سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عارف در دانشگاه آزاد:

دوقشر کارگر و معلم نقش کلیدی در جامعه دارند/ دولت به این دو قشر توجه کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه ازاد اسلامی باید در دهه چهارم سیاستهای خود را با سیاستهای کشور تنظیم کند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران٬ محمد رضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (دوشنبه) به مناسبت گرامیداشت هفته معلم و سالروز تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت زینب(س) و تبریک روز کارگر و معلم به این دوقشر زحمتکش، تاکید کرد: هر دوقشر کارگر و معلم نقش کلیدی در جامعه دارند وامیدوارم دولت تدبیر وامید در برنامه ششم توسعه این دو قشر عزیز و زحمت کش را مورد توجه ویژه قرار دهد.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب است و بعد از انقلاب فرهنگی دغدغه اصلی همه دوستان پاسخگویی به دغدغه تحصیلی بود.

عارف ادامه داد: نتیجه دغدغه ها در ابتدای انقلاب منجر به تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی شد و این دانشگاه  در دهه اول پاسخگوی نیازهای اجتماعی بود. دانشگاه آزاد اسلامی در دهه دوم عمر خود تامین نیروی متخصص و مورد نیاز جامعه را مورد توجه قرار داد و این نگاه رشد کمی در دوره کارشناسی را در دستور کار دانشگاه آزاد قرار داد.
 
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی توانست با کمک‌های مردمی تشکیل شود و در رشد کمی موثر باشد و این دانشگاه باید نقش مفیدی در دهه چهارم و در سیاست‌های کلی کشور داشته باشد. 
 
عارف خاطر نشان کرد: هم اکنون نهال رشد کمی در رشد پژوهشی و فناوری مهم است و دانشگاه‌ باید  در تعامل دستگاه‌های اجرایی و نیازهای کشور را در دستور کار جدی خود قرار دهد. 
 
رئیس بنیاد امور ادامه داد: محور دیگری که باید جدی در دستور کار قرار گیرد اولویت دادن به امور فرهنگی و رشد دانشجویان است و هم اکنون بیش از یک میلیون و هشتصد میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند. 
 
وی تصریح کرد: این دانشجویان سرمایه بزرگ برای دانشگاه آزاد هستند و دانشجو خطاهایی را دارد اما اینکه بر چه عینکی به آن نگاه کنیم مهم است و ما باید بپذیریم رشد دانشجو در دانشگاه هزینه دارد و باید هزینه آن را پرداخت کنیم و اگر نگاهی که در داخل نسبت به فرزند خود داریم را پیاده کنیم مشکلات ما حل می‌شود. 
عارف با بیان اینکه  دانشگاه آزاد اقدامات و جنبش‌هایی را داشته اما کافی نبوده  است، افزود: در دوره‌های قبلی مدیریت دانشگاه فرصت کافی را در اختیار  دانشجویان برای فعالیت فرهنگی قرار نداده است اما در حال حاضر  نسبت به مدیریت فعلی این دانشگاه خوش‌بین هستم و فضایی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم فضای خوبی است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال ادامه داد: بایدجنبش دانشجویی در این دانشگاه فعال‌تر شود، من نمی‌خواهم بگویم شرایط، شرایط خاصی است حرف نزنیم، بلکه می‌گویم باید بمانیم تا موثر باشیم و این شرط ماندن را باید بدون فرصت طلبی درک کنیم. 
 
وی با اشاره به اخلاق مداری در تمامی امور، گفت: نباید اخلاق را قربانی امنیت فرهنگی کرد بلکه اخلاق باید زیر بنای همه فعالیت‌ها باشد. 
 
عارف با بیان اینکه یک عده می‌گویند اوج فعالیت‌ فرهنگی در خارج از کشور است، اظهار کرد: اوج  فعالیت‌های فرهنگی ما در داخل کشور بوده است چرا که اگر نتیجه فرهنگی را در دهه‌های 40 و 50 تحلیل کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد که هیچ‌گونه فعالیت فرهنگی در خارج از کشور انجام نشده است. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توان سازی دانشجویان در تمامی زمینه‌های علمی،  افزود: این نگاه که هر  دانشجوی فارغ‌التحصیل باید یک کرسی در مناصب دولتی داشته باشد جواب نداده است بلکه هر فارغ‌التحصیلی باید برای خود و دیگران ایجاد شغل کند. 
 
