشنی می‌کنیم که آموزش و پرورش هم طی مدت زمان اجرای برنامه ششم از آرامشی برخوردار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مرحله تدوین قانون برنامه ششم است، افزود: دولت باید هر چه سریعتر آن را به مجلس ارسال کند تا نواقصی که از نظر معیشت معلمان وجود دارد حل شود.

وی در خصوص راهکار حل مشکل فرهنگیان گفت: در خصوص رفع مشکل فرهنگیان باید راهکارهایی از سوی دولت و برخی دیگر از سوی مجلس در قالب بسته‌ای جامع تدارک دیده شود.

لاریجانی گفت: در خصوص کمکی که وزارت آموزش و پرورش در حوزه بسته مذکور می‌تواند داشته باشد، این است که نقشه راهی برای چند سال آینده تدوین کرده و بگوید که چگونه بخش‌های دولتی می‌توانند بار آموزش و پرورش را کاهش دهند.

وی با تاکید بر اینکه معلمان نباید در سر کلاس دغدغه‌ای داشته باشند، افزود: رفع مشکلات فرهنگیان باید در قالب بسته‌ای چند ماده‌ای و روشن به مجلس ارائه شود تا بدین ترتیب بهبود وضعیت فرهنگیان را نیز شاهد باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه نمایندگان عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس زیاد بوده و دغدغه رفع مشکلات فرهنگیان را دارند، گفت: در مجلس یک پشتوانه خوبی برای حل مشکلات فرهنگیان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه با روش وصله پینه‌ای معضلات حل نمی‌شود، تصریح کرد: باید یک برنامه روشنی برای معلمان و آموزش و پرورش داشته باشیم که زمان بهبود وضعیت فرهنگیان نیز هم اکنون است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش بر توجه به توسعه کشور تاکید کرد و گفت: باید احساس مسئولیت نسبت به توسعه کشور به وجود آید، باید قبول کرد که تا حد زیادی روحیه فردگرایی در کشور وجود دارد، به عنوان مثال در ورزش‌هایی که جنبه فردی دارد ما پیشرفت‌مان بیشتر است اما معتقدم توسعه کشور امر جمعی است و تا وفاق در کل جامعه برای توسعه و پیشرفت حاصل نشود پیشرفتی به وجود نمی‌آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقایصی در حوزه پیشرفت و توسعه کشور وجود دارد، تصریح کرد: قبول داریم که منابع انسانی و انرژی در کشور داریم اما ذهن همگرا برای آبادانی و پیشرفت کشور باید از دوره دبستان آغاز شود، کار اگر برای کشور جدی نشود واقعا توسعه رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه باید ذهنیت همگرایی برای آبادانی و پیشرفت کشور از دبستان آغاز شود، گفت: کار اگر برای کشور جدی شود، توسعه واقعی رخ خواهد داد.

لاریجانی با اشاره به رشد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: باید از دوره‌های پایین آموزش و پرورش به این موضوع توجه شود، کشور ما دارای 70 یا 80 میلیون جمعیت دارد اما در سال هفت یا هشت میلیون پرونده در قوه قضاییه در دست بررسی دارد که دلیل آن این است که به مسائل قانونی توجه نمی‌شود و زمانی که به اختلاف می‌خوریم این پرونده‌ها به قوه قضاییه می‌رود.

وی ادامه داد: پیشگیری از برخی آسیب‌های اجتماعی باید از دوره‌های پایین آموزش و پرورش شکل بگیرد تا شاهد کاهش پرونده‌های موجود در قوه قضائیه باشیم.

لاریجانی تصریح کرد: امیدواریم حرکت‌های آموزش و پرورش بتواند حرکتی تکاملی در این زمینه باشد. البته در همه وجوه حرکت آموزش و پرورش حرکت زیربنایی برای کشور به شمار می رود چه در بخش‌های سیاسی اگر بخواهد تحول عمیق رخ دهد احتیاج به بینش عمیق‌تر دارد و چه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی که موضوعات متکثری است.

وی با بیان اینکه در دوره عصر اطلاعات قرار داریم، عصری که تاثیرات بنیادین در زندگی اجتماعی مردم دارد، گفت: اگر در گذشته انتقال اطلاعات به ذهن دانش‌آموزان مساله اساسی برای معلمان بود اما امروز این قضیه تغییر ماهیت داده است به این دلیل است که دسترسی به اطلاعات بسیار متنوع شده و دیگر اختصاص به مدرسه ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جنبه پیشگیرانه دارد و این امر مستلزم آموزش و پرورش است، گفت: نظام آموزشی در آموزش و پرورش باید به دو مقوله توسعه و پیشگیری توجه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همتی که در فرهنگیان وجود دارد بتوانیم به نیازهای کشور در حوزه مشکلات موجود فائق آییم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.