وی با بیان اینکه باید از پتانسیل دانشگاه‌ها برای مسائل کلان استفاده شود، افزود: دانشجویان ما باید از توانمندی خود در تمامی زمینه‌ها استفاده کنند و همچنین  باید از تمامی پتانسیل‌های موجود در دانشگاه‌ها برای مسائل کلان کشور استفاده شود. 
 
عارف با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری، گفت: امسال سال مهمی برای ما به شمار می‌آید و شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری تعیین گردید یک راهبرد دارد آن همدلی و هم زبانی است، اما سوال اینجاست که  چقدر به این موضوع در دانشگاه‌ها پرداخته شد؟  چقدر دانشجویان انجمن اسلامی که مدعی اصلاح طلبی هستند در سالی که انتخابات پیش رو است به این شعار پرداختند؟ درواقع ما گفتمانمان را بر مبنای همدلی و هم زبانی می‌دانیم.
 
وی  با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب مردمی بود، ادامه داد: برای اینکه انتخابات در یک فضای خوب و صمیمی برگزار شود  همه باید به این نامگذاری که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد توجه ویژه‌ای داشته باشند. 
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه افراد مهمی در توسعه علم و فناوری کشور نقش دارند، تصریح کرد: ما باید تمامی تلاش خود را به کارگیریم تا به قطب علمی دنیا تبدیل شویم.
 
عارف با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد کرسی‌های آزاد اندیشی، افزود:  متاسفانه به این موضوع خیلی کمتر توجه می‌شود، ما باید روحیه مثبت و  صمیمانه‌ای را برای ایجاد یک فضای امیدوار کننده در دانشگاه‌ها دنبال کنیم. 
 
وی با بیان اینکه دانشجویان در همه انتخابات سهم اساسی را داشته‌اند، ادامه داد: باید این پیش تازی حفظ شود و دانشجویان به مردم در شناخت کاندید برای ورود به مجلس شورای اسلامی کمک کنند تا شاهد انتخابات باشکوهی باشیم.

عارف ادامه داد: امام (ره) فرمودند مجلس در رأس امور است اما رفتار برخی نمایندگان نشان داده که مجلس جایگاه مناسبی ندارد و این مجلس در برخورد با دولت قبل در موضع انفعالی قرار داشت و هم‌اکنون رفتار متفاوتی با این دولت دارد.

وی افزود: اگر قرار باشد وزرا به واسطه هر موضوعی برای پاسخگویی به مجلس بروند، نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و در این دوره نمایندگان بیش از حد در عزل و نصب‌های استانی دخالت می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وضعیت زنان در کشور باید ارزیابی شود و حدود 50 درصد از ظرفیت جامعه در اختیار زنان است و اگر بخواهیم جایگاه خود را در منطقه بهبود بخشیم،‌ سهم 50 درصدی مردان نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

عارف ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی سهم زنان در جامعه افزایش یابد، حضور زنان در مجلس یک عدد تک رقمی است و این مسئله باید اصلاح شده و تلاش کنیم در مجلس آینده حضور زنان پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: ما به دنبال گفتمان اصلاحات هستیم و پیمان بسته‌ایم نسبت به نظام و کشورمان ادای تکلیف کنیم. بنای ما در تصمیم‌گیری فردی و حزبی نیست و به تکثرگرایی اعتقاد داریم. و اگر در انتخابات گذشته کناره‌گیری کرده‌ام وظیفه خود را انجام داده‌ام و به دنبال سهم‌خواهی نیستم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما کلید انتخابات 94 را از مهر 92 زده ایم و باید روشن کنیم که چه مجلسی می‌خواهیم و چه برنامه‌ای باید داشته باشد. یک دست صدا ندارد و ما باید اکثریت را به دست آوریم و اگر لازم بدانم که این جمع با کنار کشیدن من به جلو خواهد رفت، این کار را انجام خواهم داد.

عارف افزود: چرا عده‌ای چماق فتنه را برداشته‌اند و بر سر هر کس که بخواهند می‌کوبند. در انتخابات 88 اتفاقاتی افتاد و عده‌ای هنوز مطالباتی دارند و باید دادگاهی صالحه تشکیل شده و در این دادگاه هر فرد و گروهی به طور مشخص مورد بازخواست قرار گیرد.

وی ادامه داد: در کشور فضای خوبی ایجاد شده و در این فضا می‌توان به سمت همگرایی پیش رفت و نباید فضایی ایجاد شود که عده‌ای بخواهند خودشان باشند و کس دیگری نباشند و هر دو جریان کشور ریشه در انقلاب دارند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.